EPN-V2

SPPT3050 Interpreting/Guiding/Description for Deaf Blind Individuals Course description

Course name in Norwegian
Tolking/ledsaging/beskrivelse for døvblinde
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 30. juni 2015. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Siste revisjon godkjent av utdanningsutvalget 29. januar 2018. Redaksjonell endring lagt inn 8. desember 2020. Gjeldende fra høstsemesteret 2021.

Dette emnet bygger videre fra emnene Introduksjon til tegnspråktolking (SPPT2110) og Tegnspråktolking (SPPT3010) og tar for seg tolking, ledsaging og beskrivelse for personer som har en alvorlig grad av kombinert syns- og hørselshemming. Undervisningen i emnet gis gjennom praktiske øvelser, veiledning og dialogiske teoriforelesninger om og i ulike kommunikasjonsmetoder som benyttes av døvblinde. Det legges stor vekt på egeninnsats i og utenom timene.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om ulike former for kombinert syns- og hørselshemming
  • kunnskaper om de kommunikasjonsformer døvblinde benytter
  • kunnskaper om prinsipper for god ledsaging og miljøbeskrivelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • tolke til taktilt tegnspråk kombinert med tohånds- og enhåndsalfabet
  • tolke til tegnspråkog TSS i et begrenset synsfelt
  • fungere i et samarbeid der det blir tolket til tydelig tale
  • benytte haptiske signaler
  • benytte konvensjonelle ledsagingsteknikker på en trygg og effektiv måte
  • utføre en hensiktsmessig miljøbeskrivelse

Generell kompetanse

Studenten

  • har den profesjonelle kompetansen som er spesifikk for denne formen for tolking

Content

Se fagplanen.

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres både med plenumsaktiviteter og arbeid i mindre grupper. Undervisningen har et betydelig innslag av praktiske øvelser, ispedd veiledning i store eller små grupper, forelesninger, diskusjoner m.m.

Course requirements

Arbeidskrav

Gjennomført og godkjent veiledet praksis. Se avsnittet Veiledet praksisopplæring/praksisstudier.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

Avsluttende vurdering

Emnet avsluttes med individuell praktisk eksamen i tolking, ledsaging og beskrivelse. Eksamen gjennomføres som rollespill med to aktører, hvorav en er døvblind. Eksamenssituasjonen utspiller seg som en samtalesituasjon med noe ledsaging og beskrivelse. Eksamen har et omfang på omlag 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Ingen.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
  • har kunnskap om fagdidaktisk teori og forskning om samfunnsfaget i skolen
  • har kunnskap om vurdering for læring i samfunnsfag
  • har kunnskap om skolefaget samfunnsfag og samfunnsfagets styringsdokumenter i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om samspillet mellom mennesker, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling og bærekraftig utvikling til ulike tider: I jeger-/sanker-samfunnet, jordbrukssamfunnet, industrisamfunnet og det postindustrielle samfunnet
  • har kunnskap om sted og landskap som natur, kultur og historie
  • har kunnskap om globalhistoriske hovedtrekk
  • har kunnskap om ulike perspektiver på bruk av IKT i samfunnsfagundervisningen og barn og unges digitale hverdag
  • har kritisk bevissthet om bruk av ulike informasjonskilder som Internett og andre digitale medier

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan
  • kan planlegge elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • kan lede læringsprosesser i begynneropplæring med vekt på å utvikle grunnleggende ferdigheter
  • kan finne, tolke og vurdere ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser
  • kan anvende historisk tenkning i planleggingen av undervisningen
  • kan bruke digitale medier i undervisning og som støtte for elevenes læringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere selvstendig og kritisk omkring samfunnsfaglige spørsmål
  • har overblikk over perioder og utviklingsmønstre og kan gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert
  • kan reflektere om forholdet mellom individ og samfunn
  • kan reflektere omkring dimensjonene tid og rom