Programplaner og emneplaner - Student
TOSB3300 The Learning and Progress of the Pupil Course description
- Course name in Norwegian
- Elevens læring og utvikling
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Sentralt i emnet er elevenes lærings- og utviklingsprosesser i et kontekstuelt perspektiv. Særlig vektlegges elevens læring i fellesskapet. Flerspråklige elevers læring og utvikling er et gjennomgående perspektiv.
-
Required preliminary courses
Ingen info
-
Learning outcomes
Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- læringsteorier og perspektiver på læring
- elevmangfoldet i skolen
- læring og utvikling i ulike kulturelle og språklige kontekster
- tilpasset opplæring i fellesskapet
- kjønn - likestilling og likeverd, identitetsutvikling og roller
- sosialiseringsfaktorer i barns oppvekst
- barn og unges fysiske og psykiske helse
- læreplaner og ulike kartleggingsverktøy for tospråklige elever
- hvordan barne- og ungdomslitteratur kan brukes i opplæringen
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- begrunnelser, refleksjon og handling om barns læringsprosesser
- å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset opplæring
- å bruke ulike vurderingsformer i vurderingen av elevers ferdigheter i skriftlig og muntlig språk
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i
- å reflektere over mangfoldet av familiemønstre og barns oppvekstforhold
- å reflektere over elevers læring og utvikling knyttet til ulike læringsteoretiske perspektiver
-
Content
Tema i emne 3
Elevenes læring og utvikling:
- Teoretiske perspektiver på læring og sosialisering.
- Læring i fellesskapet.
- Oppvekst - nasjonalt og globalt.
- Motivasjon, selvoppfatning og identitet.
- Kjønn - likestilling, identitetsutvikling.
Mangfold og inkludering:
- Innvandrings- og utdanningspolitiske rammer.
- Skolen som organisasjon - lokale, nasjonale og globale perspektiver.
- Tilpasset og likeverdig opplæring.
- Spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid.
- Barns fysiske og psykiske helse.
Hjem - skolesamarbeid:
- Rammer og lovverk.
- Makt og tillit.
- Relasjons- og kommunikasjonskompetanse.
- Samarbeid på individ-, klasse- og skolenivå.
- Profesjonsetiske utfordringer.
Språkdidaktikk:
- Læreplaner og kartleggingsverktøy for elever med norsk som andrespråk.
- Vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter.
- Bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen.
-
Teaching and learning methods
Ingen info
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Tilpasset opplæring (TPO): planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningsopplegg. Undervisningsopplegget gjennomføres i gruppe for medstudenter. I tillegg leveres et- individuelt didaktisk refleksjonsnotat, omfang| 1000-1250 ord.
- Individuelt didaktisk notat på grunnlag av observasjon av tilpasset opplæring i klasse, omfang 1000-1250 ord. Det skal benyttes pensumlitteratur i notatet og det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen.
- Skole - hjem samarbeid. Intervju med flerspråklige foreldre og utarbeidelse av informasjonsbrev til foreldre på, omfang 1000-1500 ord. Arbeidet utføres individuelt.
- Foreta en avgrenset kartlegging av en elevs skriftlige eller muntlige språkkompetanse. Kartleggingen presenteres muntlig i gruppe, omfang fem til ti minutter.
Som erstatning for arbeidskrav som knytter seg til veiledet praksis vil det tilbys kompensatoriske oppgaver for studenter som har gyldig fravær.
-
Assessment
Avsluttende vurdering består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer.
Ny/ utsatt eksamen
Ny/ utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler.
-
Grading scale
Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
-
Examiners
To interne sensorer benyttes. Emnet er underlagt tilsynssensur.