Programplaner og emneplaner - Student
SYKD2100 Person Centered Care Course description
- Course name in Norwegian
- Personsentrert sykepleie
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing - Part Time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet lærer du om sykepleie, i særlig grad knyttet til akutt, kritisk og kroniske sykdommer, psykisk helse og rus med en personsentrert tilnærming. Emnet bygger videre på sykepleiens grunnlag og naturvitenskapelige emner fra 1. og 2. studieår. Integrering av kunnskapsbasert praksis (KBP) som grunnlag for sykepleiefaglige beslutningsprosesser er sentralt. Sentrale elementer i emnet er også en introduksjon til vitenskapsteori og metode som grunnlag for å søke litteratur og kunnskap til emnets tematikk.
Required preliminary courses
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- SYKD1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
- SYKD1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 15 stp.
- SYKDPRA10 Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
- kan beskrive normal utvikling fra barn til voksen
- kan beskrive depresjon, angst (evt. psykisk uhelse) og rusproblematikk som en mulig del av pasientens reaksjon på sykdom
- kan beskrive omsorgsperspektivet knyttet til håp og mestring
- kan gjøre rede for sykepleie ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og konsekvensen for personsentrert sykepleie
- kan definere hva kunnskapsbasert praksis (KBP) er og kjenner til begrunnelsen for KBP og delt beslutningstaking
- har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode
- kan forklare ulike typer studier og kjennetegn ved ulike problemstillinger og vitenskapelige artikler, og beskrive hvordan kunnskap plasseres i kunnskapspyramiden
- kan beskrive begrepene informert samtykke og samtykkekompetanse, og deres betydning i helsetjenesten
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om personsentrert sykepleie opp mot problemstillinger i drøfting av sykdom, psykisk helse og rusproblematikk
- kan forebygge og løse verdikonflikter/interessekonflikter i møtet med pasienter, pårørende og andre samarbeidende parter
- kan beskrive metoder for innsamling og analyse av kvantitative og kvalitative data
- kan utforme en relevant søkestrategi for et sykepleiefaglig/klinisk spørsmål og gjennomføre søket etter oppsummert kunnskap (fra toppen av kunnskapspyramiden)
- kan kritisk vurdere helsepåstander i media, og analysere og tolke prosessene der informasjon og desinformasjon skilles, spres og brukes i ulike sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvordan personsentrert sykepleie som arbeidsprosess kan bidra til å ivareta omsorg for pasienter med sykdom, psykisk helse- og rusproblematikk
- kan beskrive forskningsetiske aspekter i alle faser av forskningsprosjekter
Teaching and learning methods
To start this course, you must have passed:
- SYKP/SYKP1010 Foundations of Nursing 1, 15 credits.
- SYKK/SYKP1110 Anatomy, Physiology and Biochemistry, 15 credits.
- SYKK/SYKPPRA10 Foundations of Nursing 2, 15 credits.
or equivalent.*
* For year group 2023 at OsloMet, the equivalent is:
- Approved work requirements from SYKK/SYKP1300 Pharmacology and Drug Administration, 5 credits.
Passed course:
- SYKP/SYKP1000 Theoretical Foundations of Nursing/Foundations of Nursing 1, 13 credits.
- SYKK/SYKP1100 Anatomy, Physiology and Biochemistry, 12 credits.
- SYKK/SYKP1200 Microbiology and Infection Control, 5 credits.
- SYKK/SYKPPRA10 Fundamentals of Nursing/Foundations of Nursing 2, 15 credits.
Course requirements
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student
- can explain person-centered nursing for children and adults
- can describe normal development from childhood to adulthood
- can describe depression, anxiety (possibly mental illness), and substance abuse problems as possible part of a patient's reaction to illness
- can describe the care perspective related to hope and coping
- can give an account of nursing care for acute, critical and chronic illness and the consequences for person-centred nursing care
- can define what Evidence-Based Practice (EBP) is and understand the rationale behind EBP and shared decision-making
- have knowledge of scientific theory and research methodology.
- can describe various types of studies and characteristics of different issues and scientific articles, and explain how knowledge is placed in the knowledge pyramid
- can describe the terms informed consent and consent competence, and their importance in the health service
Skills
The student can
- apply knowledge of person-centered nursing to discussions about disease, mental health, and substance abuse issues
- prevent and resolve value conflicts/conflicts of interest in meetings with patients, relatives and other cooperating parties
- describe methods for collecting and analysing quantitative and qualitative data
- develop a relevant search strategy for a nursing professional/clinical question and conduct the search for summarised knowledge (from the top of the knowledge pyramid)
- critically evaluate health claims in the media and analyse and interpret the processes by which information and misinformation are distinguished, disseminated, and used in various contexts
General competence
The student can
- reflect on how person-centered nursing, as a working process, can contribute to caring for patients with disease, mental health, and substance abuse issues
- can describe research ethical aspects in all phases of research projects
Assessment
Lectures, group work, teaching programs from the University Library, seminars with presentations and self-study.
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Supervised individual written exam.
- 5 hours.
Overlapping courses
None.