EPN-V2

TLK2300 Interpreting, culture and professional collaboration Course description

Course name in Norwegian
Tolking, kultur og profesjonssamarbeid
Study programme
Bachelor's Program in Public Sector Interpreting
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Ingen

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om barnehagen som arena for bevegelse, utforsking og bærekraftige praksiser
  • har avansert kunnskap om barns mangfoldige lek, eksperimentering og filosofering, og hvordan barn opplever og tar i bruk rom og steder i sine omgivelser

Ferdigheter

Studenten

  • har spesialiserte ferdigheter i å fremme barnehagen som en arena for naturopplevelser og allsidig lek og læring
  • kan bruke og evaluere forskningsmetoder som er relevante for emnet
  • har særlige ferdigheter i å tilrettelegge og videreutvikle lek inne og ute, og vurdere barnehagens fysiske og estetiske utforming
  • kan analysere sammenhenger mellom lek og læring, samt drøfte disse begrepene på et avansert nivå
  • kan analysere teorier, metoder og fortolkninger og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor emnet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere relevante didaktiske og yrkesetiske problemstillinger knyttet til barns lek og læring
  • bidra, vurdere og tenke nytt om lekemateriell, barns lek, barnehagens lekemiljø og barnehagen som kulturarena

Learning outcomes

Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene. Undervisningen veksler mellom forelesninger og praktisk arbeid som blant annet tar utgangspunkt i materialer, lyd, stemme, bevegelse og rom. Kommunikasjon med andre studenter og lærere mellom samlingene foregår via universitetets digitale læringsplattform eller andre egnede medier.

Content

Emnet omfatter både kunnskaps-, dannelses- og ferdighetsaspekter. Det legges særlig vekt på

tilegnelse av et faglig begrepsapparat, som innfallsvinkel både til kunnskap om profesjonsutøvelse i dagens flerkulturelle samfunn, til refleksjon rundt tolkens yrkesidentitet og til tilegnelse av konkret yrkesrelevant handlingskompetanse. Emnet består av tre hovedtemaer, som danner basis for samlingene ved OsloMet:

  1. Sentrale begreper
  • Kultur, etnisitet, identitet, status og rolle
  • Kultursensitivitet, interkulturell kommunikasjon og mangfoldskompetanse
  • Stigmatisering, stereotypier og etnosentrisme

  1. Profesjonsutøvelse i et mangfoldig samfunn
  • Profesjonalisering og profesjonsidentitet
  • Religion og migrasjon
  • Kjønn og seksualitet
  • Minoritetspolitikk og integrering
  • Ytringsfrihet
  • Tillit

  1. Diskurs og makt
  • Makt, diskurs og språk
  • Persepsjon, fordommer og tabuer
  • Kompetanse, danning og skjønnsutøvelse

Teaching and learning methods

Innholdet i dette emnet omfatter kunnskap om teoretiske perspektiver ved kvalitet, kompleksiteten i hverdagsliv og barns vilkår i barnehager.

  • Diskurser om barn, barndom og barnehage
  • Kvalitet i barnehagen i lys av internasjonal og nasjonal forskning
  • Etikk i barnehagens hverdagsliv, barnehagens verdigrunnlag, barns livskvalitet og livsmestring
  • Hverdagsliv: Ulike teoretiske tilnærminger på lek, læring og omsorg
  • Materialitet, kropp, sted, rom og tid
  • Barnehagen som arena for barn under tre år
  • Overganger og ritualer i barns hverdagsliv
  • Inkludering, vennskap og samspill

Course requirements

Individuell skriftlig hjemmeoppgave på 4000 ord +/- 10 %. Litteraturlisten kommer i tillegg. Oppgaven skal bygge på arbeidskravet.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave.

Assessment

Alle hjelpemidler tillatt

Permitted exam materials and equipment

A - F

Grading scale

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.

Examiners

  • Kropp og bevegelse
  • Lekemateriell
  • Leken som kultur og kulturelt uttrykk
  • Bærekraft og naturopplevelser
  • Fysiske miljøer som lek- og læringsarenaer
  • Emnets ulike tema som danningsaktør