Programplaner og emneplaner - Student
SPH1020 Basic Nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende sykepleie
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 18.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg en grunnleggende forståelse av sykepleiefaget. Emnet omfatter grunnleggende behov, sykepleieprosessen og ulike sykepleieprosedyrer. Videre inngår sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag, etiske teorier og sentrale prinsipper og verdier i sykepleien, samt kommunikasjon og samhandling. I tillegg omfatter emnet de naturvitenskapelige temaene ernæring, mikrobiologi og hygiene.
Required preliminary courses
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Praksis skal være en arena for systematisk læring og øvelse fram mot det å bli kvalifisert som lærer generelt og i kroppsøving og idrettsfag spesielt. Praksislærer og faglærer ved OsloMet tilrettelegger i samarbeid for læring og øvingssituasjoner der studentene får profesjonsfaglige erfaringer. Praksis skal virke integrerende i utdanningen slik at forskning om læring, undervisning, vurdering og profesjonsutøvelse korresponderer med emnet studentene tar det gjeldende semesteret, og tilsvarende at studentenes erfaringer fra praksis plukkes opp igjen i undervisningen når de er tilbake på universitetet. Dette gjelder for alle praksisperiodene enten det er undervisningsfag 1, undervisningsfag 2 eller undervisningsfag 3.
Praksis skal foregå på ulike arenaer slik som i sal, i svømmehall og i klasserom, og utendørs til alle årstider. Studentene skal gis mulighet til å reflektere over elevenes læring og egen lærerrolle ved undervisning på ulike arenaer, og i møte med elever både på grunnskolens barnetrinn og ungdomstrinn, i videregående opplæring, eller i alternativ praksis slik som f.eks. ved en folkehøyskole. All praksis skal være veiledet og vurdert.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive sykepleie- og omsorgsteori
- kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov
- kan beskrive forhold som kan påvirke evnen til å dekke grunnleggende behov
- kan gjøre rede for relevante observasjoner knyttet til menneskets grunnleggende behov
- kan gjøre rede for sykepleieprosessen
- kan gjengi kunnskap om sentrale forskrifter og lovverk
- kan gjøre rede for menneskets behov for næringsstoffer, næringsstoffenes funksjoner, omsetning og betydning for helse og sykdom
- kan gjøre rede for ulike mikroorganismer, deres betydning for helse og sykdom
- kan gjøre rede for hvordan ivareta et hygienisk miljø
- kan gjøre rede for omsorg ved livets slutt
Ferdigheter
Studenten
- kan følge prinsipper for akademisk skriving
- kan utføre og begrunne relevante sykepleieprosedyrer
- kan anvende kunnskap fra anatomi, fysiologi og biokjemi som begrunnelse for sykepleieprosedyrer
- kan anvende sykepleieprosessen knyttet til ulike grunnleggende behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan engasjere seg i refleksjon over opplevelsen av å være pasient
- kan anerkjenne sentrale prinsipper for kommunikasjon og samhandling
- kan ta ansvar for egen læring og medansvar for medstudenters læring
- kan engasjere seg i refleksjon over egen kommunikasjon og væremåte
- kjenner til og reflekterer over etiske prinsipper og etiske problemstillinger i sykepleie
- kan anvende profesjonsetiske retningslinjer
Content
Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.
Teaching and learning methods
Det er arbeidskrav knyttet opp mot praksisstudiene. For nærmere informasjon, se vurderingsrapportene for de enkelte praksisperiodene.
Obligatorisk deltakelse
Se programplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Individuell oppgave knyttet til kommunikasjon og samhandling, ca. 1500 ord
- Minimum 80% deltakelse i 4 gruppesamlinger og 2 seminarer
- Skriftlig oppgave i gruppe (2-5 studenter) knyttet til sykepleieprosessen, ca. 1500 ord
- Introduksjonspraksis, ca. 4 dager
- Refleksjonsoppgave fra introduksjonspraksis, ca. 1000 ord
- 100% deltakelse på workshop i hygiene, smittevern og mikrobiologi
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer
Permitted exam materials and equipment
Ingen
Grading scale
Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Examiners
Én intern og én ekstern sensor