Programplaner og emneplaner - Student
SOS2140 Social work in welfare services Course description
- Course name in Norwegian
- Sosialt arbeid i NAV
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet retter fokus mot arbeids- og velferdsforvaltningens oppgaver med spesifikk kunnskap om sosialtjenestens oppgaver, tiltak og ytelser.;Rettsvitenskap og sosialt arbeid er integrert i dette emnet.;;Emnet gir;innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll og den maktutøvelsen som vil kunne prege frivillige og ufrivillige tiltak som foreslås til brukere av sosialtjenesten. Studentene øves i å anvende rettsreglene med utgangspunkt i autentiske, med konstruerte saker. Studentene møter tenkte;personer i utsatte livssituasjoner og med behov for økonomisk rådgivning, økonomisk sosialhjelp og/eller øvrig praktisk bistand. Emnet innebærer nært samarbeid med NAV Sagene universitetsklinikk.;;;
I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget;"Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres";INTER 1200 gjennomføres. SE;INTERACTs;hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1200.;https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Required preliminary courses
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.;;
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap;;
Studenten:;;
- har bred;kunnskap om oppfølging av enkeltpersoner med sammensatte og komplekse hjelpebehov i arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV).;;
- har bred kunnskap om kravet til individuell vurdering av hjelpebehov i arbeids- og velferdsforvaltningen.;
- har kunnskap om fattigdom, økonomiske problemer og arbeidsledighet.;;
- har kunnskap om sentrale økonomiske ytelser, økonomisk rådgivning og gjeldsordningsloven for å forebygge og avhjelpe gjelds- og privatøkonomiske problemer.;;;
- har kunnskap om veilednings-, helseavklarings- og tiltaksarbeid i praksis.;
- har kunnskap om hvordan man skal tilrettelegge for brukermedvirkning ved kartlegging og saksbehandling.;;
- har kunnskap om betydningen av dokumentasjon i saksbehandling og betydningen av forsvarlig journalføring.;;;
- har bred kunnskap om lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven), rundskriv og generell forvaltningsrett.;;;
;;
Ferdigheter;;
Studentene:;;
- kan anvende rettsregler, opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn.;;;
- kan utarbeide elementære journalnotater og vedtak som er sosialfaglig og etisk forsvarlige og juridisk korrekte.;;
- kan møte og bistå enkeltpersoner med veiledningsbehov og behov for økonomisk sosialhjelp. ;
- kan anvende faglig kunnskap om arbeidsrettet inkludering i møte med arbeidssøkere, arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere.;;
- kan reflektere rundt dilemmaer ved valg av frivillige vs. obligatoriske tiltak.;;
- kan analysere hvordan politikk og strukturelle rammebetingelser påvirker sosialt arbeid innenfor NAV.;;
;;
Generell kompetanse;;
Studenten:;;
- har innsikt i arbeid som mål og middel til inntektssikring for å sikre økonomisk selvhjulpenhet.;;
- har innsikt i forsvarlighetskravet i forbindelse med utredning, kartlegging og veiledning.;;
- har innsikt i hvordan utvise dømmekraft i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon.;;
- har innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll, maktutøvelse og;etiske problemstillinger som er;koplet til det sosiale arbeidet som utføres i NAV.;
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom fagintegrert undervisning i plenumssamlinger og oppgaveløsning i gruppe basert på oppdaterte, autentiske og anonyme case. Det gis tilbakemelding på gruppeoppgaver.;;;
Course requirements
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav godkjent:
1. Tre skriftlige arbeidskrav i gruppe, bestående av case hvor studentene trener på utredning, kartlegging og saksbehandling i NAV.
Gruppene har i løpet av emnet tre skriftlige arbeidskrav. Det gis fortløpende skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravene.
Dersom arbeidskravene ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang. Arbeidskravene vurderes samlet godkjent/ikke godkjent.;
Dersom ett eller flere av arbeidskravene ikke blir levert vil studenten få muligheten til å levere kompenserende arbeidskrav innen nærmere angitt frist.
2. Obligatorisk deltagelse i INTERACT - Inter 1200: 2 dager
3. Innlevering av individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminarene. Ved fravær og manglende innlevering av logg gis det anledning til å levere en skriftlig kompensatorisk oppgave.
Les mer om INTERACT og Inter-emnet her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;
Assessment
Ved å arbeide med emnet vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt i modellering av tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden og er nødvendige for effektiv og presis kommunikasjon mellom ingeniører. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare hvordan tallfølger kan framkomme ved sampling (måling), ved bruk av formler og som løsning av differenslikninger
- gjøre rede for interpolasjonsproblemet, og bruke metoder for å bestemme interpolerende polynom og interpolerende splinefunksjon
- gjøre rede for minste kvadraters metode for tilpasning av funksjoner til gitte data
- løse differenslikninger med konstante koeffisienter av grad mindre eller lik to, både analytisk og ved simulering
- forklare hva som menes med en rekke og hva det vil si at en rekke konvergerer
- gjøre rede for taylorrekka som eksempel på potensrekke, og kunne derivere og integrere leddvis
- regne ut taylorpolynomer og beregne feilen ved bruk av restledd
- gjøre rede for hvordan funksjoner kan approksimeres ved fourierrekker
- gjøre rede for ulike metoder for framstilling av funksjoner av to variable grafisk, og diskutere fordeler og ulemper ved disse metodene
- regne ut partielt deriverte av første og høyere orden
- forklare hva verdien av den første ordens partielt deriverte betyr
- gjøre rede for den geometriske tolkningen av gradient og retningsderivert
- forklare hvordan man bruker ekstremalverdisetningen
- forklare hva som menes med differensialet til en funksjon av to variable
- beregne usikkerhet og relativ usikkerhet i en størrelse som avhenger av flere variable
Ferdigheter
Studenten kan:
- diskutere metoder for interpolasjon og tilpasning av funksjoner
- drøfte hvordan funksjoner kan approksimeres ved rekker
- diskutere hvordan en funksjon av to variable kan approksimeres ved en lineær funksjon som så kan brukes til å bestemme usikkerhet i målinger
- diskutere en metode for å bestemme og klassifisere stasjonære punkter, og for å bestemme ekstremalverdier til funksjoner av flere variable
Generell kompetanse
Studenten kan:
- overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk og/eller numerisk
- vurdere, for et gitt problem, om det er mest hensiktsmessig å bestemme en analytisk eller en numerisk løsning
- vurdere kvaliteten på numeriske løsninger, for eksempel ved å beregne feilskranker eller sammenlikne med analytiske løsninger
- anvende programmeringselementene tilordning, for-løkker, if-tester, while-løkker og liknende i numerisk løsning av matematiske problemer
- vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
Examiners
Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter, hvor studentene øver på fagstoff som blir presentert («forelest»). Øvingene omfatter problemløsing, diskusjoner, samarbeid og individuelt arbeid. Bruk av numerisk programvare vil inngå.
I de timeplanlagte arbeidsøktene får studentene tilbud om å delta i «medstudentvurdering». Her vil studentene vurdere hverandres arbeid og gi læringsfremmende tilbakemeldinger.
Mellom de timeplanlagte arbeidsøktene er det nødvendig å arbeide individuelt og/eller i grupper med oppgaveregning og øving på bruk av numerisk programvare.
Course contact person
Ingen arbeidskrav.