Studyinfo subject SP16200 2018 HØST
SP16200 Practical Application of Principles and Methods in Special Needs Course description
- Course name in Norwegian
- Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter
- Study programme
-
Spesialpedagogikk I
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING
2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter - 15 studiepoeng
- spesialpedagogiske arbeidsmåter
- samarbeid
Required preliminary courses
Bestått SP16100 eller tilsvarende.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
- kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
- kunnskap om samarbeid og kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- tilrettelegge i spesielle lærings- og utviklingssituasjoner
- anvende digitale verktøy som hjelpe- og læremidler
- samarbeide internt og ekstern
Generell kompetanse
Studenten har
- evnen til å bidra til utvikling av en inkluderende skole i et inkluderende samfunn
- endrings- og utviklingsevne og vilje i forhold til egen kompetanseutvikling
Content
Spesialpedagogiske arbeidsmåter
- mestringsstrategier og læringsstiler
- opplæringsstrategier
- tilrettelegging av opplæringsmiljø
- organisering og ressursbruk
- hjelpe- og læremidler (herunder digitale verktøy)
Samarbeid
- samarbeidspsykologi og kommunikasjon
- samarbeid med foresatte
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Teaching and learning methods
Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid/innovasjonsarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg
Praksis
Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.
Course requirements
Arbeidskrav
Individuelt refleksjonsnotat. Studentene skal drøfte spesialpedagogiske arbeidsmåter på bakgrunn av høstens prosjekteksamen. Det skal være muntlig framlegg av arbeidet. (Studenter som eventuelt får opptak direkte til dette emnet, vil få tilpasset arbeidskrav.)
Krav om tilstedeværelse
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene (jfr. kapittel 6).
Assessment
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager, maks 4000 ord.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
En intern sensor og en ekstern sensor.