EPN-V2

UTVB1200 Area Studies and Global History Course description

Course name in Norwegian
Regionalkunnskap og globalhistorie
Study programme
Bachelor's Programme in Development Studies
One-year Programme in Development Studies, Foundation Level
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

The presentation will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff involved in the PhD program.

Required preliminary courses

Target Group

The target group is PhD candidates/students and others who want to learn about how Activity Theory can be used as a theoretical and methodological framework in educational intervention research.

Admission requirements

The requirements for admission include completing a five-year master's program (integrated or consisting of a three-year bachelor's program and a two-year master's program, in total 300 ECTS) in the fields of teacher education, other pedagogical disciplines, educational science, development studies, social sciences, or other relevant areas related to the PhD programme. The master's degree should include a substantial independent project equivalent to a master's thesis (minimum 30 ECTS). An internationally completed master's degree that corresponds to at least four years in the Norwegian education system may also be considered for admission (please check the grounds for enrollment on the website of the Directorate for Higher Education and Skills). https://hkdir.no/en/foreign-education/lists-and-databases/higher-education-entrancequalification-gsu

In case of a large number of applicants, PhD-students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritized, then students in other PhD-programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies.

Those applicants who are not enrolled in the PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education will have to send a summary of max. one A4 sheet with relevant information about their own ph.d. project or other project/sphere of interest containing the topic, methodology, theoretical approach, how far they are in their ph.d. work and why this particular subject is relevant for their project.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om dagens politiske, økonomiske og sosiale forhold i hver av de tre regionene;
  • har grunnleggende kunnskap om globalhistorie med vekt på økonomisk utvikling i de tre regionene og Europa;
  • har kunnskaper om dagens situasjon og levemåter og tidligere perioder i historien til ett land i Afrika og ett i Asia.

Ferdigheter

Studenten har tilegnet seg grunnleggende ferdigheter i hvordan hun/han kan orientere seg om et utviklingsfaglig tema i et land i en av de tre fokuserte regionene ved å:

  • kombinere kunnskap om saken på alle nivåer fra det lokale til det globale;
  • undersøke relevante historiske forhold.

Generell kompetanse

Studenten

  • har etablert en basis av globale, regionale og landbaserte kunnskaper som danner en del av grunnlaget for å gjennomføre det gruppebaserte feltarbeidet i emne UTVB1400 (Feltarbeid i Utviklingsstudier).
  • har tilegnet seg grunnleggende kunnskap om sammensatte årsaker til forskjeller på økonomisk utvikling og velstand i ulike regioner og land.

Content

Dette emnet gir studentene kunnskap om de tre regionene Afrika sør for Sahara, Asia inkludert Midtøsten og Latin-Amerika. Dette omfatter geografi, historie, økonomi, politikk og samfunn/kultur for hver av regionene.

Emnet gir også en oversikt over globalhistorie fra 1400-1500-tallet til i dag, med hovedvekt på forbindelser mellom regionene nevnt over og Europa/Vesten.

Emnet gir studentene viktig kontekstuell kunnskap for prosjektene de skal gjennomføre under feltarbeidet i vårsemesteret.

Teaching and learning methods

Undervisningen består av forelesninger, filmseminarer og landgruppeseminarer. I tilknytning til filmseminarene vil det arrangeres debatter med studentene. Ved landgruppeseminarene vil studentene blant annet utarbeide skriftlige landbeskrivelser som vil inngå som del i prosjektbeskrivelsen for feltarbeidet.

Course requirements

Skriftlige arbeider

Som et ledd i utformingen av en prosjektbeskrivelse for feltarbeidet, skal hver feltarbeidsgruppe utarbeide et bakgrunnsnotat med beskrivelse av feltarbeidsland/sted med spesiell vekt på den tematikk og problemstilling som gruppa fokuserer på. Denne teksten skal være på 1500 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Dokumentert gyldig fravær fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes i hvert enkelt tilfelle av den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til å levere inn på nytt én gang. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

For å kunne avlegge eksamen, kreves deltakelse i følgende obligatoriske faglige aktiviteter:

  • Deltakelse i filmseminarer. Diskusjon mellom studentene etter filmvisning utdyper læringen, og er årsaken til at disse er obligatoriske.
  • Deltakelse i feltforberedende aktiviteter. Dette omfatter gruppebaserte seminarer samt undervisning i litteratursøking og akademisk skriving. Dette legger grunnlaget for feltarbeidet i påfølgende semester, og deltagelse er derfor obligatorisk.

Udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.

Studenter med dokumentert gyldig fravær fra obligatorisk undervisning som overstiger 20 %, men ikke over 50 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet. Omfanget av dette arbeidet skal være på 2000 ord +/- 10 %. Frist for innlevering og tema for dette arbeidet bestemmes i hvert enkelt tilfelle. Fravær (dokumentert og/eller udokumentert) som overskrider 50 % kan ikke kompenseres, og det gis i slike tilfeller derfor ikke mulighet for å avlegge eksamen.

Assessment

Det avholdes individuell muntlig eksamen med varighet på ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.