EPN-V2

SP9260 Children in the Welfare State: Understandings and Research Approaches Course description

Course name in Norwegian
Barn og unge i velferdsstaten: forståelser og forskningstilnærminger
Study programme
PhD Programme in Social Sciences
PhD Programme in Social Work and Social Policy
Elective modules from PhD Programme in Social Sciences
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Alle emnene i 1 - 4., samt 6. semester er obligatoriske.

Studiet består av økonomiske, juridiske, samfunns- og ledelsesfaglige emner på 10 eller 15 studiepoeng (se oversikt). Alle emnene i de to første studieårene er obligatoriske. For å oppøve ferdigheter i praktisk anvendelse av teori skal studentene gjennomføre en periode med obligatorisk praksis i arbeidslivet i slutten av fjerde semester. I femte semester kan studentene velge mellom internasjonalt semester eller 30 studiepoeng fra valgemneporteføljen om sentrale temaer innen administrasjon og ledelse. Valgemnene kan erstattes av emner fra universitet og høyskoler etter søknad. Eksterne emner må ha en faglig relevans for studiet. Sjette semester inneholder et obligatorisk emne og skriving av bacheloroppgave.

Merk at dersom et valgemne har svært få påmeldte kan emnet avlyses.

Studieprogresjon

Oppflytting til andre studieår: Studenter som mangler mer enn 25 studiepoeng etter andre semester (inkludert ny og utsatt eksamen), kan ikke delta i arbeidskrav eller gå opp til eksamen i emner i 2.studieår før kravet til antall beståtte studiepoeng fra 1. studieår er innfridd. (Se for øvrig Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet, § 4-2, første ledd)

Adgang til praksis: Studenter må ha bestått minst 60 studiepoeng etter ordinær eksamen i tredje semester for å gå ut i praksis.

Oppflytting til tredje studieår: Studenter som mangler mer enn 30 studiepoeng etter fjerde semester (inkludert ny og utsatt eksamen) kan ikke delta i arbeidskrav eller gå opp til eksamen i emner i 3. studieår før kravet til antall beståtte studiepoeng er innfridd. (Se for øvrig Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet, § 4-2, første ledd).

Studenter som ikke har gjennomført hele studiet, kan få utskrift av eksamensprotokoll for de eksamener og deler av studiet som er bestått.

Internasjonalt semester

Som student ved bachelorprogrammet i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet kan du gjennomføre ett semester (5. semester) i bachelorstudiet i utlandet uten tap av studietid. Et studieopphold i utlandet kan gi deg nye faglige og personlige erfaringer med verdifull innsikt, for eksempel i et arbeidsmarked der språk- og kulturkompetanse blir stadig mer etterspurt. Du kan enten reise til en av Handelshøyskolens partnerinstitusjoner i Europa eller benytte deg av OsloMets avtaler med utenomeuropeiske land. Søknadsfristen er 15. februar i andre studieår.

Learning outcomes

Studentenes ansvar for egen læring forutsetter aktiv deltakelse. I studiet blir det i tillegg til forelesninger benyttet ulike studentaktive læringsformer som skriftlige oppgaver, gruppearbeid, muntlige framføringer, seminarer etc.

Teaching and learning methods

Praksis er en viktig del av studiet. Gjennom praksisperioden får studentene erfaring i hvordan teorier og ferdigheter i studiet har relevans for arbeidslivet.

Emnet Praksis utgjør 10 studiepoeng og er lagt til fjerde semester (andre studieår). Praksisperioden skal være gjennomført og godkjent i overensstemmelse med gjeldende reglement. Det vises til Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet, kapittel 5 om veiledet praksis.

Studiet inneholder krav til progresjon som spesifisert ovenfor. Studenter som mangler mer enn 30 studiepoeng etter eksamen i tredje semester kan ikke gå ut i praksis.

Course requirements

Som nevnt over kan studenter ved bachelorstudiet i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet ta ett semester (5. semester) ved et utenlandsk lærested.

I tillegg vil studenter i femte semester ha muligheter til å delta på emner som undervises på engelsk og hvor det går utvekslingsstudenter. Bachelorstudiet i Administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet skal bidra til å øke studentenes forståelse av internasjonale forhold som berører de temaene som studiet omfatter. Internasjonale perspektiver og tema tas derfor opp flere ganger i løpet av studiet.

Assessment

Alle arbeidskrav fastsatt i programplanen for hvert enkelt emne må være godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes av emneansvarlig ved oppstart.

Skriftlige arbeidskrav

Skriftlige arbeidskrav blir vurdert av en faglærer og/eller medstudenter. Studenten får skriftlig og/eller muntlig tilbakemelding på arbeidskravet. Ved ikke godkjent arbeidskrav gis studenten mulighet til å forbedre arbeidskravet innen en fastsatt frist. Dersom det foreligger særlige grunner kan en student etter søknad gis utsettelse på innlevering av arbeidskravet. Studenter som ikke har fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav, har ikke rett til å avlegge eksamen. Når en oppgave ikke godkjennes vil faglærer gi en skriftlig eller muntlig tilbakemelding om hva som bør forbedres. Studenten får så mulighet til å levere på ny innen en gitt frist.

Når det i et arbeidskrav stilles krav om deltakelse i et gruppearbeid, skal gruppen bekrefte at de enkelte medlemmene har fylt dette kravet gjennom en skriftlig erklæring som leveres sammen med arbeidskravet. Samme prosedyre gjelder ved underkjenning av gruppearbeidskrav som ved individuelle arbeidskrav.

Om gruppearbeid

Deltagerne forplikter seg til å yte likeverdige bidrag til gruppeoppgaven. Hvis det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen mht. «likeverdig bidrag» og deltakelse i gruppearbeidet, skal saken umiddelbart tas opp med faglærer/veileder. Dersom kravet om likeverdig deltagelse og frammøte ikke er oppfylt, defineres dette som «ikke møtt» til eksamen for den aktuelle studenten. I emner der gruppearbeid ikke er valgfritt gis det normalt ikke mulighet til å levere en individuell besvarelse. Ny/utsatt eksamen må da gjennomføres neste studieår. Det forekommer at grupper endrer tema underveis i arbeidet. Det hender også at studenter forlater en gruppe og/eller knytter seg til en annen gruppe. Dersom noe av dette skjer skal studentene informere emneansvarlig faglærer.

Obligatorisk undervisning

I emner med obligatorisk undervisning kreves minst 80 % tilstedeværelse. Ved godkjent fravær mellom 20 % og 40% må det leveres et alternativt arbeidskrav. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett i det enkelte emnet uavhengig av fraværsgrunn. For fravær under praksis se Retningslinjer for praksisperioden.

Studentene har selv ansvar for å notere inn sin tilstedeværelse på eget skjema utarbeidet for dette, og få den attestert av ansvarlig faglærer og/eller medstudenter. Studenter som ikke har fått attestert minimum tilstedeværelse får ikke godkjent arbeidskravet.

Det må foreligge helt spesielle grunner dersom en student skal kunne få dispensasjon i form av et alternativt arbeidskrav. Slik dispensasjon blir gitt av instituttleder i samråd med koordinator og faglærer. Med uttrykket "særlige grunner" menes for eksempel egen eller egne barns sykdom. Sykdom må dokumenteres med legeattest. I noen tilfeller vil det ikke være mulig å gi dispensasjon i form av et alternativt arbeidskrav

Permitted exam materials and equipment

Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 8. mars 2024 nr.9 om universiteter og høyskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Vurderingsformene varierer fra emne til emne, og omfatter skriftlig skoleeksamen, hjemmeeksamen, prosjektoppgave, utredning og semesteroppgave. Vurderingsformen er beskrevet i den enkelte emneplan.

Tillatte hjelpemidler og bruk av kalkulator ved eksamen

Tillatte hjelpemidler til eksamen vil fremgå av emneplanene.

Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:

· Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.

· Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.

· Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.

· Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.

· Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se universitetets regler om fusk/forsøk på fusk.

Alle emner bortsett fra praksis har graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Praksis vurderes med bestått/ikke bestått.

Grading scale

Passed - Failed

Examiners

The essay will be graded by the course lectures.

Admission requirements

The target group for the course are candidates from the PhD programme in Social Work and Social Policy, but it will also be open to PhD students on other programs who wish to study the field in depth.

Internal candidates register the course in their Studentweb and send a summary, maximum one page, of their project to the PhD administration.

External candidates apply through the Søknadsweb. The following documentation must be enclosed:

1. Confirmation on admission to a PhD program

2. Summary of your research proposal (approx.one page) and how this PhD course will be relevant for your research project

Maximum number of participants is 15.