Programplaner og emneplaner - Student
SPPT2130 Introduction to Speech to Text Interpreting Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til skrivetolking
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Redaksjonelle endringer lagt inn 18. desember 2020. Gjeldende fra høstsemesteret 2021.
Dette emnets funksjon er å være en forberedelse til emnet Skrivetolking, som kommer på tredje trinn i bachelorprogrammet, for at studentene skal kunne ha utbytte av undervisningen og nå målsetningene som gjelder for det emnet. Emnet har noe fellesundervisning, men er i høy grad basert på egeninnsats gjennom bruk av opplæringsprogram og annen øving.
Emnet må ses i sammenheng med praksis, og emnet Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap I (SPPT2120).
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskaper om grunnleggende bruk av pc og tekstbehandlingsprogram
- kunnskaper om ergonomi ved pc-bruk
Ferdigheter
Studenten kan
- skrive fortere enn 350 anslag per minutt
- bruke autokorrektur og komprimeringsteknikker på en hensiktsmessig måte
- produsere en tilfredsstillende, tolket tekst i en tilrettelagt situasjon.
Generell kompetanse
Studenten
- har lært å bruke tekstbehandlingsprogram;
- har kunnskap om primærbrukergruppen av skrivetolking; hørselshemmede/døvblitte, samt personer med kombinert syns- og hørselshemming
Content
Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Teaching and learning methods
Emnet undervises i klasserom, der studenten må ha medbrakt privat PC/Mac. Medbrakt privat eksternt tastatur anbefales. I tillegg til forelesninger arbeides det praktisk med øvinger og oppgaver i felleskap, samt at det gis nødvendig opplæring til å kunne øve på egenhånd.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om morfologiske prosesser, om proformtegn
- har kunnskap om ulike tegnspråklige varianter hos tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn
- har utviklet sine språklige kunnskaper at de kan forstå og selv delta i samtaler om dagliglivets hendelser og gjøremål
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre seg forstått og forstå videotekster om ulike emner fortalt av tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn
- kan bruke morfologiske endringer på tegn og aktivt kunne bruke proform-tegn
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til hva som kreves i tegnspråklige monologer om ulike temaer
- har kjennskap til prinsipper for å utvikle fagterminologi innen ulike fagområder
Permitted exam materials and equipment
Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og praktiske oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.
Grading scale
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Studentene skal levere til faglærer og få godkjent fire arbeidskrav, to av disse i gruppe. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to studenter. Formålet med arbeidskravet er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold. Studentene vil gi hverandre tilbakemelding på to av arbeidskravene, på de to andre gis tilbakemelding av faglærer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.
Examiners
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.
Avsluttende vurdering
Eksamen er en individuell praktisk eksamen som består av to komponenter.
Del en er digital, hvor studenten får en tekst presentert på video av en tegnspråkmodell. Studenten skal avlese modellen og så svare på et gitt antall spørsmål i etterkant, knyttet til innholdet i teksten. Varighet 45 minutter.
Del to er en muntlig eksamen hvor studenten skal besvare spørsmål og gjennomføre en samtale med sensorer knyttet til et tema. Samtaleoppgaven trekkes i starten av eksamen og er tilknyttet et av fem temaer studenten får beskjed om på forhånd. Varighet 10-15 minutter.
Det vil bli gitt én karakter på eksamen etter at begge komponenter er gjennomført.
Eksamensspråk
Eksamensspråk er norsk tegnspråk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen. Begge komponenter må gjennomføres.
Course contact person
Ingen hjelpemidler tillatt.