EPN-V2

SYKDPRA70 Prevention and Rehabilitation in Home-based Healthcare Service Course description

Course name in Norwegian
Hjemmebaserte tjenester, rehabilitering og forebygging
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing - Part Time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

I dette emnet skal du lære om sykepleie til pasienter med kroniske sykdommer, funksjonstap etter skade eller sykdom, utviklingshemming og andre sammensatte sykdommer. Du møter pasientene i private hjem eller i omsorgsboliger. Du vil tilegne deg ulike erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende. Utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener, funksjonsnedsettelse, mestring, verdighet og brukermedvirkning vil være sentralt i dette emnet. Med hjemmet som arena analyseres ulike perspektiver for sykepleie i en omsorgs og rehabiliteringskontekst i spennet mellom paternalisme og autonomi, samt ulike kulturelle verdier. Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid samt tjenesteutvikling og innovasjon inngår i emnet.

Required preliminary courses

This course teaches students about patients and next-of-kin in an acute, critical and chronic context, and what the nurse’s areas of responsibility entail. Students will learn to communicate with patients and next-of-kin in situations of stress and crisis. Systematic mapping and assessment, nursing of somatic diseases, pre and postoperative nursing and competent drug administration are also part of the course.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid, hverdags(re)habiliterende virksomheter for hjemmeboende i ulike aldersgrupper
  • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til pasienter med vedvarende helseutfordringer og deres familie
  • kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sykepleieprosessen (kartlegge, planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak) hos hjemmeboende pasienter, som bidrar til helsefremming, rehabilitering, trivsel og livskvalitet
  • kan samhandle tverrprofesjonelt og tverrsektorielt gjennom koordinerte, helhetlige og sammenhengende tjenestetilbud som sikrer gode personsentrerte helsetjenester
  • kan planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom enheter og nivåer i helsetjenesten og som bidrar til helsefremming for hjemmeboende pasienter
  • kan utføre sykepleie til pasienter i palliativ fase og følge opp pårørende og etterlatte
  • kan administrere og overvåke legemiddelbehandling hos hjemmeboende på en forsvarlig måte
  • kan administrere og strukturere egen arbeidshverdag, for å oppnå selvstendighet i rollen som sykepleier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over hvordan informasjons- og kommunikasjonsteknologi og andre digitale løsninger kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
  • kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov for pasienten kan medføre og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke tjenestetilbudet
  • kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
  • kan formidle og dele erfaringer knyttet til sentralt fagstoff, sykepleiefaglige problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
  • kan identifisere og reflektere over etiske aspekter og perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
  • kan kritisk reflektere og engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser, og ta initiativ til kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
  • kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis, kvalitet og pasientsikkerhet i hjemmet

Teaching and learning methods

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe the patients’ subjective experiences of disease and suffering and the importance of hope amidst serious illness
  • can describe an account of nursing care for medical or surgical treatment
  • can describe the phenomena pain, treatment of pain and pain relief

Skills

The student

  • can systematically map and assess the patient's resources and problems, formulate goals, implement measures, and evaluate (the nursing process)
  • can explain and perform person-centered nursing related to the current patient situation
  • can use current clinical mapping and communication tools and be able to justify measures in the practice of nursing
  • can document in clinical documentation systems using standardised terminology
  • can carry out and assessing relevant nursing procedures
  • can apply relevant medical technology in the practical performance of nursing
  • can recognise stress and crisis situations in the event of loss and disease and adapting communication based on this
  • can communicate with patients and next-of-kin adapted to the level of development/cognitive function and the condition
  • can implement measures in the event of sub-acute and acute incidents as well as performing cardiopulmonary resuscitation with a defibrillator (CPR)
  • can identify and reflect on ethically charged and challenging situations in clinical practice

General competence

The student

  • can integrate knowledge from pathophysiology and pharmacology in the performance of nursing
  • can reflect on responsible drug administration at an individual and systematic level
  • can demonstrate responsibility, engagement, independence and can follow professional ethical guidelines
  • can reflect on his/her own professional practice and progression
  • can reflect on how culture and a cultural understanding can be important in the practice of nursing

Course requirements

Practical training consists of both practical training, activities along the way and supervised practical training that takes place during the practical training period. The practical training period (8 weeks), in the specialist health service (medicine/surgery) is supervised by the practical training supervisor and contact lecturer. Other practical training and activities (2 weeks) can be, simulation and skills training, digital learning resources, case studies, simulation and skills training and seminars.

Assessment

For practical training, there is a requirement for 80% attendance in theory, activities and practical training that is marked compulsory in the timetable, as well as 90% attendance during the practical training period itself. The student fills in the self-assessment for the start of the practical training, the rotating schedule during the first week of practical training and the self-assessment form no later than two working days before the agreed mid- and final assessment. Other compulsory assignments included in the overall assessment of the course are:

  • Courses in blood test.
  • Individual assignment, scope of 1,500 words (+/- 10 %).

Permitted exam materials and equipment

Assessment in practical training.

The assessment takes its point of departure in given criteria based on learning outcomes for the course, criteria for failing the practical training, criteria for suitability assessment and compulsory activities carried throughout the entire course. During the practical training period, a minimum of 90 percent attendance is required to pass the practical training. For more information, see the general part of the programme description about the assessment of practical training.

If the student has failed the practical training, the whole practical training course must be retaken. This includes associated requirements.

Grading scale

Not relevant.

Examiners

Pass-fail.

Overlapping courses

Contact lecturer approves the exam after recommendation from practical training supervisor. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.