EPN-V2

SP9250 Action Research and Practice Research Course description

Course name in Norwegian
Aksjonsforskning og praksisforskning
Study programme
PhD Programme in Social Sciences
PhD Programme in Social Work and Social Policy
PhD Modules in Social Work and Social Policy
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

The course gives an introduction to the historical background and development of action research and practice research (including participatory action research, PAR, and participatory practice research, PPR). Research traditions, theories and methodological issues across a variety of disciplines within social and human sciences and professions are examined.

The course covers theories of science suited for positioning the epistemological and ontological grounding of action and practice research. Important questions include the following: What are the characteristics of action research and practice research? Which view of knowledge build the foundation for these research approaches? What possibilities for developing knowledge exist within different traditions in action research and practice research? What is the potential for carrying out innovative research?

The course includes knowledge on how to apply these research approaches in designing and developing the student’s own research projects. How to design an action or practice research project that is manageable within the resources of a PhD project is given special attention. Ethical challenges are highlighted and critically reflected on, such as power relations between researchers and other actors, anonymity and confidentiality as well as conflicts in the collaboration.

Main Subjects:

  • Action Research
  • Practice Research
  • Participatory Action Research
  • Epistemological and methodological issues

Learning outcomes

None

Teaching and learning methods

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.

;

Knowledge

;

After completing this course, students will have

  • broad knowledge of key topics in corporate finance, including; theories, tools and methods within the field,
  • understanding of the role of corporate finance in society.

;

Skills

;

After completing this course, students will be able to

  • apply professional knowledge and relevant results from research to practical and theoretical issues in order to take informed decisions
  • to reflect on their own professional practice (in finance or non-finance profiles)
  • to find, evaluate and refer to information and use it to shed light on basic finance issues
  • to use basic professional tools and techniques

;

General competence

After completing this course, students will;

  • have insight into relevant professional and ethical issues related to finance,
  • be able to plan and carry out varied work tasks and projects that extend over time, alone and as a participant in a group,
  • be able to convey key theories, problems and solutions both in writing, orally and through other relevant forms of expression, and
  • be aware of new thinking and innovation trends present in the field.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdighet og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
  • har kunnskap om natur, kroppslig lek, kosthold og helse og hvordan dette inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
  • har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
  • har didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
  • har kjennskap til den samiske årstidskalenderen

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
  • kan legge til rette for mangfold og inkludering i arbeidet i barnehagen med helse, natur og bevegelse
  • kan initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
  • kan bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna.
  • kan analysere og kritisk reflektere over kosthold og fysisk aktivitet i lys av likeverd og mangfold for barn og voksne i barnehagen.
  • er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
  • er bevisst faglige perspektiver for å skape gode grupper og gruppeprosesser

Assessment

Grading scale A-F.

Permitted exam materials and equipment

Det faglige arbeidet i kunnskapsområdet vil ha både teoretiske og praktiske tilnærminger hvor studentene er aktive og undersøkende. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet og regionen. Eventuelle kostnader knyttet til dette dekkes av studenten.

Veiledet praksisopplæring

Praksisopplæringen går over 30 dager og er en integrert del av kunnskapsområdeneNatur, helse og bevegelse i første semester og Barns utvikling, lek og læring og Samfunn, religion, livssyn og etikk i andre semester. Praksisopplæringen er organisert med praksis i barnehagen og seminarer og veiledning på høgskolen. Eventuelt fravær skal tas igjen innen utgangen av hvert semester.

Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioden og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet.

Grading scale

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltagelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuelt praktisk arbeid (samling av ti objekter) og skriftlig arbeid i gruppe knyttet til observasjoner i naturen omfang omlag 1500 ord. I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at det skriftlige arbeidet kan gjennomføres individuelt.
  • Gruppefremlegg knyttet til arbeid med barn og helse i barnehagen varighet 20-25 minutter. I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at arbeidskravet kan gjennomføres individuelt.
  • Praktisk arbeid med barn i gymsal og individuelt skriftlig notat (ca 800 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid, (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Følgende aktivitet må være gjennomført før eksamen kan avlegges:

  • Kurs i vinteraktiviteter

For utfyllende informasjon om krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid, (180 studiepoeng).

Examiners

Avsluttende vurdering

Eksamen i natur, helse og bevegelse består av to deleksamener:

A. En flervalgsoppgave (multiple choice) individuell eksamen under tilsyn, omfang inntil to timer.

Hjelpemidler under eksamen: Ingen.

B. En individuell skriftlig hjemmeeksamen omfang omlag 2500 ord.

Det gis én samlet karakter for kunnskapsområdet og begge deleksamenene må være bestått for å få utskrevet studiepoeng i NHB.

Når begge eksamener er gjennomført og bestått er det karakter på hjemmeeksamen (A-F) som blir gjeldende.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved ikke bestått resultat på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i denne delen. Studenter som ikke består hjemmeeksamenen leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Admission requirements

Karakterskala:A-F.

Course contact person

Ingen hjelpemidler tillatt under eksamen under tilsyn

Alle hjelpemidler tillatt ved hjemmeeksamen