Programplaner og emneplaner - Student
SYKDPRA70 Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service Course description
- Course name in Norwegian
- Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing - Part Time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course will teach students about the history, underlying philosophy, evidence-based practice, cultural understanding and professional ethics of the nursing profession, as well as knowledge about the state and municipalities, and health and social policy. This forms the basis for nurses’ duties in the municipal and specialist health services.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid, hverdags(re)habiliterende virksomheter for hjemmeboende i ulike aldersgrupper
- kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til pasienter med vedvarende helseutfordringer og deres familie
- kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sykepleieprosessen (kartlegge, planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak) hos hjemmeboende pasienter, som bidrar til helsefremming, rehabilitering, trivsel og livskvalitet
- kan samhandle tverrprofesjonelt og tverrsektorielt gjennom koordinerte, helhetlige og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode personsentrerte helsetjenester
- kan planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom enheter og nivåer i helsetjenesten og som bidrar til helsefremming for hjemmeboende pasienter
- kan utføre sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
- kan administrere og overvåke legemiddelbehandling hos hjemmeboende på en forsvarlig måte
- kan administrere og strukturere egen arbeidshverdag, for å oppnå selvstendighet i rollen som sykepleier
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
- kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke tjenestetilbudet
- kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
- kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff, sykepleiefaglige problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
- kan identifisere og reflektere over etiske aspekter og perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
- kan kritisk reflektere og engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
- kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet
Teaching and learning methods
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (7 uker) foregår i kommunehelsetjenesten og hjemmebaserte tjenester, veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (1 uke) kan være forelesninger, simulering, omvendt undervisning, digitale læringsressurser og seminarer.
Course requirements
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Simulering palliasjon.
- Innovasjon og tjenesteutvikling - deltagelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser.
- Gruppeoppgave (3-5 studenter) - basert på læringsutbytter i emnet utarbeider gruppen en prosjektbeskrivelse knyttet til sykepleie i private hjem eller i omsorgsboliger. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Basert på prosjektbeskrivelsen lager gruppen en poster som presenteres på et seminar før sluttvurderingen.
Assessment
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Permitted exam materials and equipment
I dette emnet skal du lære om psykisk helsearbeid, relasjonelle ferdigheter og hvilke faktorer som fremmer og hemmer psykisk helse for individ og grupper. Menneskets ressurser og muligheter, men også deres sårbarhet som enkeltindivid er i fokus. De nære relasjoners betydning og samfunnets påvirkningskraft er viktig for psykisk helse og vektlegges i emnet. Dette inkluderer pasientfenomener som håp og håpløshet, smerte og lindring, utmattelse og energi.
Grading scale
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- Første, andre og tredje studieår studieår
- SYKDPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.
eller tilsvarende.
Examiners
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
- kan reflektere over faktorer som hemmer og fremmer psykisk helse på individ og gruppenivå
- kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse, og hvilke konsekvenser dette får for personsentrert sykepleie
- kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos innvandrere, flyktninger, samer og andre minoritetsgrupper, samt gjøre rede for hvordan stigma, utenforskap, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk og psykososial helse
- kan gjøre rede for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
- kan forklare hvordan rammefaktorer som gjeldende lovverk og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
- kan drøfte barn og unges særegne behov knyttet til traumer, omsorgssvikt, vold, overgrep og rus- og sosioøkonomiske problemer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper relatert til pasienter med psykiske lidelser og kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner
- kan anvende kunnskaper om hovedgruppene av psykofarmaka og integrere kunnskap fra sykdomslære i vurdering av legemidlers virkning og bivirkning
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende og samarbeide tverrfaglig
- kan kartlegge en helhetlig kartlegging av symptomer, risiko og livshistorie hos personer med ulike psykiske og rusrelaterte lidelser og tilstander og anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av sykepleie
- kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet og ta imot veiledning og tilbakemeldinger
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder i praksisfeltet, og kan ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder i personsentrert sykepleie og i tverrfaglig samarbeid
Overlapping courses
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (7 uker) foregår i kommunehelsetjenesten/spesialisthelsetjenesten og psykisk helse. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (1 uke) kan være simulering, digitale læringsressurser, forelesninger og seminarer.
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.