EPN-V2

TRAF6000 Basic Driving Training in Public Schools Course description

Course name in Norwegian
Trafikkopplæring i skolen
Study programme
Basic Driving Training in Public Schools
Basic Driving Training in Public Schools
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om organisasjon- og ledelse med relevans for forvaltning, tjenesteyting, styring og omstilling i offentlig virksomhet
  • inngående kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
  • kjennskap til nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for stabilitet og endring i offentlige virksomheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over organisasjon og ledelse som virkemiddel i offentlig sektor
  • analysere organisasjonsforhold og identifisere utviklingsbehov i offentlige organisasjoner
  • anvende kunnskap om organisasjon og ledelse for å vurdere endringsstrategier og aktuelle organisatoriske løsninger

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse
  • ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk

Required preliminary courses

Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

Learning outcomes

Studentene skal levere et presentasjonsnotat (maks to sider) med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jf. vurdering), som skal godkjennes av faglærer.

Content

Studiet er organisert som et samlingsbasert og nettbasert deltidsstudium over ett semester, med studieoppgaver mellom samlingene. Studiet er bygget opp rundt følgende kompetanseområder:

1) Personlig og sosial kompetanse

  • Selvinnsikt og kommunikasjon
  • Oppmerksomhet på seg selv og andre

2) Trafikkfaglig kompetanse

  • Mennesket i trafikken
  • Risiko og sikkerhet
  • Vegtrafikkloven med skilt- og trafikkregler
  • Trafikkpsykologi
  • Førstehjelp og tiltak ved ulykke
  • Kjøring i mørket med demonstrasjon av viktige faktorer
  • Trafikant i mørket
  • Øvelseskjøring og mengdetrening

3) Trafikkpedagogisk og -didaktisk kompetanse

  • Analyse av læreplanenes mål, innhold og arbeidsmåte
  • Begrunnelse, innhold og oppbygging av lokal læreplan for valgfaget trafikk
  • Refleksjon rundt egne og andres arbeidsmåter
  • Undervisningsplanlegging

Teaching and learning methods

Studentene skal levere en individuell semesteroppgave på 5000 ord (+/- 10%) (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. arbeidskravet).

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning blir fulgt.

Assessment

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Grading scale

Agnete Vabø

Examiners

Det benyttes intern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.