Programplaner og emneplaner - Student
SPH3920 Bachelor's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hensikten med emnet er at studenten tilegner seg kompetanse til å skrive en bacheloroppgave ved å anvende trinnene i forskningsprosessen. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten fordype seg i et selvvalgt tema ved å formulere en problemstilling som har relevans for sykepleierens oppgaver og funksjon i kommunehelsetjenesten og/eller spesialisthelsetjenesten.
Bacheloroppgaven innebærer en fordypning i sykepleiefaget og skal bidra til å utvikle studentens evne til faglig selvstendighet. Arbeidet skal gi studenten trening i å forholde seg til spørsmål og tema i faget ut fra teoretiske perspektiv, og å utvikle kritisk forståelse for metodiske spørsmål. Bacheloroppgaven stiller krav til systematisk og klar fremstilling. Tittel på bacheloroppgaven angis på vitnemålet; (jfr. forskrift om studier og eksamen ved HIOA) på norsk og engelsk.
Studenten får tildelt veileder.
Required preliminary courses
For å kunne påbegynne emnet SPH3920 Bacheloroppgave må første og andre studieår samt SPHLEG Legemiddelregning være bestått. I tillegg må arbeidskravene tilhørende SPH3220 være godkjent.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan identifisere områder i sykepleie som krever kvalitetsforbedring
- kan identifisere alle trinnene i forskningsprosessen
- kan gjøre rede for sentrale begreper, teori, forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for å kunne belyse og besvare valgt problemstilling
- kan vurdere vitenskapelige artikler som anvendes i bacheloroppgaven ved å vurdere kvaliteten ved artiklene med hensyn til bakgrunn for studien, valg av metode, forskningsetiske hensyn, presentasjon av resultater, diskusjon og konklusjon
Ferdigheter
Studenten
- kan utforme en prosjektskisse for eget arbeid med bacheloroppgaven
- kan formulere en problemstilling som har relevans for sykepleierens oppgaver og funksjon i kommunehelsetjenesten og/eller spesialisthelsetjenesten
- kan gjennomføre et systematisk litteratursøk, vurdere og henvise til ulike informasjonskilder og anvende disse for å belyse en sykepleiefaglig problemstilling
- kan gjøre rede for valg av datainnsamlingsmetode
- kan systematisere, analysere og presentere data på en nøyaktig og oversiktlig måte
- kan diskutere styrker og svakheter ved studien
- kan diskutere egne resultater i forhold til relevant teori, forskningsresultater og erfaringer
- kan diskutere implikasjoner av egne funn for videre forskning og/eller praksis i sykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre arbeidet med bacheloroppgaven i samsvar med retningslinjer for forskningsetikk, personvern og oppgaveskriving for OsloMet - storbyuniversitetet
- kan presentere litteratur- og sitathenvisninger på en etisk, konsekvent og oversiktlig måte
- kan bidra til utvikling av god praksis i sykepleie
- kan formidle ervervet kunnskap fra bacheloroppgaven til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig og på den måten synliggjøre utvikling av god praksis i sykepleiefaget
Content
All
Teaching and learning methods
This course adopts a critical perspective of the empirical and theoretical basis for the significance of health for people as individuals and as participants in society. Looking at how the concept of health is constructed through interaction between health sciences, health service actors and professions, and members of society allows for important discussions that can raise awareness within multidisciplinary and interdisciplinary fields of health sciences. The course covers the development of different views of health and places these concepts in a complex physical, psychological, behavioral, and social context. The ethical and policy challenges posed by new health technologies are also discussed.
Course requirements
Admission to the PhD programme.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
Assessment
On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The PhD candidate
- can critically assess different theories of and approaches to health
- can assess the usefulness and application of multidisciplinary and interdisciplinary research in health sciences
- can assess the usefulness and application of health technology developments
- address complex theories of health and challenge established knowledge in the health sciences and in their own discipline and/or profession
General competence
The PhD candidate can
- identify relevant ethical and health policy issues
- identify and discuss research-based knowledge on health
- assess the need for new research to promote health and prevent illness
- participate in debates about health policy and ethics
Permitted exam materials and equipment
Work and teaching methods consist of lectures, seminars, and self-study. The outcomes of the seminars are presented and discussed in plenary sessions.
Grading scale
None
Examiners
Individual home examination, to be submitted no more than two weeks after the end of the course, in which candidates discuss their own research projects from different perspectives of health and/or illness. Answer papers must consist of up to 3500 words.