Programplaner og emneplaner - Student
TLBPRA4 Teaching practice, 4th period Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisperiode 4
- Study programme
-
Driving teacher
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se informasjon i program- og emneplan
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Se mer utfyllende informasjon i programplanen
Content
Det gjennomføres kjøreteknisk prøve med tilbakemelding ved starten av semesteret, selvstendig kjøretrening på landeveg og bane gjennom semesteret og avsluttende kjøretest ved slutten av semesteret.
Studentene arbeider individuelt og i grupper med lover og forskrifter og med teknologi. Det gjennomføres i stor utstrekning praktiske øvelser i bil og klasserom, både knyttet til trafikkpedagogikk og -didaktikk samt kjøreteknikk.
Teaching and learning methods
Se mer utfyllende informasjon i programplanen
Course requirements
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis
Assessment
Minimum 30 dager observasjonspraksis
Vurdering av praksis gjøres i samarbeid mellom fagansvarlig og praksisveileder på den aktuelle praksisskolen. Endelig karaktersetting gjøres av faglærer.
Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet normalt avbrytes, jfr § 8-4 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
Grading scale
Emnet gir innføring i grunnleggende trafikkfaglige og trafikkpedagogiske/-didaktiske emner.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for trafikkopplæringens betydning i myndighetenes arbeid for null drepte og hardt skadde i trafikken (nullvisjonen) samt struktur og innhold i Læreplan føreropplæring klasse B (heretter: Læreplanen)
- kan gjengi sentrale deler av lover og forskrifter som gjelder for trafikkopplæringen og forklare trafikkreglene, skiltforskrift og kjøretøyforskrift
- kjenner til relevante sider ved bilens teknologi og miljøriktig kjøring
- kan gjøre rede for hovedtrekk i konfluent pedagogikk og instruksjonsmetodikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere kjøretekniske ferdigheter i trinn og nøkkelpunkter etter trinn 2 i Læreplanen som grunnlag for instruksjon i kjøreteknikk
- har gode kjøretekniske ferdigheter
- kan foreta observasjon av undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere rundt bruken av IKT-verktøy i studiearbeidet
- kan redegjøre for trafikkskolens drift, trafikklærerens oppgaver og etiske ansvar