EPN-V2

SOSV3001 Working Life Knowledge and Inclusion Course description

Course name in Norwegian
Arbeidslivskunnskap og inkludering
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Formålet med emnet er å styrke sosialarbeideres kunnskap om betydningen av arbeid som både virkemiddel og mål i inkluderingsarbeid, og styrke deres kompetanse på inkluderingsarbeid, Supported Employment (SE) tilnærming samt kvalifiseringsarbeid, herunder samarbeid både med brukere og arbeidsgivere. Bakgrunnen er sentrale føringer om styrking av arbeidslinjen, og med det, forventningene om økt arbeidslivskunnskap i velferdssektoren.

Gjennom emnet skal studentene oppnå økt kompetanse om arbeidslivets krav og forventninger, individet i relasjon i og til arbeidslivet, og individets ressurser og utviklingsmuligheter med vekt på inkludering og kvalifisering. Emnet bygger videre på kunnskap og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere sosialfaglig utdanning og/eller praksis. Emnet tar utgangspunkt i norsk arbeidsliv, men også hvordan globalisering og innvandring påvirker det norske arbeidsmarkedet. Innholdet er lagt opp slik at studentene skal tilegne seg kompetanse om flerkulturelle perspektiver på integrering, kvalifisering, diskriminering på arbeidsmarkedet og train-place tilnærming.

Ved å fokusere på integrering og kvalifisering til arbeidslivet på bakgrunn av kjønn, integrerer emnet kjønns- og likestillingsperspektiver.

Emnet gir innsikt og rom for refleksjoner over etiske problemstillinger knyttet opp til arbeid og arbeidslinjen. Det har fokus på sosiale og kulturelle forskjeller hos ulike grupper, arbeids- og aktiviseringsplikten i arbeidslivspolitikken, samt rettigheter og plikter i arbeidslivet.

Required preliminary courses

General admission requirements for the Ph.D. Degree in Behavior Analysis

Learning outcomes

Students will be able to:

  • describe and discuss the philosophical and conceptual basis of radical behaviorism and behavior analysis
  • place radical behaviorism and behavior analysis in the relevant historical context
  • describe the scope and ambition of the research field of behavior analysis, and point to practical applications
  • describe and discuss the essential concepts and research methods in radical behaviorism and behavior analysis (Essential concepts include basic and higher order principles of behavior, the operant, motivating operations, verbal governance and selection by consequences; this list can be extended. Methods include induction, general knowledge of experiments, and single case studies, including advanced experimental designs.)

Content

Hovedtema i emnet er

  • arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
  • SE tilnærming (5 trinns modell)
  • inkluderings-, avklarings- og oppfølgingsarbeid av marginaliserte grupper i forhold til arbeid og arbeidsrettet aktivitet
  • arbeid opp mot arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere
  • arbeidsrett og rettigheter/plikter i arbeidslivet

Teaching and learning methods

Emnet går over 6 undervisningsdager à fire timer. Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre et skriftlig individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet blir nærmere beskrevet under avsnittet Arbeidskrav.Undervisningen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer (for eks. omvendt undervisning). Kollokvier er frivillig og anbefales.

Course requirements

1. Obligatorisk deltakelse i samlinger

Det kreves;80 %;tilstedeværelse på samlingene. Ved fravær inntil;25;%, gis et;arbeidskrav.;Ved fravær utover 25 %;mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i emnets tematikk og vektleggingen av å reflektere sammen. Arbeidsformen er prosessuell og skal gi studenten en mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er knyttet til emnets formål om økt kunnskap og refleksjon om arbeidslivskunnskap og- inkludering. Dette er kunnskap som ikke kan tilegnes utelukkende ved selvstudium av pensumlitteratur.

2. Ett skriftlig arbeidskrav

Ett skriftlig refleksjonsnotat på 4 sider hvor studenten skal velge tema. Tema kan være praksisrelatert, og/eller knyttet;til emnets teori.;Emneansvarlig leser og vurderer arbeidskravet godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang, innen angitt frist.;

Obligatorisk;aktivitet;og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

Portfolio.

Portfolio requirements: 4 reaction papers

Permitted exam materials and equipment

All

Grading scale

Pass / Fail

Examiners

Internal

Course contact person

Radical behaviorism as a philosophical system - ontology and epistemology