EPN

Basic Driving Training in Public Schools Programme description

Programme name, Norwegian
Trafikkopplæring i skolen
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studiet Trafikkopplæring i skolen er en utdanning som er begrunnet i behov for en utvidet og mer solid trafikal kompetanse blant lærere som skal undervise i valgfaget trafikk. Studentene skal opparbeide et godt grunnlag for å skape et fagmiljø som både utvikler valgfaget trafikk og som myndiggjør lærerne i praktisk gjennomføring av faget. Hovedfokuset i studiet er trafikal kompetanse.

 

Trafikksikkerhet har betydning for transport og ferdsel i trafikk. Skole og fritidsaktiviteter krever befordringer til stadig flere arenaer. I by og tettsteder er det en tendens til at flere går, sykler og benytter kollektiv transport, og ungdom venter med å gjennomføre moped/føreropplæring. I mer grisgrendte strøk ser vi at ungdom er tidligere ute med å benytte motoriserte kjøretøy. Alle har behov for trafikal kompetanse. Det å kunne øke kompetansen og skape en sikkerhetskultur i ung alder, vil kunne medføre større sannsynlighet for å kunne nå «Nullvisjonen». Innen industrien og mange andre bedrifter er fokus rettet mot helse, miljø og sikkerhet (HMS). Å kunne forankre trafikksikkerhet som en kultur i samsvar med nevnte virksomheter, vil være en naturlig oppfølging. Valgfaget trafikk vil kunne bidra med faglig forståelse og kunnskap innen samhandling og relasjonskompetanse.

 

Ungdomsulykkene setter preg på oss. Det å kunne påvirke og bidra til å begrense ulykkenes omfang er et felles ansvar. Ungdom i alderstrinnet 14 - 18 år er ofte passasjerer i bil, og deres muligheter for påvirkning av førerens valg kan være avgjørende. Å fremme en ungdomskultur som vil ivareta hverandre, er en del av vårt felles ansvar. 

 

Føringer for valgfaget trafikk - Trafikalt grunnkurs

I henhold til Utdanningsdirektoratets veiledning innen valgfag har Høgskolen i Oslo og Akershus tilpasset studiet for lærere som vil undervise i valgfaget trafikk, inkludert Trafikalt grunnkurs. Trafikalt grunnkurs er første trinn i en firetrinns opplæringsmodell innenfor alle lette førerkortklasser, og kan tilbys som en del av valgfaget trafikk.

 

Grunnlaget for studiet er læreplan for valgfaget trafikk. Sentralt er også Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. av 01.10.2004. Forskriften gir gjennom § 6-4 personer som har godkjenning som trafikklærer, pedagogisk utdanning som tilsvarer kravene til lærere i offentlig skoleverk, spesialutdanning godkjent av Vegdirektoratet og førerrett i klasse B, rett til å undervise i Trafikalt grunnkurs. Med spesialutdanning menes blant annet dette studiet.

 

Mange av emnene som tas opp i Trafikalt grunnkurs, forutsettes å bli videreført i den enkelte førerkortklassen. Dette gjelder blant annet emner som grensesetting, selvinnsikt, empati i trafikken, forhold til risiko mv. Det er av den grunn stor betydning at skolene utvikler samarbeid og god relasjon til trafikkskolene i distriktet.

Gjennomført og bestått studium gir studentene kompetanse til å undervise i valgfaget trafikk, inkludert Trafikalt grunnkurs, i samsvar med det som framgår av gjeldende forskrift for trafikkopplæring og førerprøve m.m.

Target group

Målgruppen for studiet er primært pedagoger på ungdomstrinnet som underviser eller ønsker å undervise i valgfaget trafikk, og personer som til daglig jobber med trafikkopplæring. Det forutsettes at studentene kan gjennomføre arbeidskrav på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Admission requirements

Personer som har godkjenning som trafikklærer, pedagogisk utdanning som tilsvarer kravene til lærere i offentlig skoleverk og førerrett i klasse B.

Learning outcomes

Studiet skal bidra til videreutvikling av studentenes kompetanse i å planlegge, gjennomføre, begrunne og vurdere relevant opplæring i trafikk med hovedvekt på mennesket i trafikken, risiko og trafikksikkerhet i henhold til Kunnskapsløftet. Å utforme tverrfaglige undervisningsopplegg med tanke på å oppdage sammenhengene mellom spesifikk trafikal atferd og trafikksikkerhet vil være sentralt i studiet. Ungdommers vilje og evne til å følge trafikkregler vil også stå sentralt. Målet er å utdanne lærere som kan lede arbeidet med å sette elevene i stand til å ta mer bevisste valg i trafikken, basert på kunnskap og erfaring.

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for læreplanen for valgfaget trafikk, Trafikalt grunnkurs og aktuelle deler av vegtrafikklovgivningen

  • kjenne til hovedtrekkene i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg og hvordan trafikksikkerhetsarbeidet organiseres

  • gjengi hovedtrekk i ulykkesbildet hvor barn og ungdom er involvert og kunne beskrive viktige forebyggende tiltak

Ferdigheter                                                                     

Studenten kan:

  • lage en lokal læreplan for undervisning i valgfaget trafikk og Trafikalt grunnkurs

  • planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning innen fagområdet trafikk

  • demonstrere og gjennomføre øvelser i Trafikalt grunnkurs som er i samsvar med læreplanen

  • anvende arbeidsmåter i undervisningen som er i samsvar med læreplanen i valgfaget trafikk

  • tilrettelegge for samarbeid med lokale aktører, som for eksempel Statens vegvesen, Trygg Trafikk og lokale trafikkskoler

  • Tilrettelegge for samarbeid med foresatte for å bevisstgjøre betydningen av øvelseskjøring og mengdetrening som et viktig trafikksikkerhetstiltak

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • ivareta god kommunikasjon med andre innen fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis

  • reflektere over sentrale trekk ved mennesket i trafikken; sanseapparat, oppmerksomhet, utviklingstrekk, gruppedynamikk, kjøreprosess

Content and structure

Studiet er organisert som et samlingsbasert og nettbasert deltidsstudium over ett semester, med studieoppgaver mellom samlingene. Studiet er bygget opp rundt følgende kompetanseområder:

1) Personlig og sosial kompetanse

  • Selvinnsikt og kommunikasjon

  • Oppmerksomhet på seg selv og andre

2) Trafikkfaglig kompetanse

  • Mennesket i trafikken

  • Risiko og sikkerhet

  • Vegtrafikkloven med skilt- og trafikkregler

  • Trafikkpsykologi

  • Førstehjelp og tiltak ved ulykke

  • Kjøring i mørket med demonstrasjon av viktige faktorer

  • Trafikant i mørket

  • Øvelseskjøring og mengdetrening

3) Trafikkpedagogisk og -didaktisk kompetanse

  • Analyse av læreplanenes mål, innhold og arbeidsmåte

  • Begrunnelse, innhold og oppbygging av lokal læreplan for valgfaget trafikk

  • Refleksjon rundt egne og andres arbeidsmåter

Undervisningsplanlegging

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

Teaching and learning methods

Studiet er prosessorientert og erfaringsbasert. Følgende prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer og organisering av innhold:

Praksis- og problemorientert: Utgangspunktet i studiet er utfordringer og oppgaver i undervisningen som faglærer i trafikk. Det betyr at praktisk lærerarbeid og refleksjon har en sentral plass i studiet. Studenten skal lære gjennom å arbeide med relevante og virkelighetsnære problemer og situasjoner.

Opplevelsesorientering: Studenten skal gjennom øvelser og erfaringer gi uttrykk for sine følelser og tanker i ulike situasjoner. De skal også tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine elever.

Erfaringslæring: Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over egen praksis, vil studentene øke bevisstheten og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner.

Studentmedvirkning: Studenten utarbeider mål og planer for egen læring.

Tverrfaglig: Trafikk er et tverrfaglig fagområde. Mange tema kan nyttes i andre undervisningsfag, blant annet matematikk, naturfag, samfunnsfag, kroppsøving og RLE.

Studiet er organisert ved:

  • Fellessamlinger på høgskolen

  • Øvelser og gruppebasert samarbeid

  • Nettbasert samhandling

  • Individuelt studiearbeid

  • Observasjoner og refleksjoner i eget arbeid

Work requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Assessment

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høyskoler, forskrift om studier og eksamen og utfyllende bestemmelser til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.