Programplaner og emneplaner - Student
SPHPRA231 Nurse's Role and Tasks in Mental Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
- En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 2000-2500 ord + litteraturliste
- Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan identifisere områder i sykepleie som krever kvalitetsforbedring
- kan identifisere alle trinnene i forskningsprosessen
- kan gjøre rede for sentrale begreper, teori, forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for å kunne belyse og besvare valgt problemstilling
- kan vurdere vitenskapelige artikler som anvendes i bacheloroppgaven ved å vurdere kvaliteten ved artiklene med hensyn til bakgrunn for studien, valg av metode, forskningsetiske hensyn, presentasjon av resultater, diskusjon og konklusjon
Ferdigheter
Studenten
- kan utforme en prosjektskisse for eget arbeid med bacheloroppgaven
- kan formulere en problemstilling som har relevans for sykepleierens oppgaver og funksjon i kommunehelsetjenesten og/eller spesialisthelsetjenesten
- kan gjennomføre et systematisk litteratursøk, vurdere og henvise til ulike informasjonskilder og anvende disse for å belyse en sykepleiefaglig problemstilling
- kan gjøre rede for valg av datainnsamlingsmetode
- kan systematisere, analysere og presentere data på en nøyaktig og oversiktlig måte
- kan diskutere styrker og svakheter ved studien
- kan diskutere egne resultater i forhold til relevant teori, forskningsresultater og erfaringer
- kan diskutere implikasjoner av egne funn for videre forskning og/eller praksis i sykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre arbeidet med bacheloroppgaven i samsvar med retningslinjer for forskningsetikk, personvern og oppgaveskriving for OsloMet - storbyuniversitetet
- kan presentere litteratur- og sitathenvisninger på en etisk, konsekvent og oversiktlig måte
- kan bidra til utvikling av god praksis i sykepleie
- kan formidle ervervet kunnskap fra bacheloroppgaven til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig og på den måten synliggjøre utvikling av god praksis i sykepleiefaget
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare organisasjon og ledelse samt politiske beslutninger som styrer psykisk helsearbeid
- kan gjøre rede for konsekvenser av rusbruk og sammenhenger mellom rus og psykisk lidelse
- kan gjøre rede for ulike profesjoners funksjon innen psykisk helsearbeid
- har kunnskap om individuell plan
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende, medarbeidere og/eller andre studenter*
- kan veilede og gi informasjon på en slik måte at pasienten kan gjøre egne velbegrunnede valg
- kan administrere, observere og rapportere virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling
- kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i et folkehelseperspektiv i forhold til pasienten og hans nettverk, med vekt på brukermedvirkning
- kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier i forhold til psykiske lidelser
- kan arbeide kunnskapsbasert
- kan anvende kunnskap om Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern
- kan administrere eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
- kan gjøre rede for utfordringene det er å leve med psykiske lidelser på kort eller lang sikt
- kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
- kan ta initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
- ber om og er mottagelig for veiledning
- har innsikt i og viser evne til å reflektere over pasientens opplevelser og reaksjoner på sykdom og behandling
- kan forholde seg til den enkelte pasient, pårørende og ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
- har kulturell forståelse i utøvelsen av sykepleie og forståelse av psykisk lidelse
Content
En intern og en ekstern sensor
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom praktiske studier inkludert dager på skolen med undervisning og selvstudium
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Tema, problemstilling og valg av metode
- 2 timer obligatorisk veiledning (tilbys inntil 4 timer)
- Utarbeidelse og fremlegg av prosjektskisse, ca. 2000 ord
- Være opponent på medstudenters prosjektskisse
Assessment
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav
Permitted exam materials and equipment
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Grading scale
Overlapper med MEST4211 (15stp av 20 stp-emnet).
Examiners
Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Dersom studenten får bacheloroppgaven vurdert til F eller ønsker å forbedre karakteren, kan studenten omarbeide oppgaven én gang. Det gis tilbud om 2 timer veiledning ved karakteren F. Det gis ikke tilbud om veiledning ved forbedring av karakter.