EPN-V2

SPP2100 Practical Training, 2nd Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis, 2.år
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Required preliminary courses

Se programplanen.

Learning outcomes

Passing a professional examination is one of the conditions for obtaining authorization as a nurse. The Directorate of Health has on 05.06.2019 decided that the students who complete the education at OsloMet fulfill this additional requirement through SKOMPD3000.

The program contains all additional requirements that are required for authorization as a nurse. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-12-19-1732

Students must nonetheless apply to the Directorate of Health for authorisation as a general nurse after completing the programme.

Content

Du finner utfyllende informasjon om progresjonskrav i programplan for barnehagelærerutdanning, heltid.

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Students will first be given an introduction, then have some time to prepare for the practical exam. The exam is normally conducted in the course of one day.

Assessment

None.

Permitted exam materials and equipment

Test - Practical Skills in Nursing, consisting of:

  • Multiple Choice 2 hours. 40 questions 60 % right for passing
  • Practical test (modified OSCE test), related to surgical, medical and geriatric patient care, as well as emergency medicine. Implemented station-based.

If one part of the test fails, both parts must be retaken.

The exam will be conducted late in the spring semester. Students have three attempts at the exam, in line with other exams.

Grading scale

None.

Examiners

Barnehagen er en møteplass for mennesker med ulik bakgrunn. Barnehagen er også en institusjon der ulike verdier skal omsettes i praksis og rettigheter forvaltes. Hvordan dette møtet blir, er avhengig av et kompetent personale. Det krever kjennskap til kulturelt og religiøst mangfold i samfunnet, hvordan dette kommer uttrykk i barnehagen samt hvordan barns identitet utvikles i skjæringspunktet mellom religion, kultur, klasse og kjønn. Det krever også kunnskap om ledelse av barnehager preget av mangfold. Barnehagelærere må ha bevissthet om at enkle spørsmål ofte har kompliserte svar. Hva forbinder vi med begrepet mangfold? Hvem er «vi» i barnehagen? Hva er kulturell tilhørighet? Hva er rasisme, og finnes det i barnehagen? Hvilken plass har religionen i barnehagen? Må alle som jobber i barnehagen håndhilse?

Identitet og mangfold er komplekse og abstrakte begreper. Samtidig er det i konkrete møter at barns identitet utvikles. Emnet gir en utvidet forståelse av mangfold og identitetsutvikling. Studenten får kunnskaper som bygger bro mellom abstrakte begreper og konkrete situasjoner i barnehagen. Emnet gir også studenten kunnskaper og praktisk ferdigheter til å lede barnehagen i et mangfoldig samfunn, samt bidra til profesjonell trygghet i konkrete møter med andre mennesker.

Studenten får kunnskap om politikk på religions- og integreringsfeltet som legger føringer for barnehagen, og teori som kan anvendes til å forstå og analysere barnehagen i et mangfoldig samfunn. Anerkjennelse av ulike aspekter ved barns identiteter er avgjørende for tilhørighet til et fellesskap, med muligheter for medvirkning og deltagelse.