Programplaner og emneplaner - Student
SOS3910 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig arbeid basert på et selvvalgt sosialfaglig tema knyttet til kjerneområder i studiet. Studenten skal innhente, bearbeide og analysere kunnskap for å besvare en sosialfaglig problemstilling, og presentere dette skriftlig i en oppgave som tilfredsstiller krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling på bachelornivå. Bacheloroppgaven skal vise ferdigheter i akademisk oppgaveskriving, anvendelse av relevant teori på det valgte tema, kildekritikk, selvstendighet, kritisk refleksjon og etisk forståelse.
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorstudium i sosialt arbeid, og ha fullført og fått godkjent praksisstudium 3. studieår.;;
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare prinsippene for celle- og vevspreparering for lysmikroskopi/ digitalpatologi
- kan gjøre rede for relevant teori og prinsipper bak utvalgte analyser, generell fargeteori, oversiktsfarging og spesialfargeteknikker og kan forklare metodenes bruksområder, muligheter og begrensninger
- har kunnskap om anvendelse av antistoffer som analyseverktøy og ulike deteksjonsteknikker
- kan gi eksempler på sentrale immunologiske metoder og teknikker som anvendes på biologiske væsker, celler og vev
- kjenner til metoder og bruksområder innen molekylærpatologi
- kan forklare sammenhengen mellom analyseresultater, sykdomsmekanismer og sykdomsprogresjon i celler og vev
- kan forklare hvordan aktuelle metoder for påvisning av sykdom kan gi svar på diagnose og persontilpasset behandling
- kan definere aktuelle kvalitetsbegreper og beskrive hvordan preanalytiske, analytiske og postanalytiske forhold kan påvirke analysesvar innen histologi og cytologi
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante instrumenter og teknikker under veiledning
- kan mikroskopere celle- og vevspreparater med en viss grad av selvstendighet
- kan beskrive morfologi og gjenkjenne cytologiske bilder av cervixpreparater og utvalgte non-gyn preparater ved normale, premaligne og maligne tilstander
- kan planlegge og utføre utvalgte analyser og vurdere deres pålitelighet
- kan vurdere analysekvaliteten ut fra definerte kvalitetsbegreper basert på sammenheng mellom sentrale teoretiske prinsipper, utførelse og resultat
Generell kompetanse
Studenten
- viser respekt for pasienten bak prøvematerialet, og utviser ansvarlighet i analysearbeidet
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, oppgaver (individuelt og i gruppe), hverandrevurdering og laboratoriearbeid.
Undervisningen omfatter laboratoriearbeid og mikroskopering. Relevant teori knyttes til praksis ved hjelp av forelesninger, innlæringsspørsmål og individuelle oppgaver og ulike former for gruppeoppgaver, i tillegg til selvstudier. Problemløsing, refleksjon og samarbeid er en forutsetning. Studentene gir hverandre tilbakemeldinger på enkelte av de skriftlige oppgavene. Mappe inngår som et viktig læringsverktøy i emnet.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i laboratorieundervisning
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid
Assessment
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. ;
Grading scale
Egenprodusert mappe
Examiners
Portfolio produced by the student
Course contact person
Monica Elton