Programplaner og emneplaner - Student
SOSV3210 Substance abuse and addiction Course description
- Course name in Norwegian
- Rus og avhengighet
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and WelfareBachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bruk av rusmidler og ulike former for avhengighet skaper sosiale- og helsemessige problemer og angår brukere i kontakt med de fleste hjelpetjenester i helse- og sosialsektoren. Emnet er basert på nasjonal og internasjonal forskning, samt erfaringsbasert kunnskap fra et bredt praksisfelt. Forståelse- og forklaringsmodeller har betydning for hvordan brukere blir møtt og hva slags tiltak som tilbys.
Required preliminary courses
Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.;
Learning outcomes
Hematologi er læren om blodet og blodsykdommer. Emnet omhandler grunnleggende hematologi med fokus på blodcellenes utvikling, funksjon og morfologi, samt de viktigste blodsykdommene. Videre vil emnet danne grunnlaget for å kunne analysere prøver innen hematologi og koagulasjon, samt kvalitetssikre, tolke og vurdere prøveresultater.
Content
- Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
- Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
- Kvinner og rus.
- Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusmiddelmisbruk i familien.
- Bruk av tvang, særlig overfor gravide rusmisbrukere.
- Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.
Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.
Teaching and learning methods
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap ;
Studentene:;;
- har bred kunnskap om relevante teorier og modeller for samhandling og kommunikasjon.;;
- har bred kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for klientgruppene på praksisplassen. ;
- har bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer. ;
- har kunnskap om politiske og organisatoriske forholds (ledelse,;organisasjonskultur,;resurser) påvirkning for profesjonsutøvelsen.;
- har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i et samfunn i endring.;
- har bred kunnskap om kritisk refleksjon over egen praksis.;
;
Ferdigheter ;
Studentene:;
- kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter i samhandling med individer og grupper.;
- kan kritisk anvende ulike teoretiske perspektiver og metoder knyttet til praksisplassen. ;
- kan anvende teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid. ;
- kan diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid.;
- kan drøfte forholdet mellom samfunnsutvikling, kunnskapsutvikling og forskning. ;
- kan reflektere over hvordan profesjonsidentitet formes innenfor ulike organisasjonskontekster.;
- kan reflektere over eget handlingsrom i ulike organisasjoner. ;
;
Generell kompetanse;
Studentene: ;
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.;
- har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelse. ;
- har innsikt i hvordan dømmekraft kan utvises i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster. ;
- har innsikt i hvordan egen praksisutøvelse fremmer eller hemmer likeverd, inkludering og mestring for ulike individer og grupper i samfunnet. ;
- har innsikt og en kritisk forståelse av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling. ;
Course requirements
I dette emnet anvendes ulike pedagogiske virkemidler. Praksis ute i feltet, veiledning og omvendt undervisning. Omvendt undervisning er en prosessbasert tilnærming som består av tre faser som bygger på hverandre; studentenes egen forarbeid, samling på universitetet og etterarbeid i gruppe/ individuelt. Praksis;strekker seg over ca.12 uker. Studentene har også studiedager underveis i praksisperioden.
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utvikling og funksjon av de ulike blodcellene
- kan karakterisere blodceller i et ikke-patologisk blodpreparat, samt beskrive utvalgte patologiske celler/tilstander
- kan forklare prinsipper for ulike metoder til å måle utvalgte hematologi- og koagulasjonsanalyser
- kan beskrive ulike analysers betydning for diagnose og behandling
- kan gjøre rede for prinsippet for manuell telling og differensiering av blodceller
- kan forklare ulike feilkilder relatert til hematologiske analyser og hvordan feilkildene kan påvirke resultatene
- kan forklare hemostasemekanismen
- kan gjøre rede for noen blodsykdommer
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre noen vanlige manuelle og automatiske hematologi- og koagulasjonsanalyser
- kan uføre oppstart, daglig vedlikehold og kvalitetskontroll av hematologi- og koagulasjonsinstrumenter
- kan identifisere og karakterisere normale og enkelte patologiske celler/tilstander i blodet ved hjelp av manuell og digital morfologi.
- kan vurdere og sikre kvaliteten til prøvematerialer og analyseresultater
- kan vurdere og tolke scattergram (plott) fra automatiske celletellere
- kan tolke analysesvar i sammenheng med andre parametere
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre eget laboratoriearbeid ved å anvende relevante dokumenter som prosedyrer, produktinformasjon og metodeapplikasjoner
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Grading scale
Studentene leverer en individuell skriftlig praksisoppgave på 11-13;sider.;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.;Studenter som ikke består;praksisoppgaven;kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen;èn;gang. Studenter som stryker to;ganger;må levere ny problemstilling.;;
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert påfølgende semester.;
Examiners
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i laboratorieundervisning
Admission requirements
Bestått/ikke bestått. ;