EPN

SP16200 Practical Application of Principles and Methods in Special Needs Course description

Course name in Norwegian
Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter
Study programme
Spesialpedagogikk I
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter - 15 studiepoeng

  • spesialpedagogiske arbeidsmåter
  • samarbeid

Required preliminary courses

Bestått SP16100 eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
  • kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om samarbeid og kommunikasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • tilrettelegge i spesielle lærings- og utviklingssituasjoner
  • anvende digitale verktøy som hjelpe- og læremidler
  • samarbeide internt og ekstern

Generell kompetanse

Studenten har

  • evnen til å bidra til utvikling av en inkluderende skole i et inkluderende samfunn
  • endrings- og utviklingsevne og vilje i forhold til egen kompetanseutvikling

Content

Spesialpedagogiske arbeidsmåter

  • mestringsstrategier og læringsstiler
  • opplæringsstrategier
  • tilrettelegging av opplæringsmiljø
  • organisering og ressursbruk
  • hjelpe- og læremidler (herunder digitale verktøy)

Samarbeid

  • samarbeidspsykologi og kommunikasjon
  • samarbeid med foresatte
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Teaching and learning methods

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid/innovasjonsarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg

Praksis

Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.

Course requirements

Arbeidskrav

Individuelt refleksjonsnotat. Studentene skal drøfte spesialpedagogiske arbeidsmåter på bakgrunn av høstens prosjekteksamen. Det skal være muntlig framlegg av arbeidet. (Studenter som eventuelt får opptak direkte til dette emnet, vil få tilpasset arbeidskrav.)

Krav om tilstedeværelse

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene (jfr. kapittel 6).

Assessment

Individuell hjemmeeksamen over 3 dager, maks 4000 ord.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

En intern sensor og en ekstern sensor.