Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA231 Nurse's Role and Tasks in Mental Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
En intern og en ekstern sensor
Required preliminary courses
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Pensum
Det forventes at studenten anvender forskningsbasert litteratur og kunnskap fra tidligere emner. I tillegg velger studenten mellom 250-600 sider selvvalgt pensum avhengig av tema og metode.
Veileder godkjenner pensum.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare organisasjon og ledelse samt politiske beslutninger som styrer psykisk helsearbeid
- kan gjøre rede for konsekvenser av rusbruk og sammenhenger mellom rus og psykisk lidelse
- kan gjøre rede for ulike profesjoners funksjon innen psykisk helsearbeid
- har kunnskap om individuell plan
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende, medarbeidere og/eller andre studenter*
- kan veilede og gi informasjon på en slik måte at pasienten kan gjøre egne velbegrunnede valg
- kan administrere, observere og rapportere virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling
- kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i et folkehelseperspektiv i forhold til pasienten og hans nettverk, med vekt på brukermedvirkning
- kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier i forhold til psykiske lidelser
- kan arbeide kunnskapsbasert
- kan anvende kunnskap om Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern
- kan administrere eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
- kan gjøre rede for utfordringene det er å leve med psykiske lidelser på kort eller lang sikt
- kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
- kan ta initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
- ber om og er mottagelig for veiledning
- har innsikt i og viser evne til å reflektere over pasientens opplevelser og reaksjoner på sykdom og behandling
- kan forholde seg til den enkelte pasient, pårørende og ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
- har kulturell forståelse i utøvelsen av sykepleie og forståelse av psykisk lidelse
Content
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom praktiske studier inkludert dager på skolen med undervisning og selvstudium
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Egenpresentasjon og vaktplan
- Egenvurdering i form av konkretisering av læringsutbytter til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
- Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
- En individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 1500 ord
- Deltakelse i to veiledninger
- Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
- Gruppeoppgave tilknyttet INTER1000*
Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden
Assessment
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav
Permitted exam materials and equipment
Alle
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)
Examiners
Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet