EPN-V2

SOS2200 Social Welfare Administration Course description

Course name in Norwegian
Velferdsforvaltning
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

I dette emnet, får studenten kunnskap om økonomi på samfunnsplan og økonomi på det personlige plan. Emnet er utpreget tverrfaglig - både samfunnsøkonomi, juss og sosialt arbeid er integrert i dette emnet.

Required preliminary courses

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • ulikhet, fattigdom og økonomiske problemer
  • samfunnsøkonomiske begrep
  • behov for økonomisk hjelp
  • gjeldsproblematikk og disponeringsproblemer
  • gjeldsordningsloven og økonomisk rådgivning
  • utkastelser som storbyfenomen
  • oppfølging av brukere med sammensatte og komplekse hjelpebehov
  • kravet til individuell vurdering av hjelpebehov
  • veilednings-, helseavklarings- og tiltaksarbeid i praksis
  • arbeid som inntektssikrings- og inkluderingsarena
  • betydningen av god dokumentasjon i saksbehandling og betydningen av forsvarlig journalføring

Ferdigheter

Studenter har også gjennomført øvelser i og tilegnet seg ferdigheter slik at de kan:

  • redegjøre for hvordan samfunnsøkonomiske endringer kan påvirke den enkeltes levestandard
  • utarbeide journalnotater og utforme vedtak som er sosialfaglig og etisk forsvarlige og juridisk korrekte
  • møte og bistå klienter med ulike veiledningsbehov og behov for økonomisk sosialhjelp

Generell kompetanse

Studenter har bred:

  • kunnskap om arbeid som mål og middel til inntektssikring
  • kunnskap om etisk sosialfaglig forsvarlig utredning, kartlegging og veiledning i møte med brukere med behov for økonomisk sosialhjelp
  • kunnskap om elementær saksgang ved utforming av vedtak om økonomisk sosialhjelp
  • innsikt i økonomi på samfunns- og individuelt plan

Content

How and why do individual employees and groups of employees behave the way they do within an organizational setting? How do leaders achieve the best outcomes for their organizations? Organizational behavior and leadership theories address these questions and their possible answers from different angles. Such theories aim to understand, explain and improve attitudes of individuals and groups in organizations. This understanding is important for the facilitation of positive individual, group, and organizational functioning, success and competitive advantage. This course addresses these issues and is an introduction to psychological theory in an occupational perspective.

Students who participate in this course will acquire knowledge about how different psychological factors affect human behavior in organizations. An overview of contemporary research based knowledge and the most important topics, concepts, and contributions within this field is provided.

Teaching and learning methods

Studentene oppnår læringsutbyttet dels etter eget initiativ, men også gjennom obligatorisk fremmøte. Undervisningen veksler mellom fagintegrert undervisning i plenumssamlinger, oppgaveløsning i gruppe og tilbakemelding på oppgaver. I tillegg tilbys forelesninger i samfunnsøkonomi og noe familierett (ekteskapsrett/samboerrett). Det er et praksisnært undervisningsopplegg der samtlige studenter deltar (obligatorisk) i undervisning mv. på Sagene sosialtjeneste og jobbsenter.

Course requirements

Deler av undervisningen anses som ferdighetslæring og er obligatorisk, totalt ca. 10 dager inkludert 4 dager med gruppearbeid.

Etter gruppearbeidet skal gruppen levere et skriftlig arbeidskrav.

Deltakelse på Sagene sosialtjeneste og jobbsenter er obligatorisk.

Ved fravær utover 20 % må det leveres et alternativt arbeidskrav. Fravær over 40 % medfører tap av eksamensretten.

Assessment

Emnet avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Den tar utgangspunkt i et kasus som legges ut på Fronter før eksamen.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ettersom det er hjemmeeksamen vil alle hjelpemidler være tillatt så sant kilder oppgis.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor etter at sensur har falt. Stikkprøvesensuren benyttes som veiledning til internt bruk av faglærer og interne sensorer.