Programplaner og emneplaner - Student
TOSB1000 The Teaching Profession Course description
- Course name in Norwegian
- Lærerens arbeid
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
- 
                                                    
- Programme description
- 
    IntroductionEmnet tar utgangspunkt i lærerprofesjonens mandat og oppgaver. Det legges særlig vekt på den tospråklige lærerens spesifikke profesjonskunnskaper, kompetanse og ferdigheter. 
- 
    Required preliminary coursesIngen info 
- 
    Learning outcomesEtter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten har kunnskap om - lærerprofesjonens mandat og oppgaver
- klasseledelse
- didaktisk arbeid
- flerspråklige elevers lærings- og utviklingsprosesser
- grunnleggende ferdigheter
- klasseromsforskning - observasjon og kartlegging
 Ferdigheter Studenten har ferdigheter i - å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og læringsarbeid
- å lede elevenes læringsprosesser
- å tilrettelegge for flerspråklige elevers læring og utvikling
 Generell kompetanse Studenten har generell kompetanse i - å reflektere over lærerrolle og klasseledelse
- å vurdere etiske sider ved læreryrket
 
- 
    ContentTema i emne 1 Lærerprofesjonen: - Læreres mandat og oppgaver.
- Lærerens kunnskapsgrunnlag.
- Den tospråklige læreren.
- Profesjonsetisk kompetanse.
 Lærerarbeid: - Læreplanteori og analyse.
- Læreplanmodeller.
- Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering.
- Didaktisk arbeid rettet mot flerspråklige elever.
- Tidlig innsats, overganger.
- Grunnleggende ferdigheter.
 Ledelse av elevenes læringsfellesskap: - Klasseledelse.
- Grupper som læringsfellesskap.
- Gruppeprosesser og kommunikasjon.
- Lærersamarbeid.
- Klasseromsforskning - observasjon av lærerarbeid og elevenes læringsfellesskap.
 
- 
    Teaching and learning methodsIngen info 
- 
    Course requirementsFølgende arbeidskrav (inkludert praksisrelaterte arbeidskrav) må være godkjent før eksamen kan avlegges: - Intervju med tospråklig lærer med individuelt skriftlig notat på 1000-1500 ord.
- Intervju av medstudent/er om egen bakgrunns betydning for lærerrollen med påfølgende muntlig teoribasert presentasjon i klasse, omfang fem til ti minutter.
- Skriftlig presentasjon av et faglig emne med bruk av pensumlitteratur. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.
 Praksisrelaterte arbeidskrav: - Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering i gruppe. Muntlig gruppepresentasjon og skriftlig notat i gruppe, omfang 1000-1200 ord. Pensumlitteratur skal trekkes inn i arbeidet.
- Lærerens arbeid - den tospråklige læreren - observasjon av klasseledelse og lærerens didaktiske arbeid, praksisnotat på 1000-1200 ord og individuell muntlig presentasjon).
 
- 
    AssessmentIndividuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Ny/ utsatt eksamen Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. 
- 
    Grading scaleDet benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen. 
- 
    ExaminersDet benyttes en intern og en ekstern sensor.