EPN-V2

SOS3910 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig arbeid basert på et selvvalgt sosialfaglig tema knyttet til kjerneområder i studiet. Studenten skal innhente, bearbeide og analysere kunnskap for å besvare en sosialfaglig problemstilling, og presentere dette skriftlig i en oppgave som tilfredsstiller krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling på bachelornivå. Bacheloroppgaven skal vise ferdigheter i akademisk oppgaveskriving, anvendelse av relevant teori på det valgte tema, kildekritikk, selvstendighet, kritisk refleksjon og etisk forståelse. 

Required preliminary courses

Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorstudium i sosialt arbeid, og ha fullført og fått godkjent praksisstudium 3. studieår.;;

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten 

  • kan forklare prinsippene for celle- og vevspreparering for lysmikroskopi/ digitalpatologi
  • kan gjøre rede for relevant teori og prinsipper bak utvalgte analyser, generell fargeteori, oversiktsfarging og spesialfargeteknikker og kan forklare metodenes bruksområder, muligheter og begrensninger
  • har kunnskap om anvendelse av antistoffer som analyseverktøy og ulike deteksjonsteknikker
  • kan gi eksempler på sentrale immunologiske metoder og teknikker som anvendes på biologiske væsker, celler og vev
  • kjenner til metoder og bruksområder innen molekylærpatologi
  • kan forklare sammenhengen mellom analyseresultater, sykdomsmekanismer og sykdomsprogresjon i celler og vev
  • kan forklare hvordan aktuelle metoder for påvisning av sykdom kan gi svar på diagnose og persontilpasset behandling
  • kan definere aktuelle kvalitetsbegreper og beskrive hvordan preanalytiske, analytiske og postanalytiske forhold kan påvirke analysesvar innen histologi og cytologi

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan anvende relevante instrumenter og teknikker under veiledning
  • kan mikroskopere celle- og vevspreparater med en viss grad av selvstendighet
  • kan beskrive morfologi og gjenkjenne cytologiske bilder av cervixpreparater og utvalgte non-gyn preparater ved normale, premaligne og maligne tilstander
  • kan planlegge og utføre utvalgte analyser og vurdere deres pålitelighet
  • kan vurdere analysekvaliteten ut fra definerte kvalitetsbegreper basert på sammenheng mellom sentrale teoretiske prinsipper, utførelse og resultat

Generell kompetanse  

Studenten 

  • viser respekt for pasienten bak prøvematerialet, og utviser ansvarlighet i analysearbeidet

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, oppgaver (individuelt og i gruppe), hverandrevurdering og laboratoriearbeid.

Undervisningen omfatter laboratoriearbeid og mikroskopering. Relevant teori knyttes til praksis ved hjelp av forelesninger, innlæringsspørsmål og individuelle oppgaver og ulike former for gruppeoppgaver, i tillegg til selvstudier. Problemløsing, refleksjon og samarbeid er en forutsetning.  Studentene gir hverandre tilbakemeldinger på enkelte av de skriftlige oppgavene. Mappe inngår som et viktig læringsverktøy i emnet.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • minimum 90 prosent tilstedeværelse i laboratorieundervisning 
  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid

Assessment

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. ;

Grading scale

Egenprodusert mappe

Examiners

Portfolio produced by the student

Course contact person

Monica Elton