Programplaner og emneplaner - Student
UTVB3130 Recent Trends in Development Assistance Course description
- Course name in Norwegian
- Nye retninger i utviklingsbistand
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Development Studies
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen i høstsemesteret (G1MOH3100/G5MOH3100)
Fagoppgave i gruppe med presentasjon.
Eksamen består av en fagoppgave innen mat, ernæring, helse, livsstil, forbruk og kultur, som utarbeides gruppevis. Tema og problemstilling skal omfatte teori og didaktikk, og denne skal godkjennes av faglærer. I tillegg til innlevering av fagoppgaven skal gruppen presentere oppgaven for klassen. Nærmere beskrivelse av eksamensgjennomføringen gjøres kjent av faglærer i god tid før eksamen. Både fagoppgaven og presentasjonen må gjennomføres for at vurdering skal kunne gis. Eksamen i høstsemesteret vurderes av interne sensorer, og vurderes til bestått/ikke-bestått. Emnet er underlagt tilsynssensur.
Dersom presentasjonen må utsettes på grunn av dokumentert sykdom eller annen tvingende grunn vil denne kunne gjøres individuelt og uten klassen som publikum. Ved ny eksamen, hvor det ikke er mulig å danne grupper, vil eksamen gjennomføres individuelt.
Eksamen i vårsemesteret (G1MOH3201/G5MOH3200)
Eksamen består av to deler:
- Et praktisk/didaktisk arbeid fremføres individuelt for en gruppe på fire til fem studenter. Studentene foreviser individuelt for valgt målgruppe etter ulike tilberedningsmetoder- og prinsipper. Gruppen mottar oppgaven minimum 48 timer før eksamenstidspunktet. Hver student har 15 minutter til rådighet ved den praktiske forevisningen.
- Individuell muntlig eksamen på ca. 20 minutters varighet. Eksamen omfatter hele pensumlisten.
Det benyttes intern og ekstern sensor. Karakterregel: Graderte karakterer, A-F på begge eksamensdeler. Delene vektes likt ved samlet karakter.
Ved ny eller utsatt eksamen vil det praktisk/didaktiske arbeidet fremføres uten gruppe tilstede.
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Samlet karakter
Den graderte karakteren på eksamen i vårsemesteret utgjør samlet karakter i faget.
Required preliminary courses
Se under vurdering/eksamen.
Learning outcomes
Se under vurdering/eksamen.
Vurderingskriterier for eksamen i vårsemesteret:
A, Fremragende: Har særlig gode teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter, og en særlig god evne til selvstendig bruk av disse. Viser høyt refleksjonsnivå og gode holdninger i forhold til læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling.
B, Meget god: Har meget gode teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter, og en meget god evne til selvstendig bruk av disse. Viser en meget god evne til refleksjon og positiv holdning overfor læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling.
C, God: Har gode teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter, og en god evne til selvstendig bruk av disse. Viser god evne til refleksjon og gode holdninger overfor læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling.
D, Nokså god: Har svakere teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter og noe evne til selvstendig bruk av disse. Viser noe manglende evne til å skape gode holdninger til faget hos elevene. Viser noe evne til refleksjon over læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling.
E, Tilstrekkelig: Tilfredsstiller minimumskravene til teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter, og anvender disse på en uselvstendig måte. Likegyldig med å skape gode holdninger til fagstoffet hos elevene. Lavt refleksjonsnivå om læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling.
F, Ikke bestått: Utilstrekkelige teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter om læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling.
Vurderingskriterier for eksamen i høstsemesteret:
Bestått: Studenten har de kunnskaper, ferdigheter og holdninger innenfor fagområdene i planen som kreves for å kunne praktisere som lærer i faget.
Ikke bestått: Studenten mangler de kunnskaper, ferdigheter og holdninger innenfor fagområdene i planen som kreves for å kunne praktisere som lærer i faget.
Content
The course will cover key issues of international development assistance as it is currently organized. It will focus on processes and trends internationally and in recipient countries. Focus will be on the way aid is organized and implemented today. These issues will be illustrated through empirical case studies from Asia, Africa and Latin America.
The following themes will be included:
- Key actors in development assistance (non-traditional donors, multilateral organizations, for-profit actors)
- Aid and the Sustainable Development Goals (with an emphasis on health and education)
- New modalities of aid (budget support and performance-based aid)
- The "environmentalization", "securitization" and "marketization" of aid
- The effects of aid for recipient countries
Teaching and learning methods
Se under vurdering/eksamen.
Course requirements
Activities with compulsory attendance
It is compulsory to attend the seminars. These are considered essential for developing skills and general competence, as they give the students the opportunity to verbalize, analyze and discuss key issues of the course. The group work on which the seminars are based require that the majority of students are present.
Students with undocumented absence from more than 25 % of these seminars cannot take the exam. Students who have attended less than 75 % of the seminars, but can document valid compelling reasons for all the absences, will have to submit a written paper on a given theme as compensation in order to be able to take the exam. The length of the paper shall be in the range of 2,000-5,000 words, depending on the number of seminars missed.
Students shall also take part in online discussions on Canvas, on topics from the course. Each student is required to post at least four contributions of a minimum of 50-100 words each. Taking part in an online discussion of the course contents ensures the active involvement of the students with the issues the course deals with, and thus enhances learning. Information on deadlines for posting and questions to respond to will be given at the start of the course. If a deadline is not met, the student will be given a new deadline. However, unless all;four posts have been posted by the last lecture/seminar (whichever comes last), the student cannot take the exam.
Assessment
The course is assessed on the basis of an individual written home exam over four days, with a scope of 2,500 words +/- 10 %.;
Resit/rescheduled exam:
Resit/rescheduled exam;is;organised in the same way as the ordinary exam.;
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used.
Examiners
The exam will be jointly marked by an internal and an external examiner. The external examiner will read a selection of the exam papers and collaborate with the internal examiner in a way that benefits all the students.