Programplaner og emneplaner - Student
UTVB1300 Introduction to methods and scientific theory Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i metoder og vitenskapsteori
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Development StudiesOne-year Programme in Development Studies, Foundation Level
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet inngår som en del av årsstudiet/første år av bachelorstudiet i utviklingsstudier.
Emnet gir studentene en grunnleggende innføring i et bredt spekter av metodiske tilnærminger og metodiske teknikker som er relevante for gjennomføring av selvstendig gruppebasert feltarbeid innen utviklingsstudier, slik det er beskrevet i emnet Feltarbeid i utviklingsstudier. I tillegg omfatter emnet en innføring i vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger som er relevante innen Utviklingsstudier.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utviklingsstudiers vitenskapsteoretiske grunnlag;
- har bred kunnskap om metoder som er relevante for samfunnsvitenskapelig forståelse av utviklingsspørsmål (hovedfokus er på kvalitative metoder); og
- skal være klar over og ha reflektert rundt viktige etiske problemstillinger knyttet til faget.
Ferdigheter
Studenten
- har forståelse for hvordan vitenskapsteori former og setter premisser for forståelse av og utøvelse av utviklingsforskning;
- kan vurdere kritisk hvordan metoder blir brukt i utviklingsforskning;
- kan vurdere de forskningsetiske sidene ved faglige arbeider relevante innen utviklingsstudier; og
- kan planlegge datainnsamling på temaer som er relevante for utviklingsstudier.
Generell kompetanse
Studenten
- har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteoretiske problemstillinger;
- har tilegnet seg god kunnskap om etiske problemstillinger;
- kan analysere samfunnsvitenskapelige problemstillinger i lys av vitenskapsteoretisk og metodologiske perspektiver.
Content
Sentrale temaer i emnet:
- læreplananalyse
- planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring i matematikk
- refleksjon og kritisk tenkning
- matematikkdidaktiske innfallsvinkler til undervisning
- tilpasset opplæring og differensiering
- å samtale om matematikk
- matematikkvansker
- motivasjon og forståelse
Teaching and learning methods
I dette emnet er det fokus på planlegging og gjennomføring av undervisning i matematikk.
Course requirements
Skriftlige arbeider
Studentene skal i sine feltarbeidsgrupper (normalt grupper på fire-fem studenter) utarbeide prosjektbeskrivelse som er grunnlag for feltarbeidet i siste emne på våren. Denne skal ha en lengde på 2000 ord +/- 10 %.
De skal gjennomføre et forsøksfeltarbeid. Hele arbeidsprosessen med problemformulering, operasjonalisering, annet forberedende arbeid, samt gjennomføringen av datainnsamlingen og en kort presentasjon av prosessen skal ta til sammen om lag to uker.
Arbeidskravene skal utføres innen fastsatte frister. Dokumentert gyldig fravær fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes i hvert enkelt tilfelle av den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
For å kunne avlegge eksamen, kreves deltakelse i feltforberedende aktiviteter i henhold til undervisningsplanen. Dette legger grunnlaget for feltarbeidet senere i semesteret, og deltagelse er derfor obligatorisk.
Udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
Studenter med dokumentert gyldig fravær fra obligatorisk undervisning som overstiger 20 %, men ikke over 50 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet. Omfanget av dette arbeidet skal være 2000 ord (+/- 10 %). Frist for innlevering og tema for dette arbeidet bestemmes i hvert enkelt tilfelle. Fravær (dokumentert og/eller udokumentert) som overskrider 50 % kan ikke kompenseres, og det gis i slike tilfeller derfor ikke mulighet for å avlegge eksamen.
Assessment
Arbeidskrav 1
Arbeidskrav 1 består av to deler. Temaet er knyttet til omvendt undervisning og bruk av opptak i PowerPoint (eller tilsvarende program) som digitalt verktøy for å lage en presentasjon/film som elever kan se i forkant av en opplæringsøkt. Hensikten med arbeidskravet er å få kunnskap om, og erfaring med omvendt undervisning og egnede verktøy til bruk i dette arbeidet.
Del 1: Det skal lages en multimodal presentasjon med valgfritt matematisk eller matematikkdidaktisk tema fra læringsutbyttebeskrivelsene fra studiet. Det er et individuelt arbeid, som skal deles med medstudenter og lærer. Presentasjonene (7 - 10 minutter) blir gjenstand for medstudentvurdering, diskusjon og erfaringsdeling i grupper på samling.
Del 2: Det skal leveres et refleksjonsnotat knyttet til erfaringene med presentasjonene, erfaringene med medstudentvurdering, og omvendt undervisning generelt. Omfang på refleksjonsnotatet er 1250 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 2
Arbeidskrav 2 er et prosjektarbeid med valgfritt tema. Hensikten med arbeidskravet er å bli kjent med prosjektarbeid som arbeidsform i matematikk, samt utvikle seg i rollen som matematikklærer gjennom refleksjon. Arbeidskravet har to deler, og skal gjennomføres på følgende måte:
Del 1: Klassen deles inn i grupper* (2-4 studenter), som i fellesskap gjennomfører et prosjektarbeid med relevans for læringsutbyttebeskrivelsene. Prosjektet dokumenteres muntlig for medstudenter eller andre, omfang ca. 20 min.
Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til egen læring gjennom prosjektet, 1250 ord +/- 10 %.
*Del 1 kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen består individuell skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager, omfang 3 000 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Grading scale
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Examiners
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.