EPN-V2

SPPT2120 Communication, Language and Profession 1 Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 1
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
25.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Opptak på programmet.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
  • bred kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagene
  • bred kunnskap om skole- og arbeidsliv, og årsaker til frafall (fra skole- og arbeidsliv)
  • kunnskap om ungdomskultur

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
  • lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
  • formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer i møte med en sammensatt elevgruppe
  • i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle elever
  • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovasjonsprosesser og læringsledelse

Learning outcomes

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Content

Sentrale temaer i studiet:

  • Entreprenørielle verktøy
  • Ledelse av entreprenørielle læreprosesser
  • Innovasjon i yrkesfaglig opplæring
  • Multimodale presentasjoner

Teaching and learning methods

Emnet gis i form av tradisjonelle forelesninger i plenum, og i form av kortere forelesninger, samtaler og diskusjoner knyttet til de praktiske emnene. All undervisning i programmet vil på denne måten kunne sies å inneholde deler av dette emnet. Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning, prosjektoppgaver og praktiske oppgaver i ulike grupper. Deler av undervisningen kan organiseres som PBL (problembasert læring)

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 4 arbeidskrav i form av refleksjonsnotat og andre skriftlige oppgaver. Oppgavene vil variere fra år til år, og blir kunngjort i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets betydning for evnen til å delta i profesjonsetiske diskusjoner og refleksjoner i undervisningen på programmet. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.;

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

Avsluttende vurdering

Eksamen er en ukes individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10 %.

;

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.

Examiners

Se programplanen.