EPN-V2

SPHPRA231 Nurse's Role and Tasks in Mental Health Care Course description

Course name in Norwegian
Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: 

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer. 
  • En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 2000-2500 ord + litteraturliste 
  • Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar 

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan identifisere områder i sykepleie som krever kvalitetsforbedring
  • kan identifisere alle trinnene i forskningsprosessen
  • kan gjøre rede for sentrale begreper, teori, forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for å kunne belyse og besvare valgt problemstilling
  • kan vurdere vitenskapelige artikler som anvendes i bacheloroppgaven ved å vurdere kvaliteten ved artiklene med hensyn til bakgrunn for studien, valg av metode, forskningsetiske hensyn, presentasjon av resultater, diskusjon og konklusjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme en prosjektskisse for eget arbeid med bacheloroppgaven
  • kan formulere en problemstilling som har relevans for sykepleierens oppgaver og funksjon i kommunehelsetjenesten og/eller spesialisthelsetjenesten
  • kan gjennomføre et systematisk litteratursøk, vurdere og henvise til ulike informasjonskilder og anvende disse for å belyse en sykepleiefaglig problemstilling
  • kan gjøre rede for valg av datainnsamlingsmetode
  • kan systematisere, analysere og presentere data på en nøyaktig og oversiktlig måte
  • kan diskutere styrker og svakheter ved studien
  • kan diskutere egne resultater i forhold til relevant teori, forskningsresultater og erfaringer
  • kan diskutere implikasjoner av egne funn for videre forskning og/eller praksis i sykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre arbeidet med bacheloroppgaven i samsvar med retningslinjer for forskningsetikk, personvern og oppgaveskriving for OsloMet - storbyuniversitetet
  • kan presentere litteratur- og sitathenvisninger på en etisk, konsekvent og oversiktlig måte
  • kan bidra til utvikling av god praksis i sykepleie
  • kan formidle ervervet kunnskap fra bacheloroppgaven til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig og på den måten synliggjøre utvikling av god praksis i sykepleiefaget

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare organisasjon og ledelse samt politiske beslutninger som styrer psykisk helsearbeid
  • kan gjøre rede for konsekvenser av rusbruk og sammenhenger mellom rus og psykisk lidelse
  • kan gjøre rede for ulike profesjoners funksjon innen psykisk helsearbeid
  • har kunnskap om individuell plan
  • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende, medarbeidere og/eller andre studenter*
  • kan veilede og gi informasjon på en slik måte at pasienten kan gjøre egne velbegrunnede valg
  • kan administrere, observere og rapportere virkninger og bivirkninger av medikamentell behandling
  • kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i et folkehelseperspektiv i forhold til pasienten og hans nettverk, med vekt på brukermedvirkning
  • kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier i forhold til psykiske lidelser
  • kan arbeide kunnskapsbasert
  • kan anvende kunnskap om Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern
  • kan administrere eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
  • kan gjøre rede for utfordringene det er å leve med psykiske lidelser på kort eller lang sikt
  • kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
  • kan ta initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
  • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
  • ber om og er mottagelig for veiledning
  • har innsikt i og viser evne til å reflektere over pasientens opplevelser og reaksjoner på sykdom og behandling
  • kan forholde seg til den enkelte pasient, pårørende og ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
  • har kulturell forståelse i utøvelsen av sykepleie og forståelse av psykisk lidelse

Content

En intern og en ekstern sensor

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom praktiske studier inkludert dager på skolen med undervisning og selvstudium

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tema, problemstilling og valg av metode
  • 2 timer obligatorisk veiledning (tilbys inntil 4 timer)
  • Utarbeidelse og fremlegg av prosjektskisse, ca. 2000 ord
  • Være opponent på medstudenters prosjektskisse

Assessment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav

Permitted exam materials and equipment

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Grading scale

Overlapper med MEST4211 (15stp av 20 stp-emnet). 

Examiners

Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Dersom studenten får bacheloroppgaven vurdert til F eller ønsker å forbedre karakteren, kan studenten omarbeide oppgaven én gang. Det gis tilbud om 2 timer veiledning ved karakteren F. Det gis ikke tilbud om veiledning ved forbedring av karakter.