Programplaner og emneplaner - Student
TOSB1000 The Teaching Profession Course description
- Course name in Norwegian
- Lærerens arbeid
- Study programme
-
Teacher Education for Bilingual Teachers, Bachelor Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
As this course is a second level course within development studies, it will be organised around four core themes building on Development Studies 1 in Vietnam or Global Forståelse 1 at HiOA:
The Regional Context
The course will start with an introduction to the African experience of development, related to African history, environment, culture and political development. Global influences will be considered, as well as the particular experiences of Ghana. One aim will be to show the many and diverse social and cultural changes that have taken place in the region as a result of political and economic policies and programmes.
Politics, governance and social movements
This theme will include formal politics, the development and role of the state, and informal politics, the role of individual actors, groups, and different types of activities within civil societies, like social movements, in forging their own views of development, which may be in support of, or against, state policies and programmes. There will be a consideration of different political ideas and understandings of democratization, as well as a critical engagement with the ideas of governance applied to agencies of the state, international actors, NGOs, and locally based organizations.
Environment and social development
This theme will analyse key environmental issues with relation to development processes and different understandings of sustainable development. One central topic will be changes in natural resources, as well as an understanding of an overall political ecological approach will be given in relation to these topics. Processes of migration, changes in population and urbanization are also included.
Studying development in the field
Conducting a field study will be a core component of the course. Lectures and activities will be conducted in order to give students a solid foundation in various methodologies (quantitative, qualitative, and participatory), an appreciation of the difficulties, constraints and opportunities, as well as a consideration of their positionality and ethical issues related to doing development research.
Required preliminary courses
Ingen info
Learning outcomes
Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- lærerprofesjonens mandat og oppgaver
- klasseledelse
- didaktisk arbeid
- flerspråklige elevers lærings- og utviklingsprosesser
- grunnleggende ferdigheter
- klasseromsforskning - observasjon og kartlegging
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og læringsarbeid
- å lede elevenes læringsprosesser
- å tilrettelegge for flerspråklige elevers læring og utvikling
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i
- å reflektere over lærerrolle og klasseledelse
- å vurdere etiske sider ved læreryrket
Content
Tema i emne 1
Lærerprofesjonen:
- Læreres mandat og oppgaver.
- Lærerens kunnskapsgrunnlag.
- Den tospråklige læreren.
- Profesjonsetisk kompetanse.
Lærerarbeid:
- Læreplanteori og analyse.
- Læreplanmodeller.
- Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering.
- Didaktisk arbeid rettet mot flerspråklige elever.
- Tidlig innsats, overganger.
- Grunnleggende ferdigheter.
Ledelse av elevenes læringsfellesskap:
- Klasseledelse.
- Grupper som læringsfellesskap.
- Gruppeprosesser og kommunikasjon.
- Lærersamarbeid.
- Klasseromsforskning - observasjon av lærerarbeid og elevenes læringsfellesskap.
Teaching and learning methods
Ingen info
Course requirements
Følgende arbeidskrav (inkludert praksisrelaterte arbeidskrav) må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Intervju med tospråklig lærer med individuelt skriftlig notat på 1000-1500 ord.
- Intervju av medstudent/er om egen bakgrunns betydning for lærerrollen med påfølgende muntlig teoribasert presentasjon i klasse, omfang fem til ti minutter.
- Skriftlig presentasjon av et faglig emne med bruk av pensumlitteratur. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.
Praksisrelaterte arbeidskrav:
- Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering i gruppe. Muntlig gruppepresentasjon og skriftlig notat i gruppe, omfang 1000-1200 ord. Pensumlitteratur skal trekkes inn i arbeidet.
- Lærerens arbeid - den tospråklige læreren - observasjon av klasseledelse og lærerens didaktiske arbeid, praksisnotat på 1000-1200 ord og individuell muntlig presentasjon).
Assessment
Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter.
Ny/ utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Grading scale
Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.