Programplaner og emneplaner - Student
SOS3110 Specializationin social work- placement training Course description
- Course name in Norwegian
- Fordypning i sosialt arbeid og praksisstudium
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Målgruppe
Emnet retter seg mot ansatte i sosial- og helsesektoren slik som NAV, barnevern, bo- og oppfølgingstjenester, spesialisthelsetjeneste og frivillige organisasjoner. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.
Opptakskrav
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Required preliminary courses
- Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
- Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
- Kvinner og rus.
- Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusmiddelmisbruk i familien.
- Bruk av tvang, særlig overfor gravide rusmisbrukere.
- Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.
Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap ;
Studentene:;;
- har bred kunnskap om relevante teorier og modeller for samhandling og kommunikasjon.;;
- har bred kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for klientgruppene på praksisplassen. ;
- har bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer. ;
- har kunnskap om politiske og organisatoriske forholds (ledelse,;organisasjonskultur,;resurser) påvirkning for profesjonsutøvelsen.;
- har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i et samfunn i endring.;
- har bred kunnskap om kritisk refleksjon over egen praksis.;
;
Ferdigheter ;
Studentene:;
- kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter i samhandling med individer og grupper.;
- kan kritisk anvende ulike teoretiske perspektiver og metoder knyttet til praksisplassen. ;
- kan anvende teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid. ;
- kan diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid.;
- kan drøfte forholdet mellom samfunnsutvikling, kunnskapsutvikling og forskning. ;
- kan reflektere over hvordan profesjonsidentitet formes innenfor ulike organisasjonskontekster.;
- kan reflektere over eget handlingsrom i ulike organisasjoner. ;
;
Generell kompetanse;
Studentene: ;
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.;
- har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelse. ;
- har innsikt i hvordan dømmekraft kan utvises i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster. ;
- har innsikt i hvordan egen praksisutøvelse fremmer eller hemmer likeverd, inkludering og mestring for ulike individer og grupper i samfunnet. ;
- har innsikt og en kritisk forståelse av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling. ;
Teaching and learning methods
I dette emnet anvendes ulike pedagogiske virkemidler. Praksis ute i feltet, veiledning og omvendt undervisning. Omvendt undervisning er en prosessbasert tilnærming som består av tre faser som bygger på hverandre; studentenes egen forarbeid, samling på universitetet og etterarbeid i gruppe/ individuelt. Praksis;strekker seg over ca.12 uker. Studentene har også studiedager underveis i praksisperioden.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter godkjent:
1. Obligatorisk deltakelse i praksis
Praksisstudium er obligatorisk og reguleres av praksisreglementet. Det stilles krav til 80 % tilstedeværelse på praksisplassen.;Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke, og endelig godkjenning gis av utdanningen.;
2. Obligatorisk deltakelse i samlinger
Det er krav til 80 % tilstedeværelse i;samlinger;i tilknytning til praksisstudium. Disse aktivitetene vurderes samlet mht. fravær.;Ved fravær utover 20 %, og;som ikke overstiger 40 % gis et;arbeidskrav som må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 %;medfører tap av eksamensrett.;;
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
3. ett skriftlig arbeidskrav i form av læringsdokument; læringskontrakt.
4. ett skriftlig arbeidskrav i form av læringsdokument; refleksjonsnotat på 3-4 sider.
5. Praksis
Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke, og endelig godkjenning gis av utdanningen.
Obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
Studentene leverer en individuell skriftlig praksisoppgave på 11-13;sider.;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.;Studenter som ikke består;praksisoppgaven;kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen;èn;gang. Studenter som stryker to;ganger;må levere ny problemstilling.;;
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert påfølgende semester.;
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. ;
Grading scale
Bestått/ikke bestått. ;
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.;En students kontaktlærer kan ikke være sensor.;
Course contact person
Ragnhild Fugletveit og Ida Merete Solvang