EPN-V2

TOSSF1200 Global History, Globalization, the Individual and Society. Course description

Course name in Norwegian
Verdenshistorie, globalisering, individ og samfunn.
Study programme
Teacher Education for Bilingual Teachers, Bachelor Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Arbeids- og undervisningsformer ;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

Praksis ;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

Fordeling av praksisperiodene: ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; 2. semester: 20 dager ekstern praksis veiledet og vurdert av praksislærer, organisert som 4 hele sammenhengende uker, fem dager praksis hver uke.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i emnet definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hovedtrekk i verdenshistorien fra de store elvekulturene fram til i dag
  • har kunnskap om europeisk ekspansjon
  • har kunnskap om den industrielle revolusjon, årsak og virkninger i et globalt perspektiv
  • har kunnskap om sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø i utvalgte regioner
  • har kunnskap om migrasjon i et historisk og aktuelt perspektiv
  • har kunnskap om sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på alle trinn i grunnskolen, tilpasset ulike grupper elever
  • kan tilrettelegge for tospråklig opplæring
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan innhente og bruke statistikk fra SSB og andre sentrale nettressurser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • kan gi tospråklig fagopplæring i samfunnsfag, der dette er aktuelt
  • har innsikt i barns og unges forståelse av faget

Content

Alle tilgjengelige kilder så lenge retningslinjer for kildehenvisninger følges.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: Praktisk arbeidskrav i drama. Fremføring i gruppe på 10-15 minutter. Individuell vurdering.

Arbeidskrav 2: Praktisk arbeidskrav i forming. Individuell mappeinnlevering med åtte til ti;arbeider.

Arbeidskrav 3: Praktisk arbeidskrav i musikk. Individuell ledelse, instruksjon og samspill, om lag 15 minutter.;

Arbeidskrav 4:;Ett skriftlig;individuelt arbeidskrav knyttet til et tema fra barnehagesamling. 1200 ord, +/- 10%.

Obligatoriske aktiviteter;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger

  • Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning underveis og i etterkant av praksisperioden.

Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Assessment

Avsluttende vurdering:

Eksamen består av to eksamensdeler:

1. Praktisk, tverrfaglig eksamen i gruppe med særlig fokus på ett tildelt kunstfag. Fire til seks studenter per gruppe. Omfang 20 - 25;minutter.;Individuell vurdering i gruppe.;

2. Individuell muntlig eksamen knyttet til del 1 og rollen som kunst og kulturformidler i barnehagen.;Omfang omlag 10;minutter.

Når begge deler er gjennomført blir det gitt en samlet individuell, gradert sluttkarakter: A-F. Del 1 vektes 60% og del 2 vektes 40%.;

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen, vil eksamen arrangeres individuelt. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler avlegges begge eksamensdeler på nytt.