Programplaner og emneplaner - Student
SPH1410 Nursing in Medical Diseases and Surgery Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 14.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ordinær eksamen: Nasjonalt sensorkorps (to sensorer)
Ny og utsatt eksamen: To sensorer
Required preliminary courses
Ytterligere beskrivelse av faglig dybde og nivå i de forskjellige temaene framgår av spesifiseringen av faginnhold i et dokument som legges på OsloMets digitale læringsplattform ved studiestart.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter med de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
- kan gjøre rede for teoretiske modeller, teorier og sentrale begreper som har relevans for sykepleie til pasienter ved medisinske sykdommer og ved kirurgi
- kan gjøre rede for patologiske prosesser og tilstander, årsaker, forebygging, symptomer, tegn, behandling, prognose og komplikasjoner ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
- kan gjøre rede for hvordan man stiller diagnoser ved hjelp av prøver og undersøkelser
- kan gjøre rede for ulike medikamentgrupper med vekt på administrasjonsform, virkninger, bivirkninger, interaksjoner og observasjoner og rapporteringsrutiner ved medikamentell behandling ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
Content
Bestått/ ikke bestått.
Teaching and learning methods
Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, anestesiavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal selvstendig ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i intensivsykepleie. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.
Course requirements
Assessment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleie og spesialisert innsikt i helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
- har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- Kan anvende kunnskap på nye områder innen intensivsykepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom
- kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon, sirkulasjon, ernæring og nyreerstattende behandling
- kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
- kan ta initiativ til å avvenne pasienten fra helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
- kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
- kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
- kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
- kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse i intensivsykepleie
- kan analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivsykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor intensivsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Permitted exam materials and equipment
Ingen
Grading scale
Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis èn samlet karakter. Begge fagområder må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i ett av fagområdene, må hele eksamen tas på nytt.
Examiners
Ikke relevant.