Programplaner og emneplaner - Student
SPPT2120 Communication, Language and Profession 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 1
- Study programme
-
Norwegian Sign Language
- Weight
- 25.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Opptak på programmet.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
- bred kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagene
- bred kunnskap om skole- og arbeidsliv, og årsaker til frafall (fra skole- og arbeidsliv)
- kunnskap om ungdomskultur
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
- lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
- formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer i møte med en sammensatt elevgruppe
- i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle elever
- anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovasjonsprosesser og læringsledelse
Learning outcomes
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Content
Sentrale temaer i studiet:
- Entreprenørielle verktøy
- Ledelse av entreprenørielle læreprosesser
- Innovasjon i yrkesfaglig opplæring
- Multimodale presentasjoner
Teaching and learning methods
Emnet gis i form av tradisjonelle forelesninger i plenum, og i form av kortere forelesninger, samtaler og diskusjoner knyttet til de praktiske emnene. All undervisning i programmet vil på denne måten kunne sies å inneholde deler av dette emnet. Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning, prosjektoppgaver og praktiske oppgaver i ulike grupper. Deler av undervisningen kan organiseres som PBL (problembasert læring)
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 4 arbeidskrav i form av refleksjonsnotat og andre skriftlige oppgaver. Oppgavene vil variere fra år til år, og blir kunngjort i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets betydning for evnen til å delta i profesjonsetiske diskusjoner og refleksjoner i undervisningen på programmet. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.;
Assessment
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.
Avsluttende vurdering
Eksamen er en ukes individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10 %.
;
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.
Examiners
Se programplanen.