Programplaner og emneplaner - Student
TLK2100 The Interpreter's Communicative Competence Course description
- Course name in Norwegian
- Tolkens kommunikative kompetanse
- Study programme
-
Bachelor's Program in Public Sector Interpreting
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjent arbeidskrav og deltakelse i nærmere definerte faglige aktiviteter. Se programplan om arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før bacheloroppgaven kan leveres til avsluttende vurdering:
- Presentasjon av oppgaveidé (ca. 5-10 minutter) på skriveseminar/samling (ved individuell oppgave; individuell presentasjon - ved gruppeoppgave; gruppepresentasjon. Ved gruppepresentasjon må det komme fram hvordan gruppen vil samarbeide og hvordan hver student skal bidra).
- Et sammendrag (1000 ord +/-10 %) om tema, problemstilling og metode som skal utgjøre grunnlaget for bacheloroppgaven.
- En liste over selvvalgt pensum (selvvalgt pensum skal være på 200 sider).
Formålet med arbeidskravene er å komme i gang med bacheloroppgaven tidlig i semesteret.
Deltakelse i læringsaktiviteter:
- 80 % deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter spesifisert i emnets undervisningsplan.
Required preliminary courses
Vurderingen består av en bacheloroppgave (3500-5000 ord per kandidat). Bacheloroppgaven skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig forfatterskap/rapportering.
Studenten skal produsere en innlevering, enten i form av en individuell oppgave eller som selvstendig bidrag til en gruppeoppgave med to eller tre medstudenter. Ved gruppeoppgave må det komme fram av oppgaven hva som er bidraget til hver av studentene. Oppgaven skal svare på en problemstilling med relevans for tolkefaget. Problemstillingen skal være godkjent av faglærer. Oppgaven skal skrives i tråd med Veileder til bacheloroppgaven - Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor, TLK3900 Bacheloroppgave. Bacheloroppgaven kan inneholde både en skriftlig og en praktisk del som belyser problemstillingen. I oppgaver med praktisk fokus skal praktisk tilnærming og redegjørelse vektlegges, med teoretisk bakgrunn, og resultat som støtte. I oppgaver med særlig vekt på teoretisk tilnærming skal teoretiske perspektiv vektlegges.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke-bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide bacheloroppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette må det leveres ny bacheloroppgave. Ny/utsatt eksamen kan ev. gjennomføres individuelt etter søknad til studieadministrasjonen.
Learning outcomes
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Content
Tolkefaget er et ferdighetsfag. Emnet inneholder derfor teoretiske og praktiske disipliner, og det forbereder studenten på tolkeoppgaver i offentlig sektor. Emnet har både kunnskaps- og ferdighetsmål.
- Studenten skal øke sin forståelse for de språklige valg tolken står overfor i tolkeprosessen.
- Studenten skal forbedre sine tolkeferdigheter med særlig hensyn til kommunikative og retoriske strategier.
Emnet inneholder følgende tre temaer:
- Kommunikativ kompetanse i tolking
- Retorikkens plass i tolking
- Tekstanalyse
Teaching and learning methods
Det anvendes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Vurderingskriterier
A, fremragende: Prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært høyt kunnskapsnivå, svært god vurderingsevne og en høy grad av selvstendighet og kritisk tilnærming til fagstoffet. Gjennom bruken av pensum og fagterminologi viser kandidaten svært god forståelse av fagstoffet, og framstillingen er presis og sammenhengende. Drøftingen viser at kandidaten på en fremragende måte kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum og framstille denne kunnskapen på en selvstendig og innsiktsfull måte.
B, meget god: Meget god prestasjon. Kandidaten viser et meget godt kunnskapsnivå, meget god vurderingsevne, og selvstendighet i behandlingen av fagstoffet. Gjennom bruken av pensum og fagterminologi viser kandidaten god forståelse av kunnskapsfeltet og besvarelsen settes klart inn i en faglig sammenheng. Drøftingen viser at kandidaten på en god måte kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum og vise innsikt i forhold til fagstoffet.
C, god: Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser kunnskaper om de viktigste områdene og elementene i fagfeltet, og kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten demonstrerer forståelse av sentrale deler av fagstoffet. Drøftingen viser at kandidaten kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum, og har personlig grep om stoffet.
D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten svarer i hovedtrekk på dét det er spurt om, men bruker i liten grad stoffet selvstendig. Drøftingen viser at kandidaten kombinerer kunnskap fra ulike sider ved pensum, men besvarelsen viser lite selvstendighet i forhold til fagstoffet.
E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten svarer i grove trekk på sentrale deler av oppgavesettet, men reflekterer et lavt kunnskapsnivå. Drøftingen viser at kandidaten ikke kombinerer kunnskap fra ulike sider ved pensum.
F, ikke bestått: Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten mangler kunnskap om/forståelse av sentrale sider ved eksamensstoffet. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. Innholdet i besvarelsen mangler relevans i forhold til oppgaveteksten. Besvarelser med stor grad av "avskrift" fra andre tekster gir F. Dersom avskrift ikke er markert som sitat med kildehenvisning, kan besvarelsen bli vurdert som fusk.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Emnet inneholder følgende hovedtemaer:
- Etikk og profesjonsutøvelse
- Akademisk skriving
- Introduksjon til vitenskapsteori og metode
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Bestått/Ikke bestått
Vurderingskriterier
Bestått: God prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser kunnskaper om de viktigste områdene i fagfeltet og kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten demonstrer forståelse av sentrale deler av fagstoffet. Drøftingen viser at kandidaten kan kombinere kunnskap fra ulike sider av pensum og har personlig grep om stoffet.
Ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene. Kandidaten viser ikke tilstrekkelig kunnskap om/forståelse av sentrale sider ved eksamensstoffet. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. Innholdet i besvarelsen har ikke tilstrekkelig relevans til pensum. Besvarelser med stor grad av avskrift fra andre tekster gir ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Admission requirements