EPN-V2

SPH1020 Basic Nursing Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende sykepleie
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
18.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg en grunnleggende forståelse av sykepleiefaget. Emnet omfatter grunnleggende behov, sykepleieprosessen og ulike sykepleieprosedyrer. Videre inngår sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag, etiske teorier og sentrale prinsipper og verdier i sykepleien, samt kommunikasjon og samhandling. I tillegg omfatter emnet de naturvitenskapelige temaene ernæring, mikrobiologi og hygiene.

Required preliminary courses

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

Praksis skal være en arena for systematisk læring og øvelse fram mot det å bli kvalifisert som lærer generelt og i kroppsøving og idrettsfag spesielt. Praksislærer og faglærer ved OsloMet tilrettelegger i samarbeid for læring og øvingssituasjoner der studentene får profesjonsfaglige erfaringer. Praksis skal virke integrerende i utdanningen slik at forskning om læring, undervisning, vurdering og profesjonsutøvelse korresponderer med emnet studentene tar det gjeldende semesteret, og tilsvarende at studentenes erfaringer fra praksis plukkes opp igjen i undervisningen når de er tilbake på universitetet. Dette gjelder for alle praksisperiodene enten det er undervisningsfag 1, undervisningsfag 2 eller undervisningsfag 3.

Praksis skal foregå på ulike arenaer slik som i sal, i svømmehall og i klasserom, og utendørs til alle årstider. Studentene skal gis mulighet til å reflektere over elevenes læring og egen lærerrolle ved undervisning på ulike arenaer, og i møte med elever både på grunnskolens barnetrinn og ungdomstrinn, i videregående opplæring, eller i alternativ praksis slik som f.eks. ved en folkehøyskole. All praksis skal være veiledet og vurdert.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive sykepleie- og omsorgsteori
  • kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov
  • kan beskrive forhold som kan påvirke evnen til å dekke grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for relevante observasjoner knyttet til menneskets grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for sykepleieprosessen
  • kan gjengi kunnskap om sentrale forskrifter og lovverk
  • kan gjøre rede for menneskets behov for næringsstoffer, næringsstoffenes funksjoner, omsetning og betydning for helse og sykdom
  • kan gjøre rede for ulike mikroorganismer, deres betydning for helse og sykdom
  • kan gjøre rede for hvordan ivareta et hygienisk miljø
  • kan gjøre rede for omsorg ved livets slutt

Ferdigheter

Studenten

  • kan følge prinsipper for akademisk skriving
  • kan utføre og begrunne relevante sykepleieprosedyrer
  • kan anvende kunnskap fra anatomi, fysiologi og biokjemi som begrunnelse for sykepleieprosedyrer
  • kan anvende sykepleieprosessen knyttet til ulike grunnleggende behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan engasjere seg i refleksjon over opplevelsen av å være pasient
  • kan anerkjenne sentrale prinsipper for kommunikasjon og samhandling
  • kan ta ansvar for egen læring og medansvar for medstudenters læring
  • kan engasjere seg i refleksjon over egen kommunikasjon og væremåte
  • kjenner til og reflekterer over etiske prinsipper og etiske problemstillinger i sykepleie
  • kan anvende profesjonsetiske retningslinjer

Content

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Teaching and learning methods

Det er arbeidskrav knyttet opp mot praksisstudiene. For nærmere informasjon, se vurderingsrapportene for de enkelte praksisperiodene.

Obligatorisk deltakelse

Se programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Individuell oppgave knyttet til kommunikasjon og samhandling, ca. 1500 ord
  • Minimum 80% deltakelse i 4 gruppesamlinger og 2 seminarer
  • Skriftlig oppgave i gruppe (2-5 studenter) knyttet til sykepleieprosessen, ca. 1500 ord
  • Introduksjonspraksis, ca. 4 dager
  • Refleksjonsoppgave fra introduksjonspraksis, ca. 1000 ord
  • 100% deltakelse på workshop i hygiene, smittevern og mikrobiologi

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Examiners

Én intern og én ekstern sensor