EPN-V2

SOS2150 Social work in the child welfare service Course description

Course name in Norwegian
Sosialt arbeid i barneverntjenesten
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Se fagplanen.

Required preliminary courses

Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen. Dette kravet er begrunnet i studiets vektlegging av studentmedvirkning, samarbeidslæring, dialog og diskusjoner. Viktig læring skjer i samhandling med andre, blant annet gjennom å høre og forholde seg til andres kunnskaper og erfaringer og gjennom å måtte resonnere og forklare for andre, en avgjørende kompetanse for kommende-RLE lærere. Uten studentenes tilstedeværelse faller læring av en slik kompetanse bort, både for den enkelte student og for læringsfellesskapet. I spesielle tilfeller kan det etter søknad gjøres unntak fra deler av disse kravene, eventuelt stilles krav om tilsvarende aktiviteter.

Muligheten for å gjøre kompensatoriske aktiviteter når fraværet overstiger 20 %, gjelder fram til 40 % fravær fra undervisningen på hvert emne. Dersom fraværet overskrider 40 % av undervisningen på de respektive emnene, har studenten ikke oppfylt kravene for å gå opp til eksamen og må ta emnet på nytt. Dette gjelder uavhengig av årsaken til fraværet.

  • Deltakelse i to fagdidaktiske verksteder: fortellingsverksted og digitale læremidler i RLE-undervisningen.
  • Individuell veiledning i forbindelse med fordypningsoppgaven.
  • Deltakelse på ekskursjon til Den norske kirke, synagoge og moské. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonen er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver om lag én A4-side fra besøket.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap;

Studentene:;

  • kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling.;
  • har kunnskap om barnevernets organisering.;;
  • har kunnskap om saksbehandling og utforming av tiltak etter lov om barneverntjenester.;
  • har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser og oppfølging av tiltak.;
  • har kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner i barnevernet.;
  • har kunnskap om hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet.;
  • har bred kunnskap om omsorgskompetanse, ulike former for omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn.;
  • har kunnskap om hvordan bidra til medvirkning, ikke-diskriminering og likeverdige tjenester for utsatte barn og familier.;

;

Ferdigheter;

Studentene:;

  • kan anvende faglig kunnskap og samhandle med barn og unge om temaer som berører deres hverdagsliv.;
  • kan anvende faglig kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter.;;
  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge.;
  • kan anvende faglig kunnskap for å iverksette og følge opp tiltak i regi av barneverntjenesten.;
  • kan utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak.;;
  • kan tilegne seg ny kunnskap og forskning i tråd kunnskapsbasert praksis.;;

;

Generell kompetanse;

Studentene:;;

  • kan anvende skjønn og dømmekraft i barnevernssaker.;
  • har innsikt i ulike former for maktutøvelse og barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.;;
  • har innsikt i etiske problemstillinger og etiske dilemma i møte mellom barn, foreldre og barneverntjenesten.;
  • kan reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner.;

Teaching and learning methods

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Course requirements

Se fagplanen.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over;72 timer.;Besvarelsen skal være på 8-10 sider.;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.;Eksamen tar utgangspunkt i et kasus som publiseres;én uke før første eksamensdag. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.;

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenger regler for kildehenvisning følges.;;

Grading scale

Gradert skala A-F.;;

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Course contact person

Gunilla Johansson og Edda Stang