EPN-V2

SOS3120 Social problems, social policy and social work Course description

Course name in Norwegian
Sosiale problemer, sosialpolitikk og sosialt arbeid
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

I emnet ser vi på hvordan sosialpolitisk reform og intervensjoner begrunnes i velferdsstatens normer, holdninger og verdier, samt i forskningsbasert kunnskap. I emnet utforskes konsekvenser av politikkendringer, reformer og intervensjoner for brukere og sosialt arbeids praksis. Dette innebærer spørsmål om politikkendringers utilsiktede og tilsiktede virkninger for brukernes velferd og sosialarbeidernes profesjonelle handlingsrom. I arbeid med aktuelle forhåndsbestemte temaer som for eksempel fattigdom, rus, psykiatri, bolig eller migrasjon, vil studentene anvende samfunnsvitenskapelig;kunnskap i analyser av sosialpolitiske innsatsområder og intervensjoner. 

Det er obligatorisk deltakelse i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget;"Samarbeid om barn og unge";INTER 1300. Tema det arbeides med er barn og unges samarbeid med profesjonsutøvere, utforskende tilnærming til barn, unge og familiene deres og profesjonsutøveres bidrag til foreldre og barn/unges meningsdanning. SE;INTERACTs;hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1300.;https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Required preliminary courses

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap ;

Studentene: ;

  • har bred kunnskap om sosialpolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis. ;
  • har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer defineres, konstrueres og utvikler seg i en samfunnsmessig sammenheng. ;
  • har bred;kunnskap om sosial ulikhet og marginaliserte gruppers levekår.
  • har;bred kunnskap om marginaliseringsprosesser, diskriminering og rasisme. ;
  • har;kunnskap om migrasjon i et globalt perspektiv og hvordan migrasjon påvirker menneskers livsbetingelser. ;
  • har kunnskap om hvordan nyliberalismen og globalisering påvirker økt individualisering av sosiale problemer og problemløsning.;

;

Ferdigheter ;

Studentene: ;

  • kan identifisere, innhente og vurdere informasjon og kunnskap som belyser sosialpoliske prosesser og virkninger. ;
  • kan identifisere og analysere hvilke forståelser av sosiale problemer som ligger til grunn for sosialpolitiske intervensjoner. ;
  • kan;kritisk reflektere over konkrete sosiale problemer og intervensjoner med bakgrunn i samfunnsvitenskapelige teorier, forskning og evalueringer. ;

;

Generell kompetanse ;

Studentene:;

  • har innsikt i maktstrukturer og maktutøvelse i samfunnet. ;
  • har innsikt i hvordan velferdsstatens normer, holdninger, verdier og teoretiske forankring påvirker oppfatningen og forståelsen av marginaliserte grupper. ;
  • har;kritisk forståelse for hvordan sosialpolitikkens normer virker som premissleverandør for metoder og modeller som anvendes i sosialt arbeid og hvilken betydning det kan ha for enkelt individer. ;

Teaching and learning methods

Studentene mottar undervisning i sentrale temaer i sosialpolitikk og sosialt arbeid, og deltar i seminarer knyttet til de forhåndsbestemte temaene i emnet.;;

Course requirements

I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om hvordan arbeid, helse og uhelse og boligsituasjon har betydning for livskvalitet. Arbeid er en sentral arena for forebygging av sosiale problemer, inkludering og deltakelse i samfunnet. Lønnet arbeid bidrar til selvforsørgelse og det gir i neste omgang utvidete rettigheter og tilgang til sentrale ytelse fra velferdsstaten. Både egenskaper ved arbeidsmarkedet og utfordringer på individnivå slik som rus, psykisk og somatisk sykdom, funksjonsnedsettelse og språkbarrierer kan påvirke mulighetene på arbeidsmarkedet. Videre er manglende bolig og utdanning en risikofaktor. Dette inngår i sosionomens arbeidslivskunnskap hvor helhetlig oppfølging kan være nødvendig for både;å;komme i;og beholde en jobb. I emnet rettes fokus mot hvordan sosionomen kan arbeide målrettet med mennesker i utsatte livssituasjoner herunder også å bistå mennesker med inkludering i arbeid.

Assessment

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av;bachelorprogrammet i sosialt arbeid.;

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap ;

Studentene: ;

  • har bred kunnskap om arbeidets betydning for helse og velferd.;
  • har kunnskap om forhold som regulerer norsk arbeidsliv.;;
  • har kunnskap om konsekvenser av helsemessige og sosiale utfordringer, inkludert levekår, rus og psykisk helse på individnivå.;
  • har kunnskap om inkluderingsarbeid med marginaliserte grupper på arbeidsmarkedet og boligmarkedet.;
  • kjenner til;ekskluderings- og inkluderingsmekanismer på arbeidsmarkedet og boligmarkedet.;
  • kjenner til;ekskluderings- og inkluderingsmekanismer på arbeids- og boligmarkedet.;

;

Ferdigheter ;

Studentene: ;

  • kan anvende faglig kunnskap og metoder i arbeid med inkludering på bolig- og arbeidsmarkedet. ;
  • kan gjøre helhetlige vurderinger av den enkelte livssituasjon.;
  • vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak i bolig- og arbeidsmarkedet.;
  • kan samarbeide med jobbsøker om kartlegging av utfordringer og muligheter knyttet til jobb.;

;

Generell kompetanse ;

Studentene: ;

  • har kunnskap om;arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid og fattigdomsbekjempelse.;
  • har kunnskap om forutsetningene for tilgang til bolig- og arbeidsmarkedet.;
  • kan reflektere kritisk over egen rolle i inkluderingsarbeidet.;
  • kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten ;

Grading scale

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene vil jobbe med case, og trene metodisk i grupper.;;

Examiners

Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

Course contact person

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA 7 for oppgaveskriving skal følges. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. ;