EPN-V2

SPH2410 Nursing of Patients with Mental Illness Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie til pasienter med psykiske lidelser
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg bred teoretisk kompetanse innen sykepleie til mennesker med psykiske lidelser. Emnet omhandler blant annet psykiske sykdommer, årsaker, diagnose og behandling og uttrykksformer ved psykiske lidelser. I tillegg vektlegges etiske problemstillinger, kommunikasjon og brukermedvirkning. Det fokuseres også på psykisk helse i et samfunnsperspektiv og relevant lovverk.

Required preliminary courses

For å fremstille seg til eksamen i SPH2410 Sykepleie til pasienter med psykiske lidelser må SPHPRA231 Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid være bestått.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for årsaker, forebygging, symptomer/tegn, behandling og prognose innenfor de vanligste psykiske lidelser
  • kan gjøre rede for pasientfenomener og kontekst når det gjelder pasienter med psykisk sykdom og lidelse
  • kan gjøre rede for betydningen av pasientens integritet, autonomi og brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i arbeidet med pasienten og hans nettverk
  • kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier og psykiatrisk sykdomslære til pasienter med psykiske lidelser, med vekt på relasjoner
  • kan anvende relevant kunnskap og forskning i arbeidet med pasienter med psykiske lidelser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
  • har kunnskap om yrkesetikk og relevant lovverk
  • kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger til pasienter med psykiske lidelser

Content

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, rollespill, ferdighetstrening i øvingspost og selvstudier.

Course requirements

Ingen

Assessment

Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for den deriverte som momentan endring
  • ta utgangspunkt i definisjonen av den deriverte, og gjøre rede for hvordan man kan bestemme en tilnærmet verdi av den deriverte numerisk
  • regne ut eksakte verdier av den deriverte ved å bruke analytiske metoder, og sammenlikne svaret med numeriske verdier
  • bruke den deriverte til å løse optimaliseringsproblemer
  • gjøre rede for det ubestemte integralet som antiderivert
  • bruke numeriske og analytiske metoder til å beregne bestemte integraler
  • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som f eks areal, volum, arealmoment, ladning eller andre størrelser
  • gjøre rede for analytiske og numeriske løsningsmetoder for første ordens differensiallikninger, som for eksempel separasjon av variable, retningsfelt og Eulers metode
  • regne med komplekse tall
  • løse andre ordens homogene og inhomogene differensiallikninger med konstante koeffisienter, både med reelle og komplekse løsninger av den karakteristiske likningen
  • å løse systemer av differensiallikninger
  • regne med vektorer, matriser og determinanter
  • overføre totalmatriser for likningssystemer til redusert trappeform
  • gjøre rede for betingelser som må være oppfylt for at det skal være mulig å regne ut den inverse til matriser
  • gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem
  • beskrive lineære transformasjoner ved hjelp av matriser
  • bruke dataverktøy til å løse problemer i lineær algebra
  • løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden, sekantmetoden og Newtons metode.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
  • diskutere hvordan ideen bak definisjonen av det bestemte integralet kan brukes til å sette opp integraler for beregning av størrelser
  • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse differensiallikninger, og sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer som er relevante innen eget fagområde
  • drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ved hjelp av matriseregning og drøfte numeriske metoder for å løse likninger, og sette opp og løse likninger for praktiske problemer fra eget fagområde

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere resultater fra matematiske beregninger
  • forklare og bruke grunnleggende numeriske algoritmer som inneholder kodeelementene tilordning, for-og while-løkker og if-tester.
  • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
  • vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
  • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk
  • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for eget fagfelt
  • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
  • gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger

Examiners

Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir introdusert. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner i grupper, individuell øving i å løse oppgaver, øvelser i problemformulering og problemløsing, og vurdering av egne og andres besvarelse av oppgaver.

Studentene skal bli i stand til å vurdere egne og andres faglige arbeider, og formulere vurderinger av disse på en slik måte at vurderingen gir råd om videre studiearbeid. Øving i dette foregår i den timeplanlagte delen av arbeidsøktene. Studentene skal derfor gjennomføre ukevurderinger av oppgaver som bygger på ukeoppgaver. Informasjon om hvordan ukevurderingene skal gjennomføres, blir gitt i forelesningene.

I periodene mellom arbeidsøktene må studentene løse oppgaver. Øvingsoppgavene som blir foreslått er knyttet direkte opp mot læringsutbyttet i emnet. Egenvurdering av besvarelsene vil gi studentene innsikt i hvor stor grad målene er nådd