EPN-V2

TLBPRA4 Teaching practice, 4th period Course description

Course name in Norwegian
Praksisperiode 4
Study programme
Driving teacher
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Se informasjon i program- og emneplan

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Se mer utfyllende informasjon i programplanen

Content

Det gjennomføres kjøreteknisk prøve med tilbakemelding ved starten av semesteret, selvstendig kjøretrening på landeveg og bane gjennom semesteret og avsluttende kjøretest ved slutten av semesteret.

Studentene arbeider individuelt og i grupper med lover og forskrifter og med teknologi. Det gjennomføres i stor utstrekning praktiske øvelser i bil og klasserom, både knyttet til trafikkpedagogikk og -didaktikk samt kjøreteknikk. 

Teaching and learning methods

Se mer utfyllende informasjon i programplanen

Course requirements

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis

Assessment

Minimum 30 dager observasjonspraksis

Vurdering av praksis gjøres i samarbeid mellom fagansvarlig og praksisveileder på den aktuelle praksisskolen. Endelig karaktersetting gjøres av faglærer.

Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet normalt avbrytes, jfr § 8-4 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Grading scale

Emnet gir innføring i grunnleggende trafikkfaglige og trafikkpedagogiske/-didaktiske emner.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for trafikkopplæringens betydning i myndighetenes arbeid for null drepte og hardt skadde i trafikken (nullvisjonen) samt struktur og innhold i Læreplan føreropplæring klasse B (heretter: Læreplanen)
  • kan gjengi sentrale deler av lover og forskrifter som gjelder for trafikkopplæringen og forklare trafikkreglene, skiltforskrift og kjøretøyforskrift
  • kjenner til relevante sider ved bilens teknologi og miljøriktig kjøring
  • kan gjøre rede for hovedtrekk i konfluent pedagogikk og instruksjonsmetodikk           

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere kjøretekniske ferdigheter i trinn og nøkkelpunkter etter trinn 2 i Læreplanen som grunnlag for instruksjon i kjøreteknikk
  • har gode kjøretekniske ferdigheter
  • kan foreta observasjon av undervisning      

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere rundt bruken av IKT-verktøy i studiearbeidet
  • kan redegjøre for trafikkskolens drift, trafikklærerens oppgaver og etiske ansvar