Programplaner og emneplaner - Student
SYKDPRA50 Nursing Persons with Mental Health Problems Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie til mennesker med psykiske lidelser
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
I dette emnet skal du lære om psykisk helsearbeid, relasjonelle ferdigheter og hvilke faktorer som fremmer og hemmer psykisk helse for individ og grupper. Menneskets ressurser og muligheter, men også deres sårbarhet som enkeltindivid er i fokus. De nære relasjoners betydning og samfunnets påvirkningskraft er viktig for psykisk helse og vektlegges i emnet. Dette inkluderer pasientfenomener som håp og håpløshet, smerte og lindring, utmattelse og energi.
-
Required preliminary courses
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- Første, andre og tredje studieår studieår
- SYKDPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.
eller tilsvarende.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv
- kan reflektere over faktorer som hemmer og fremmer psykisk helse på individ og gruppenivå
- kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse, og hvilke konsekvenser dette får for personsentrert sykepleie
- kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos innvandrere, flyktninger, samer og andre minoritetsgrupper, samt gjøre rede for hvordan stigma, utenforskap, diskriminering og rasisme kan påvirke psykisk og psykososial helse
- kan gjøre rede for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment
- kan forklare hvordan rammefaktorer som gjeldende lovverk og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse av sykepleie i psykisk helsearbeid
- kan drøfte barn og unges særegne behov knyttet til traumer, omsorgssvikt, vold, overgrep og rus- og sosioøkonomiske problemer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper relatert til pasienter med psykiske lidelser og kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner
- kan anvende kunnskaper om hovedgruppene av psykofarmaka og integrere kunnskap fra sykdomslære i vurdering av legemidlers virkning og bivirkning
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende og samarbeide tverrfaglig
- kan kartlegge en helhetlig kartlegging av symptomer, risiko og livshistorie hos personer med ulike psykiske og rusrelaterte lidelser og tilstander og anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av sykepleie
- kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet og ta imot veiledning og tilbakemeldinger
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder i praksisfeltet, og kan ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder i personsentrert sykepleie og i tverrfaglig samarbeid
-
Teaching and learning methods
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (7 uker) foregår i kommunehelsetjenesten/spesialisthelsetjenesten og psykisk helse. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (1 uke) kan være simulering, digitale læringsressurser, forelesninger og seminarer.
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.
-
Course requirements
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Refleksjonsoppgave - individuell oppgave om etikk, makt og lovverk relatert til egen erfaring i praksisstudiene. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).
-
Assessment
Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
-
Permitted exam materials and equipment
Ikke relevant.
-
Grading scale
Bestått-Ikke bestått.
-
Examiners
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.
-
Overlapping courses
Den digitale omstillingen fører til endringer både i samfunn, yrker og opplæring. Dette betyr utfordringer for enkeltmennesker og spesielt utdanningsinstitusjoner. Behovet for digital kompetanse, å forstå og å bruke digitale verktøy i opplæring er nødvendig for å møte de raske endinger som samfunn og yrker går gjennom.
Emnet retter perspektivet mot bruk av digitale verktøy i yrkes- og profesjonsopplæring både for lærernes undervisning og for elevenes læring. Dette innebærer at bruk av digitale verktøy tar utgangspunkt i yrker og digitalisering av yrkesutøvelsen. En yrkesrettet digital kompetanse vil vektlegge hvordan praksislæring og refleksjon kan realiseres ved bruk av digitale verktøy i opplæringen. Emnet vil også ha perspektiv på hvordan digital teknologi kan anvendes for å dele og søke informasjon og kunnskap, kritisk og etisk vurdering av nettsider og kilder, og forstå og bruke multimodale tekster. Videre vil emnet ha perspektiv på hvordan digitalisering av undervisning og opplæring åpner for nye elevaktive metoder. Bruk av blant annet video, nettbasert gruppearbeid, digitale øvelser, spill, omvendt undervisning (flipped classroom) og hybrid undervisning kan kjennetegne digital opplæring for læringsutbytte. I tillegg vil bruk av digitale skriveverktøy og tekstbehandlingsprogram for faglig formidling og læring være relevant for den digitale kompetansen.