EPN-V2

SOS2160 Knowledge development in social work Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    I dette emnet vil studenten tilegne seg kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for sosialt arbeid. Studenten vil få kjennskap til vitenskapsteoretiske posisjoner, begreper og problemstillinger, samt få kjennskap til samfunnsvitenskapelig;metode og dens muligheter og begrensninger. Studentene gjennomfører et prosjekt i grupper hvor de skal fordype seg i og utforske et selvvalgt tema fra et av emnene i annet studieår.;

  • Required preliminary courses

    Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.;;

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap;

    Studentene:;

    • har bred kunnskap om sammenhengene mellom vitenskapsteori, teori, og forskningsmetode.;;
    • har kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner og kunnskapsutvikling i sosialt arbeid.;
    • har kjennskap til samfunnsvitenskapelige metoder og deres muligheter og begrensninger.;
    • kan oppdatere seg på forsknings- og utviklingsarbeid relevant for sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.;;

    ;

    Ferdigheter;

    Studentene:;

    • kan innhente, vurdere og oppsummere relevant forskning og faglig utviklingsarbeid innenfor et selvvalgt tema i sosialt arbeid, samt framstille dette muntlig og skriftlig.;;
    • kan gjennomføre en avgrenset undersøkelse med datainnsamling og analyse.;;
    • kan reflektere over muligheter og begrensinger i ulike forskningsmetoder.;;;
    • kan reflektere over forholdet mellom teori og praksis i kunnskapsutvikling.;;

    ;

    Generell kompetanse;

    Studentene:;

    • har innsikt i yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger i arbeid med kunnskapsutvikling.;;
    • kan reflektere over hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til nytenkning og innovasjon i tjenestene.;
  • Teaching and learning methods

    Emnet veksler mellom forelesninger, seminarer, digitale læringsressurser og studentaktive læringsformer. Det legges vekt på studentenes aktive deltakelse og prosjektarbeid som metode benyttes for å belyse og utforske et tema.;;

  • Course requirements

    For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:

    1. Obligatorisk deltakelse i seminarer og prosjektgruppe.

    Det kreves 80 % deltagelse på seminarer og i prosjektgruppe. Prosjektgruppen bestemmer selv hvordan deltagelse i gruppearbeidet skal registreres og dokumenteres. Ved fravær over 20%, og som ikke overstiger 40 % gis;et skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist.;Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.;

    Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.;

    Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Assessment

    Emnet avsluttes med innlevering av prosjektoppgave utarbeidet av prosjektgruppen. Besvarelsen skal være på 15 sider (+/- 10%).;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

    Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.;

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;;

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått.;

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

  • Course contact person

    Jorunn Vindegg og Dag Jenssen