EPN-V2

SOSV3151 Family Treatment with Children and Parents Course description

Course name in Norwegian
Familiearbeid med barn og foreldre
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i ulike familieterapeutiske retninger og andre nyttige modeller i arbeid med barn og foreldre. Refleksjon over oss selv som hjelpere i det spenningsfeltet som kan ligge mellom barn og foreldre vil være sentralt i emnet og bidrar til økt bevissthet om egne dilemmaer i familiearbeid.

Required preliminary courses

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.;

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • familieterapeutisk tenkning og metoder med fokus på barn og foreldre
  • manualbaserte modeller som kan brukes i rådgivning med barn og foreldre
  • utviklingspsykologisk tenkning om barn-foreldrerelasjonen

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende noe kunnskap fra familieterapeutiske og tilgrensende modeller i samtaler med barn og foreldre
  • reflektere over det grunnleggende dilemmaet at foreldrene både er barnas viktigste hjelpere og bidrar til utvikling av barnas problemer
  • reflektere over egne dilemmaer knyttet til det å samtale med barn og foreldre sammen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • oppnå kunnskaper om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)

Teaching and learning methods

Undervisningen vil veksle mellom undervisning i plenum, og øvelser og ferdighetstrening i grupper med og uten bruk av film.

Course requirements

Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

Assessment

Individuell skriftlig fordypningsoppgave. Oppgavens tema og problemstilling tar utgangspunkt i et kasus med barn og foreldre, og skal knyttes sammen med teori fra pensum. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider.;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke bestått eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har;lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Grading scale

Gradert skala A-F.;

Examiners

Emnet er todelt; prakisutplassering hvor studenten gjennom veiledet praksis skal øve seg på å være familieterapeut og workshops/undervisning knyttet til de ulike familieterapeutiske tilnærmingene. Emnet går over fem semestre med totalt 300 timer veiledet praksis fordelt over tre semestre.

Presentasjon av de ulike familieterapeutiske tilnærminger og øvelser i praktiseringen av disse står sentralt. I praksisutplassering skal studenten trene på utøvelsen av familieterapeutiske tilnærminger i endringsarbeid med familier under veiledning av erfarne familieterapeuter. Studenten arbeider gjennom hele emnet med å integrere personlig terapeutisk utvikling, teori, forskningsbasert kunnskap og erfaringer fra praksisfeltet.

Undervisningsspråk er norsk.

Politiattest

Det må fremlegges politiattest ved opptak til studiet. Politiattesten leveres ved studiestart. Det vises for øvrig til Forskrift om opptak til høyere utdanning, § 6-1 og § 6-2.

Course contact person

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om familieterapifeltet og sentrale familieterapeutiske tilnærminger
  • inngående forståelse om hva som virker i terapi - herunder evidensbasert praksis
  • inngående kunnskap om hvordan det personlige og profesjonelle gjensidig påvirker hverandre, og konsekvenser av slik kunnskap for forståelse av seg selv i relasjon til andre i sin profesjonelle praksis

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende presenterte perspektiver, familieterapeutiske tilnærminger og praktiske ferdigheter i endringsarbeid
  • delta i familiearbeid - herunder i ulike terapeutiske posisjoner, både som som hovedterapeut, co-terapeut og reflektør
  • arbeide med sammensatt problematikk i familier
  • arbeide tverrfaglig og ivareta brukermedvirkning i familiearbeidet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeide endringsorientert gjennom å anvende ulike sentrale familieterapeutiske tilnærminger i arbeidet med familier, enkeltindivider, samt i konsultasjon, veiledning og undervisning
  • reflektere over etiske spørsmål og handle etter etiske prinsipper i arbeidet med familier
  • reflektere over eget terapeutisk ståsted og bevissthet om betydningen av det personlige aspektet i relasjonelle møter med andre i en profesjonell sammenheng