Programplaner og emneplaner - Student
UTVB3002 Introduction to the Development Enterprise Course description
- Course name in Norwegian
- En introduksjon til utviklingsindustrien
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Development Studies
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The exam consists of two parts:
- A multiple choice test, available for 21 hours, covering the whole curriculum of the course.
- A term paper of 3 000 words (+/- 10 %). The term paper can be written in English, Danish, Norwegian or Swedish.
The two parts of the exam counts 50 % each for the total grade. Both parts must get a pass grade in order to get a grade for the course.
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student can apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. Only the part that is not passed must be resit. The student is responsible for applying for a new or postponed exam within the deadlines set by OsloMet. Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Required preliminary courses
All examination support materials are permitted.
Learning outcomes
A to E for pass and F for no pass.
Content
Bestått/ikke bestått.
Teaching and learning methods
Ingen forkunnskapskrav.
Course requirements
Students may only sit exam if the following requirements are met:
- Two individual seminar assignments - each being a report (1000 words) of group discussions on one given seminar assignment, as determined by the teacher - and subsequently shared with class
- Attending at least 70% of classes
The purpose of the above is to ensure that students engage properly with the curriculum during the course, and share insights and reflections with each other.
The attendance requirement reflects that self-study cannot substitute for the imparting of knowledge and learning promoted by class-room activity. Students who fail the attendance requirement may request an additional work requirement (a paper of 3000 words, on a title given by the teacher, to be submitted as per the teacher's instructions). Students attending less than 50 % of lectures/seminars automatically forfeit the right to sit exam.
Individual seminar reports must be handed in by deadline, and the student must be present in the seminars in which she/he is tasked with writing reports. Documented legitimate grounds for absence does not exempt the student from having to fulfill the work requirement. However, in such cases, the student may request an extended deadline.
Assignments are graded -accepted- or -not accepted. Students who do submit their assignments in time, but do not pass, may - once - request an new assignment (a 3000 words essay, on another title, given by the teacher, to be submitted within 48 hours of issue).
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- studenten skal ha inngående kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte bærekraftig ledelse og endringsprosesser,
- spesialisert kunnskap om bærekraftige organisasjons- og forretningsmodeller,
- avansert innsikt i begrepet bærekraft, bærekraftsmålene og ulike former for bærekraft på ulike nivåer (individ, organisasjon og system),
- inngående kunnskap om økosystem-, system- og nettverkstenking,
- spesialisert kunnskap om verdiskaping fra et delt perspektiv (shared value), og
- inngående innsikt i verdi-/formålsbasert, transformativ og målorientert ledelse.
Ferdigheter
Studenten skal evne å
- anvende og utvikle konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk bærekraftig lederskap i organisasjoner, og
- forholde seg kritisk til bærekraftig lederskap og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for bærekraftig lederskap.
Generell kompetanse
Studenten skal evne å
- bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til bærekraftig ledelse i organisasjoner,
- anvende innsikt knyttet til bærekraftig ledelse for å utvikle egen organisasjon, og
- skape varig endring i organisasjoner.
Permitted exam materials and equipment
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Grading scale
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Status på bærekraftsarbeid i egen organisasjon. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.
- Arbeidskrav 2: Analyse av økosystem for bærekraft i egen organisasjon. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.
- Arbeidskrav 3: Gjennomføringsplan for bærekraftsinitiativ. Selvvalgt format.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én innen angitt frist.
Examiners
Eksamen i emnet er individuell semesteroppgave.
Semesteroppgaven innbefatter arbeid med en utviklingsplan for et bærekraftsinitiativ. Den består i en nåsituasjonsbeskrivelse, en beskrivelse av organisasjonens økosystem knyttet til bærekraftsinitiativet, samt relevante analyser og en gjennomføringsplan. Dette vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære utarbeidelse av en fullverdig beskrivelse for et bærekrafts initiativ. I tillegg skal oppgaven inkludere en refleksjon rundt bruk av teori.
Semesteroppgaven skal ha et omfang på 30 000 tegn (+- 10 %) inkludert mellomrom (om lag 25 000 tegn til oppgaven og 7 000 tegn til teorirefleksjon). Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Semesteroppgaven kan tas opp uten at ny vurdering av arbeidskravene er gjort. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Admission requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.