Programplaner og emneplaner - Student
TKLIT6200 Oral Competence Course description
- Course name in Norwegian
- Muntlig kompetanse
- Study programme
-
Interdisciplinary Competence – Literacy in Subjects and Professions
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler hvordan kommunisere muntlig til ulike målgrupper, med ulikt formål og i ulike yrkesfaglige kontekster. Dette betyr at emnet handler om både reseptive og produktive aspekter ved kommunikasjon som aktiv lytting, turtaking, respons, formidling, retoriske virkemidler og ikke-verbal språkbruk. Muntlig kompetanse er nøkkelkompetanse i samfunn og arbeidsliv og er et vesentlig grunnlag for demokratibygging, egen identitet, respekt og dannelse.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende muntlige ferdigheter
- har kjennskap til ulike muntlige sjangre og deres betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
- har kunnskap om retorikkfagets grunnleggende teorier og begreper
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende, vurdere og veilede ulike kommunikasjonsmåter i ulike kommunikasjonssituasjoner
- kan styrke elevenes evne til å delta i diskurser knyttet til ulike fag og emner, og ikke bare ved hjelp av det uformelle hverdagsspråket
- kan bruke og analysere retoriske virkemidler
Generell kompetanse
Studenten
- kan stå frem, uttrykke seg presist og delta i samtaler som likeverdig partner som kan lytte og respondere på andres synspunkter
- har innsikt i verdien av vektlegging av grunnleggende muntlige ferdigheter
Content
This course focuses on individuals' and groups' information-related activities at work as well as tools and strategies by organisations to manage their information resources.
The teaching language is in English when there are foreign exchange students present.
Teaching and learning methods
CORO7300 legger grunnlaget for å benytte en coachende tilnærming til endrings- og utviklingsprosesser på avdelings- og organisasjonsnivå i lærende organisasjoner. Den coachende lederstilen ses i sammenheng med andre former for utøvende lederskap, og studenten bevisstgjøres på muligheter og begrensninger ved bruk av coachende verktøy og metoder i utviklingsprosesser. Begrepet «lærende organisasjoner» beskrives og konkretiseres, og det fokuseres på utvikling av en organisasjonskultur som bygger på verdibasert ledelse, relasjonsledelse og coachende lederstil.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal individuelt eller i par forberede/utforme en muntlig tekst (tale/monolog, en verbal duell, intervju, diskusjon eller debatt). Omfang 10 - 15 minutter for individuelt arbeid, 15 - 20 minutter for pararbeid.
Målet er at studentene skal bruke og forstå funksjonen av ulike retoriske virkemidler i muntlig språkbruk, samtalemønstre og kroppsspråk. Videre er målet å oppøve evne til konstruktiv respons på ulike muntlige formidlingsformer.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.
Assessment
Avsluttende vurdering er en syv-dagers individuell hjemmeeksamen i form av en skriftlig didaktisk oppgave. Eksamen har oppgitt tema knyttet til hvordan undervisning/veiledning i muntlige ferdigheter gjennomføres i praksis. Omfang: 2000 - 2500 ord.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst med nytt tema.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Eksamen vurderes etter karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og formidle et utviklingsprosjekt. Dette innebærer:
- Utarbeide en skriftlig plan for et utviklingsprosjekt i egen eller annen egnet organisasjon. Planen skrives i grupper på 2-4 studenter. Omfang: 600- 800 ord.
- I prosjektet skal hver student gjennomføre et delprosjekt som kan inngå i gruppens utviklingsprosjekt. Delprosjektene skal være forankret på organisasjonsnivå. Delprosjektet dokumenteres ved individuelt refleksjonsnotat på 1.000-1.500 ord eller en digital presentasjon på 4-6 minutter.
- Presentasjon av gruppens utviklingsprosjekt for medstudenter og evt andre tilhørere. Omfang: 15-20 minutter pr gruppe.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.