EPN-V2

TOSB3300 The Learning and Progress of the Pupil Course description

Course name in Norwegian
Elevens læring og utvikling
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Sentralt i emnet er elevenes lærings- og utviklingsprosesser i et kontekstuelt perspektiv. Særlig vektlegges elevens læring i fellesskapet. Flerspråklige elevers læring og utvikling er et gjennomgående perspektiv.

  • Required preliminary courses

    Ingen info

  • Learning outcomes

    Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • læringsteorier og perspektiver på læring
    • elevmangfoldet i skolen
    • læring og utvikling i ulike kulturelle og språklige kontekster
    • tilpasset opplæring i fellesskapet
    • kjønn - likestilling og likeverd, identitetsutvikling og roller
    • sosialiseringsfaktorer i barns oppvekst
    • barn og unges fysiske og psykiske helse
    • læreplaner og ulike kartleggingsverktøy for tospråklige elever
    • hvordan barne- og ungdomslitteratur kan brukes i opplæringen

    Ferdigheter

    Studenten har ferdigheter i

    • begrunnelser, refleksjon og handling om barns læringsprosesser
    • å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset opplæring
    • å bruke ulike vurderingsformer i vurderingen av elevers ferdigheter i skriftlig og muntlig språk

    Generell kompetanse

    Studenten har generell kompetanse i

    • å reflektere over mangfoldet av familiemønstre og barns oppvekstforhold
    • å reflektere over elevers læring og utvikling knyttet til ulike læringsteoretiske perspektiver
  • Content

    Tema i emne 3

    Elevenes læring og utvikling:

    • Teoretiske perspektiver på læring og sosialisering.
    • Læring i fellesskapet.
    • Oppvekst - nasjonalt og globalt.
    • Motivasjon, selvoppfatning og identitet.
    • Kjønn - likestilling, identitetsutvikling.

    Mangfold og inkludering:

    • Innvandrings- og utdanningspolitiske rammer.
    • Skolen som organisasjon - lokale, nasjonale og globale perspektiver.
    • Tilpasset og likeverdig opplæring.
    • Spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid.
    • Barns fysiske og psykiske helse.

    Hjem - skolesamarbeid:

    • Rammer og lovverk.
    • Makt og tillit.
    • Relasjons- og kommunikasjonskompetanse.
    • Samarbeid på individ-, klasse- og skolenivå.
    • Profesjonsetiske utfordringer.

    Språkdidaktikk:

    • Læreplaner og kartleggingsverktøy for elever med norsk som andrespråk.
    • Vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter.
    • Bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen.
  • Teaching and learning methods

    Ingen info

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Tilpasset opplæring (TPO): planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningsopplegg. Undervisningsopplegget gjennomføres i gruppe for medstudenter. I tillegg leveres et- individuelt didaktisk refleksjonsnotat, omfang| 1000-1250 ord.
    • Individuelt didaktisk notat på grunnlag av observasjon av tilpasset opplæring i klasse, omfang 1000-1250 ord. Det skal benyttes pensumlitteratur i notatet og det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen.
    • Skole - hjem samarbeid. Intervju med flerspråklige foreldre og utarbeidelse av informasjonsbrev til foreldre på, omfang 1000-1500 ord. Arbeidet utføres individuelt.
    • Foreta en avgrenset kartlegging av en elevs skriftlige eller muntlige språkkompetanse. Kartleggingen presenteres muntlig i gruppe, omfang fem til ti minutter.

    Som erstatning for arbeidskrav som knytter seg til veiledet praksis vil det tilbys kompensatoriske oppgaver for studenter som har gyldig fravær.

  • Assessment

    Avsluttende vurdering består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer.

    Ny/ utsatt eksamen

    Ny/ utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler.

  • Grading scale

    Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

  • Examiners

    To interne sensorer benyttes. Emnet er underlagt tilsynssensur.