Programplaner og emneplaner - Student
SPH2800 Public Health, Evidence-Based Nursing and Social Science Course description
- Course name in Norwegian
- Folkehelse, kunnskapsbasert sykepleie og samfunnsvitenskapelige emner
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i folkehelse, psykologi, sosiologi, svangerskap, fødsel og barns utvikling. Gjennom emnet skal studentene se betydningen av det helsefremmende og forebyggende perspektiv i sykepleiefaget. Vitenskapsteori, forskningsmetoder og kunnskapsbasert praksis er sentrale elementer i emnet.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPH2800 i 3. periode.
Required preliminary courses
Bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi samt SPHPRA111 Sykepleiens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare begrepet folkehelse og sentrale føringer for folkehelsearbeid, nasjonalt og globalt
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper i kunnskapsbasert sykepleie
- kan gjøre rede for faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen psykologi
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen sosiologi
- kan gjøre rede for normale forhold knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
- kan gjøre rede for barns normale vekst og barns oppvekstsvilkår*
- kan gjøre rede for dagens helsetilbud til barn og unge
- kan gjengi hovedtrekkene i sykepleiens historie
- kan forklare grunnleggende vitenskapsteori
- kan beskrive grunnleggende trekk ved kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan utøve trinnene i den kunnskapsbaserte arbeidsprosess
- kan vurdere vitenskapelige artikler
- kan identifisere risikofaktorer som truer menneskers helse
- kan delta i helsefremmende arbeid med fokus på informasjon, undervisning og veiledning*
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og diskutere etiske dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
- ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt*
Content
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, hospiteringspraksis, muntlig framlegg og selvstudium.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Individuell digital multiple choice test i folkehelse og samfunnsvitenskapelige emner
- Minimum 80 % deltakelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid i kunnskapsbasert sykepleie
- To gruppeoppgaver (3-5 studenter) innen kvantitativ metode med fremlegg
- Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) innen kvalitativ metode med fremlegg
- Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) i kunnskapsbasert sykepleie, ca. 1500 ord
- Ca. 2 uker praksis med fokus på folkehelse
- Individuell refleksjonsoppgave fra praksis, ca. 500 ord
- Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
- Gruppeoppgave tilknyttet INTER1000*
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Hjemmeeksamen over 7 dager i gruppe på 3-5 personer, 2500 ord +/- 10%
Permitted exam materials and equipment
Alle
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Examiners
Én intern og én ekstern sensor