Programplaner og emneplaner - Student
SOS2160 Knowledge development in social work Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet vil studenten tilegne seg kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for sosialt arbeid. Studenten vil få kjennskap til vitenskapsteoretiske posisjoner, begreper og problemstillinger, samt få kjennskap til samfunnsvitenskapelig metode og dens muligheter og begrensninger. Studentene gjennomfører et prosjekt i grupper hvor de skal fordype seg i og utforske et selvvalgt tema fra et av emnene i annet studieår.
Required preliminary courses
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene:
- har bred kunnskap om sammenhengene mellom vitenskapsteori, teori, og forskningsmetode.
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner og kunnskapsutvikling i sosialt arbeid.
- har kjennskap til samfunnsvitenskapelige metoder og deres muligheter og begrensninger.
- kan oppdatere seg på forsknings- og utviklingsarbeid relevant for sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.
Ferdigheter
Studentene:
- kan innhente, vurdere og oppsummere relevant forskning og faglig utviklingsarbeid innenfor et selvvalgt tema i sosialt arbeid, samt framstille dette muntlig og skriftlig.
- kan gjennomføre en avgrenset undersøkelse med datainnsamling og analyse.
- kan reflektere over muligheter og begrensinger i ulike forskningsmetoder.
- kan reflektere over forholdet mellom teori og praksis i kunnskapsutvikling.
Generell kompetanse
Studentene:
- har innsikt i yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger i arbeid med kunnskapsutvikling.
- kan reflektere over hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til nytenkning og innovasjon i tjenestene.
Teaching and learning methods
Emnet veksler mellom forelesninger, seminarer, digitale læringsressurser og studentaktive læringsformer. Det legges vekt på studentenes aktive deltakelse og prosjektarbeid som metode benyttes for å belyse og utforske et tema.
Course requirements
Det kreves 80 % deltagelse på seminarer og i prosjektgruppe. Prosjektgruppen bestemmer selv hvordan deltagelse i gruppearbeidet skal registreres og dokumenteres. Ved fravær over 20%, og som ikke overstiger 40 % gis et skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
Emnet avsluttes med innlevering av prosjektoppgave utarbeidet av prosjektgruppen. Oppgaven skal være på 13-15 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Course contact person
Jorunn Vindegg og Dag Jenssen