EPN-V2

SOS2150 Social work in the child welfare service Course description

Course name in Norwegian
Sosialt arbeid i barneverntjenesten
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskaper om barnevernstjenestens oppgaver, rammebetingelser og sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner med vekt på sosionomers yrkesutøvelse i barnevernet. Studentene skal kjenne til faglige metoder, profesjonell utøvelse og etiske problemstillinger i de ulike fasene av en barnevernssak. Studentene skal få i innsikt i ulike former for maktutøvelse og forståelse for barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.

  • Required preliminary courses

    Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studentene:

    • kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling.
    • har kunnskap om barnevernets organisering.
    • har kunnskap om saksbehandling og utforming av tiltak etter lov om barneverntjenester.
    • har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser og oppfølging av tiltak.
    • har kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner i barnevernet.
    • har kunnskap om hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet.
    • har bred kunnskap om omsorgskompetanse, ulike former for omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn.
    • har kunnskap om hvordan bidra til medvirkning, ikke-diskriminering og likeverdige tjenester for utsatte barn og familier.

    Ferdigheter

    Studentene:

    • kan anvende faglig kunnskap og samhandle med barn og unge om temaer som berører deres hverdagsliv.
    • kan anvende faglig kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter.
    • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge.
    • kan anvende faglig kunnskap for å iverksette og følge opp tiltak i regi av barneverntjenesten.
    • kan utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak.
    • kan tilegne seg ny kunnskap og forskning i tråd kunnskapsbasert praksis.

    Generell kompetanse

    Studentene:

    • kan anvende skjønn og dømmekraft i barnevernssaker.
    • har innsikt i ulike former for maktutøvelse og barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.
    • har innsikt i etiske problemstillinger og etiske dilemma i møte mellom barn, foreldre og barneverntjenesten.
    • kan reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner.
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.

  • Course requirements

    Ett skriftlig arbeidskrav i gruppe med omfang på 5 sider. Besvarelsen leses og vurderes av en annen studentgruppe, før lærer vurderer besvarelsen vedlagt medstudentenes kommentar, godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang, innen angitt frist.

  • Assessment

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Eksamen tar utgangspunkt i et kasus som publiseres én uke før første eksamensdag. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenger regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

  • Course contact person

    Gunilla Johansson og Edda Stang