EPN-V2

SPHPRA231 Nurse's Role and Tasks in Mental Health Care Course description

Course name in Norwegian
Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

En intern og en ekstern sensor

Required preliminary courses

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Pensum

Det forventes at studenten anvender forskningsbasert litteratur og kunnskap fra tidligere emner. I tillegg velger studenten mellom 250-600 sider selvvalgt pensum avhengig av tema og metode.

Veileder godkjenner pensum.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare organisasjon og ledelse samt politiske beslutninger som styrer psykisk helsearbeid
  • kan gjøre rede for konsekvenser av rusbruk og sammenhenger mellom rus og psykisk lidelse
  • kan gjøre rede for ulike profesjoners funksjon innen psykisk helsearbeid
  • har kunnskap om individuell plan
  • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende, medarbeidere og/eller andre studenter*
  • kan veilede og gi informasjon på en slik måte at pasienten kan gjøre egne velbegrunnede valg
  • kan administrere, observere og rapportere virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling
  • kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i et folkehelseperspektiv i forhold til pasienten og hans nettverk, med vekt på brukermedvirkning
  • kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier i forhold til psykiske lidelser
  • kan arbeide kunnskapsbasert
  • kan anvende kunnskap om Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern
  • kan administrere eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
  • kan gjøre rede for utfordringene det er å leve med psykiske lidelser på kort eller lang sikt
  • kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
  • kan ta initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
  • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
  • ber om og er mottagelig for veiledning
  • har innsikt i og viser evne til å reflektere over pasientens opplevelser og reaksjoner på sykdom og behandling
  • kan forholde seg til den enkelte pasient, pårørende og ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
  • har kulturell forståelse i utøvelsen av sykepleie og forståelse av psykisk lidelse

Content

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom praktiske studier inkludert dager på skolen med undervisning og selvstudium

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Egenpresentasjon og vaktplan
  • Egenvurdering i form av konkretisering av læringsutbytter til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
  • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
  • En individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 1500 ord
  • Deltakelse i to veiledninger
  • Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
  • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1000*

Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)

Examiners

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet