EPN-V2

SYKDPRA70 Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service Course description

Course name in Norwegian
Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing - Part Time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet. Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.

Required preliminary courses

For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

  • Første, andre og tredje studieår
  • SYKDPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid, hverdags(re)habiliterende virksomheter for hjemmeboende i ulike aldersgrupper
  • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til pasienter med vedvarende helseutfordringer og deres familie
  • kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sykepleieprosessen (kartlegge, planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak) hos hjemmeboende pasienter, som bidrar til helsefremming, rehabilitering, trivsel og livskvalitet
  • kan samhandle tverrprofesjonelt og tverrsektorielt gjennom koordinerte, helhetlige og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode personsentrerte helsetjenester
  • kan planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom enheter og nivåer i helsetjenesten og som bidrar til helsefremming for hjemmeboende pasienter
  • kan utføre sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
  • kan administrere og overvåke legemiddelbehandling hos hjemmeboende på en forsvarlig måte
  • kan administrere og strukturere egen arbeidshverdag, for å oppnå selvstendighet i rollen som sykepleier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
  • kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke tjenestetilbudet
  • kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
  • kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff, sykepleiefaglige problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
  • kan identifisere og reflektere over etiske aspekter og perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
  • kan kritisk reflektere og engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
  • kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet

Teaching and learning methods

Language of instruction: Norwegian/English

Under supervision, the students will conduct an independent research, quality improvement or development project, or a literature study. Students can choose to write the master’s thesis individually or in pairs. On application, large, interdisciplinary innovation projects can be written in groups of up to four students. Students can also apply to write the master’s thesis with students from other specialisations if they so wish, provided that the scope of the master’s thesis is the same. If more than one student work on the master’s thesis together, each student’s contributions must be documented. The thesis can be written as a monograph or as a scientific article on a specialised topic.

Course requirements

MAVIT4070/MAxxx4070 must be passed before the master's thesis can begin.

All compulsory courses in the programme must be passed before the student can submit their master's thesis for assessment.

Assessment

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of their area of study and can identify relevant issues to clarify the need for research and professional development
  • has in-depth knowledge of the research process

Skills

The student

  • can analyse relevant theories and issues to initiate a research, quality or development project
  • can use relevant research methods in their own work
  • can analyse and deal critically with various sources of information and use them in scholarly arguments in their own research, quality or development project
  • can carry out a limited, independent research, quality or development project in accordance with applicable norms for research ethics

General competence

The student

  • can communicate relevant issues, analyses and conclusions from their own research, quality or development project to both the general public and academia
  • can contribute to new thinking, innovation processes and evidence-based practice in the health services and in health-promoting work

Permitted exam materials and equipment

The following must have been approved in order for a student to be permitted to take the examination:

  • For full-time specialisations: One oral presentation (up to 10 minutes) at the master seminar, and completion of the opponent role with critique/feedback on the presentation from fellow students.
  • For part-time specialisations: Two oral presentations (up to 10 minutes each) at the master seminar, and completion of the opponent role with critique/feedback on the presentation from fellow students.

Grading scale

The master’s thesis written by one or two students. Large, interdisciplinary innovation projects can be written in groups of up to four students on application.

The content and scope of the different forms of master's theses:

  • Monograph: Recommended scope of a monographic assignment is 13,000 words +/- 10%

  • Scientific article: The thesis must include a manuscript in the form of at least one article that is in accordance with the author guidelines for a relevant scientific journal, and a supplementary memo/introductory chapter to the article-based thesis ('kappe') that elaborates on the theoretical and methodological considerations underlying the article. The layout, structure and scope of the article must comply with the guidelines of the journal in question. If the maximum length is not stated in the relevant journal's author guidelines, the maximum length is 8,000 words The supplementary memo/introductory chapter to the article-based thesis ('kappen') must have a scope of 3000 words +/- 10%

The thesis can be written in English or a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).

Examiners

Grade scale A-F.

Overlapping courses

All examinations are assessed by an internal and an external examiner. The student's supervisor cannot be an examiner for the master's thesis.