Programplaner og emneplaner - Student
SYBAS1110 The Basic Psycho-Social and Existential Needs of the Human Being and Nursing as a Science and Profession Course description
- Course name in Norwegian
- Mennesket og grunnleggende psykososiale og eksistensielle behov og sykepleie som vitenskap og profesjon
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 12.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende psykososiale behov hos mennesket: behovet for sosial kontakt, trygghet og identitet/egenverd
- har kunnskap om grunnleggende eksistensielle behov hos mennesket: behovet for mening og sammenheng i tilværelsen
- har kunnskap om menneskets opplevelser og erfaringer med egen livssituasjon og helsesvikt: livskvalitet, verdighet, smerter, mestring
- har kunnskap om sykepleie som profesjon og vitenskap: sykepleiens historie og tradisjon, sykepleiens egenart, utøvelse av sykepleie på bakgrunn av kunnskap om pasienters livsverden, verdier i sykepleie, utøvelse av sykepleie på bakgrunn av kvalitativ forskning
- har kunnskap om etiske prinsipper og etiske problemer
- har kunnskap intervju og observasjon som forskningsmetoder
Ferdigheter:
Studenten
- kan identifisere menneskets psykososiale og eksistensielle behov
- kan anvende kunnskap om menneskets opplevelser og erfaringer når grunnleggende behov er truet
- kan reflektere over det å være pasient og sykepleier ut ifra etiske og sykepleievitenskapelige perspektiver
- kan identifisere etiske dilemma/problemer
- kan søke, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, herunder fag- og forskningsartikler, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling/et tema
- kan lese forskningsartikler basert på kvalitativ metode
Generell kompetanse:
Studenten
- har innsikt i hva som kan føre til at de grunnleggende psykososiale og eksistensielle behovene trues
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger
- har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger relatert til pasientens grunnleggende behov og ressurser
Teaching and learning methods
Emnet gir en innføring i psykologifagets metodiske og teoretiske fundament, psykologiens opprinnelse og utvikling som vitenskapelig disiplin. Dette inkluderer en gjennomgang av filosofiske forløpere for psykologi, begynnende eksperimentpsykologi, psykoanalyse, behaviorisme, læringsteorier inkludert sosial-kognitiv, utviklingspsykologi, humanistisk psykologi og kognitiv psykologi. Det gir også en kort innføring i en vitenskapsteoretisk tilnærming til psykologi og atferdsanalyse.
Course requirements
Opptak til studiet
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om de viktigste hovedområdene innenfor vitenskapsfilosofien (metafysikk, epistemologi og etikk) og utvalgte vitenskapsteoretiske perspektiver
- kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for psykologi og atferdsanalyse som fag
- kunnskap om vitenskapelig metode
- kunnskap om ulike teorier om etikk
- kunnskap om de etiske retningslinjene og retningslinjene for profesjonell opptreden som beskrives av Behavior Analyst Certification Board (BACB)
- kjennskap til sentrale prinsipper fra Helsinki-erklæringen og Regelverket for regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)
Ferdigheter
Studenten kan
- beskrive og reflektere over etiske problemstillinger som er aktuelle for psykologifaget
- beskrive og reflektere over verdikonflikter og etiske dilemmaer på individ-, gruppe og samfunnsnivå
- beskrive og reflektere over eksperimentet som vitenskapelig metode
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over vitenskapsteoretiske posisjoner i forbindelse med metodevalg og ulike etiske teorier
Permitted exam materials and equipment
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger og selvstudium. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og motta veiledning for videre lesning. I løpet av emnet skal studentene levere inn 4 besvarelser knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil studentenes læringsutbytter dokumenteres.
Grading scale
- Deltakelse på seminarene (80 %)
- Presentasjon av angitt fagstoff
- Innlevering av 4 besvarelser innen angitt tidsfrist (vurderes til godkjent / ikke godkjent) max 900 ord.
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.
Examiners
Skriftlig eksamen med tilsyn (skoleeksamen), 4 timer
Overlapping courses
Ingen hjelpemidler tillatt