EPN-V2

SOS2200 Social Welfare Administration Course description

Course name in Norwegian
Velferdsforvaltning
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    I dette emnet, får studenten kunnskap om økonomi på samfunnsplan og økonomi på det personlige plan. Emnet er utpreget tverrfaglig - både samfunnsøkonomi, juss og sosialt arbeid er integrert i dette emnet.

  • Required preliminary courses

    Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om:

    • ulikhet, fattigdom og økonomiske problemer
    • samfunnsøkonomiske begrep
    • behov for økonomisk hjelp
    • gjeldsproblematikk og disponeringsproblemer
    • gjeldsordningsloven og økonomisk rådgivning
    • utkastelser som storbyfenomen
    • oppfølging av brukere med sammensatte og komplekse hjelpebehov
    • kravet til individuell vurdering av hjelpebehov
    • veilednings-, helseavklarings- og tiltaksarbeid i praksis
    • arbeid som inntektssikrings- og inkluderingsarena
    • betydningen av god dokumentasjon i saksbehandling og betydningen av forsvarlig journalføring

    Ferdigheter

    Studenter har også gjennomført øvelser i og tilegnet seg ferdigheter slik at de kan:

    • redegjøre for hvordan samfunnsøkonomiske endringer kan påvirke den enkeltes levestandard
    • utarbeide journalnotater og utforme vedtak som er sosialfaglig og etisk forsvarlige og juridisk korrekte
    • møte og bistå klienter med ulike veiledningsbehov og behov for økonomisk sosialhjelp

    Generell kompetanse

    Studenter har bred:

    • kunnskap om arbeid som mål og middel til inntektssikring
    • kunnskap om etisk sosialfaglig forsvarlig utredning, kartlegging og veiledning i møte med brukere med behov for økonomisk sosialhjelp
    • kunnskap om elementær saksgang ved utforming av vedtak om økonomisk sosialhjelp
    • innsikt i økonomi på samfunns- og individuelt plan
  • Content

    Arenaen for undervisningen er den del av sosialtjenesten i NAV (The Norwegian Labour and Welfare service) som er forpliktet til å gi råd og veiledning og forvalte reglene om økonomisk sosialhjelp. Studentene øves i å anvende reglene med utgangspunkt i autentiske, men konstruerte saker. Studentene møter -tenkte- personer i vanskelige livssituasjoner og med behov for økonomisk rådgivning, økonomisk sosialhjelp og/eller øvrig praktisk bistand. Dette emnet er en sentral del av Høyskoleklinikken og undervisningen foregår dels på Nav Sagene og dels på høgskolen.

  • Teaching and learning methods

    Studentene oppnår læringsutbyttet dels etter eget initiativ, men også gjennom obligatorisk fremmøte. Undervisningen veksler mellom fagintegrert undervisning i plenumssamlinger, oppgaveløsning i gruppe og tilbakemelding på oppgaver. I tillegg tilbys forelesninger i samfunnsøkonomi og noe familierett (ekteskapsrett/samboerrett). Det er et praksisnært undervisningsopplegg der samtlige studenter deltar (obligatorisk) i undervisning mv. på Sagene sosialtjeneste og jobbsenter.

  • Course requirements

    Deler av undervisningen anses som ferdighetslæring og er obligatorisk, totalt ca. 10 dager inkludert 4 dager med gruppearbeid.

    Etter gruppearbeidet skal gruppen levere et skriftlig arbeidskrav.

    Deltakelse på Sagene sosialtjeneste og jobbsenter er obligatorisk.

    Ved fravær utover 20 % må det leveres et alternativt arbeidskrav. Fravær over 40 % medfører tap av eksamensretten.

  • Assessment

    Emnet avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Den tar utgangspunkt i et kasus som legges ut på Fronter før eksamen.

    Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ettersom det er hjemmeeksamen vil alle hjelpemidler være tillatt så sant kilder oppgis.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor etter at sensur har falt. Stikkprøvesensuren benyttes som veiledning til internt bruk av faglærer og interne sensorer.