Programplaner og emneplaner - Student
SOS2160 Knowledge development in social work Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet vil studenten tilegne seg kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for sosialt arbeid. Studenten vil få kjennskap til vitenskapsteoretiske posisjoner, begreper og problemstillinger, samt få kjennskap til samfunnsvitenskapelig;metode og dens muligheter og begrensninger. Studentene gjennomfører et prosjekt i grupper hvor de skal fordype seg i og utforske et selvvalgt tema fra et av emnene i annet studieår.;
Required preliminary courses
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.;;
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap;
Studentene:;
- har bred kunnskap om sammenhengene mellom vitenskapsteori, teori, og forskningsmetode.;;
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner og kunnskapsutvikling i sosialt arbeid.;
- har kjennskap til samfunnsvitenskapelige metoder og deres muligheter og begrensninger.;
- kan oppdatere seg på forsknings- og utviklingsarbeid relevant for sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.;;
;
Ferdigheter;
Studentene:;
- kan innhente, vurdere og oppsummere relevant forskning og faglig utviklingsarbeid innenfor et selvvalgt tema i sosialt arbeid, samt framstille dette muntlig og skriftlig.;;
- kan gjennomføre en avgrenset undersøkelse med datainnsamling og analyse.;;
- kan reflektere over muligheter og begrensinger i ulike forskningsmetoder.;;;
- kan reflektere over forholdet mellom teori og praksis i kunnskapsutvikling.;;
;
Generell kompetanse;
Studentene:;
- har innsikt i yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger i arbeid med kunnskapsutvikling.;;
- kan reflektere over hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til nytenkning og innovasjon i tjenestene.;
Teaching and learning methods
Emnet veksler mellom forelesninger, seminarer, digitale læringsressurser og studentaktive læringsformer. Det legges vekt på studentenes aktive deltakelse og prosjektarbeid som metode benyttes for å belyse og utforske et tema.;;
Course requirements
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:
1. Obligatorisk deltakelse i seminarer og prosjektgruppe.
Det kreves 80 % deltagelse på seminarer og i prosjektgruppe. Prosjektgruppen bestemmer selv hvordan deltagelse i gruppearbeidet skal registreres og dokumenteres. Ved fravær over 20%, og som ikke overstiger 40 % gis;et skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist.;Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.;
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.;
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
Emnet avsluttes med innlevering av prosjektoppgave utarbeidet av prosjektgruppen. Besvarelsen skal være på 15 sider (+/- 10%).;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.;
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;;
Grading scale
Ongoing focus on professional development and self-reflection skills is a crucial part of art therapist’s professional identity. It ensures the ethical and high quality of practice since therapeutic relationship is one of the main effecting factors in art therapeutic working alliance. This course focuses on developing student’s self-reflective skills with art-based methods. Different forms of contemporary art media, such as digital tools, are used in addition to traditional art materials and methods.
The course aims to aid professional reflection and discussion of the whole three-year long study process. The goal is to integrate the gained knowledge, theoretical perspectives, practice experiences and art therapy skills into the personal professional identity that can have impact on the future practices. The students will develop their unique professional agencies that enables them to effect on the current educational, social- or healthcare practices and interact innovatively with interdisciplinary professionals.
Examiners
Admission to the master programme.
Course contact person
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student:
- can critically evaluate aspects of professional identity and development based on experiential learning, professional reflection and interdisciplinary discussion
- can integrate theoretical, practical and experiential professional knowledge and create a coherent picture of a complex whole
Skills
The student:
- can apply methods of art therapy to enhance professional development and self-reflection skills to understand and ethically evaluate problematic practice situations
- can critically reflect different perspectives in interdisciplinary practices and find creative solutions on professional challenges
- can analyse and communicate art-based knowledge professionally in multidisciplinary context
Competence
The student:
- can integrate knowledge, theoretical perspectives, practice experiences and art therapy skills into the personal professional identity
- can contribute on innovative interdisciplinary professional co-operation and quality development of future services
- has developed advanced skills to communicate professionally and lead self-reflective professional development