EPN-V2

SOS2140 Social work in welfare services Course description

Course name in Norwegian
Sosialt arbeid i NAV
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Dette emnet retter fokus mot arbeids- og velferdsforvaltningens oppgaver med spesifikk kunnskap om sosialtjenestens oppgaver, tiltak og ytelser.;Rettsvitenskap og sosialt arbeid er integrert i dette emnet.;;Emnet gir;innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll og den maktutøvelsen som vil kunne prege frivillige og ufrivillige tiltak som foreslås til brukere av sosialtjenesten. Studentene øves i å anvende rettsreglene med utgangspunkt i autentiske, med konstruerte saker. Studentene møter tenkte;personer i utsatte livssituasjoner og med behov for økonomisk rådgivning, økonomisk sosialhjelp og/eller øvrig praktisk bistand. Emnet innebærer nært samarbeid med NAV Sagene universitetsklinikk.;;;

I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget;"Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres";INTER 1200 gjennomføres. SE;INTERACTs;hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1200.;https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Required preliminary courses

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.;;

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap;;

Studenten:;;

  • har bred;kunnskap om oppfølging av enkeltpersoner med sammensatte og komplekse hjelpebehov i arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV).;;
  • har bred kunnskap om kravet til individuell vurdering av hjelpebehov i arbeids- og velferdsforvaltningen.;
  • har kunnskap om fattigdom, økonomiske problemer og arbeidsledighet.;;
  • har kunnskap om sentrale økonomiske ytelser, økonomisk rådgivning og gjeldsordningsloven for å forebygge og avhjelpe gjelds- og privatøkonomiske problemer.;;;
  • har kunnskap om veilednings-, helseavklarings- og tiltaksarbeid i praksis.;
  • har kunnskap om hvordan man skal tilrettelegge for brukermedvirkning ved kartlegging og saksbehandling.;;
  • har kunnskap om betydningen av dokumentasjon i saksbehandling og betydningen av forsvarlig journalføring.;;;
  • har bred kunnskap om lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven), rundskriv og generell forvaltningsrett.;;;

;;

Ferdigheter;;

Studentene:;;

  • kan anvende rettsregler, opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn.;;;
  • kan utarbeide elementære journalnotater og vedtak som er sosialfaglig og etisk forsvarlige og juridisk korrekte.;;
  • kan møte og bistå enkeltpersoner med veiledningsbehov og behov for økonomisk sosialhjelp. ;
  • kan anvende faglig kunnskap om arbeidsrettet inkludering i møte med arbeidssøkere, arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere.;;
  • kan reflektere rundt dilemmaer ved valg av frivillige vs. obligatoriske tiltak.;;
  • kan analysere hvordan politikk og strukturelle rammebetingelser påvirker sosialt arbeid innenfor NAV.;;

;;

Generell kompetanse;;

Studenten:;;

  • har innsikt i arbeid som mål og middel til inntektssikring for å sikre økonomisk selvhjulpenhet.;;
  • har innsikt i forsvarlighetskravet i forbindelse med utredning, kartlegging og veiledning.;;
  • har innsikt i hvordan utvise dømmekraft i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon.;;
  • har innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll, maktutøvelse og;etiske problemstillinger som er;koplet til det sosiale arbeidet som utføres i NAV.;

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom fagintegrert undervisning i plenumssamlinger og oppgaveløsning i gruppe basert på oppdaterte, autentiske og anonyme case. Det gis tilbakemelding på gruppeoppgaver.;;;

Course requirements

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav godkjent:

1. Tre skriftlige arbeidskrav i gruppe, bestående av case hvor studentene trener på utredning, kartlegging og saksbehandling i NAV.

Gruppene har i løpet av emnet tre skriftlige arbeidskrav. Det gis fortløpende skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravene.

Dersom arbeidskravene ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang. Arbeidskravene vurderes samlet godkjent/ikke godkjent.;

Dersom ett eller flere av arbeidskravene ikke blir levert vil studenten få muligheten til å levere kompenserende arbeidskrav innen nærmere angitt frist.

2. Obligatorisk deltagelse i INTERACT - Inter 1200: 2 dager

3. Innlevering av individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminarene. Ved fravær og manglende innlevering av logg gis det anledning til å levere en skriftlig kompensatorisk oppgave.

Les mer om INTERACT og Inter-emnet her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;

Assessment

Ved å arbeide med emnet vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt i modellering av tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden og er nødvendige for effektiv og presis kommunikasjon mellom ingeniører. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare hvordan tallfølger kan framkomme ved sampling (måling), ved bruk av formler og som løsning av differenslikninger
  • gjøre rede for interpolasjonsproblemet, og bruke metoder for å bestemme interpolerende polynom og interpolerende splinefunksjon
  • gjøre rede for minste kvadraters metode for tilpasning av funksjoner til gitte data
  • løse differenslikninger med konstante koeffisienter av grad mindre eller lik to, både analytisk og ved simulering

  • forklare hva som menes med en rekke og hva det vil si at en rekke konvergerer
  • gjøre rede for taylorrekka som eksempel på potensrekke, og kunne derivere og integrere leddvis
  • regne ut taylorpolynomer og beregne feilen ved bruk av restledd
  • gjøre rede for hvordan funksjoner kan approksimeres ved fourierrekker

  • gjøre rede for ulike metoder for framstilling av funksjoner av to variable grafisk, og diskutere fordeler og ulemper ved disse metodene
  • regne ut partielt deriverte av første og høyere orden
  • forklare hva verdien av den første ordens partielt deriverte betyr
  • gjøre rede for den geometriske tolkningen av gradient og retningsderivert
  • forklare hvordan man bruker ekstremalverdisetningen
  • forklare hva som menes med differensialet til en funksjon av to variable
  • beregne usikkerhet og relativ usikkerhet i en størrelse som avhenger av flere variable

Ferdigheter

Studenten kan:

  • diskutere metoder for interpolasjon og tilpasning av funksjoner
  • drøfte hvordan funksjoner kan approksimeres ved rekker
  • diskutere hvordan en funksjon av to variable kan approksimeres ved en lineær funksjon som så kan brukes til å bestemme usikkerhet i målinger
  • diskutere en metode for å bestemme og klassifisere stasjonære punkter, og for å bestemme ekstremalverdier til funksjoner av flere variable

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk og/eller numerisk
  • vurdere, for et gitt problem, om det er mest hensiktsmessig å bestemme en analytisk eller en numerisk løsning
  • vurdere kvaliteten på numeriske løsninger, for eksempel ved å beregne feilskranker eller sammenlikne med analytiske løsninger
  • anvende programmeringselementene tilordning, for-løkker, if-tester, while-løkker og liknende i numerisk løsning av matematiske problemer
  • vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
  • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon

Examiners

Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter, hvor studentene øver på fagstoff som blir presentert («forelest»). Øvingene omfatter problemløsing, diskusjoner, samarbeid og individuelt arbeid. Bruk av numerisk programvare vil inngå.

I de timeplanlagte arbeidsøktene får studentene tilbud om å delta i «medstudentvurdering». Her vil studentene vurdere hverandres arbeid og gi læringsfremmende tilbakemeldinger.

Mellom de timeplanlagte arbeidsøktene er det nødvendig å arbeide individuelt og/eller i grupper med oppgaveregning og øving på bruk av numerisk programvare.

Course contact person

Ingen arbeidskrav.