EPN-V2

SOS2120 Professional interaction with children, youths and families in local communities Course description

Course name in Norwegian
Profesjonell samhandling med barn, ungdom og familier i lokalsamfunnet
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Gjennom ferdighetstrening i grupper øver studentene i dette emnet på å videreutvikle sin kompetanse knyttet til utøvelse av sosialt arbeid, med fokus på barn, ungdom, familier;og lokalsamfunn. Studentene trenes på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner, og vil også få innsikt i og kunnskap om hvordan ulike maktforhold kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker. Det kreves selvbevissthet, kunnskap og trening i virkelighetsnære situasjoner for å opparbeide nødvendig profesjonell kompetanse for framtidig arbeid som sosionom.

    Bruk av videofilming av egen trening vil gi studentene mulighet til å se seg selv og analysere egen framtoning som fremtidige yrkesutøvere..;

    Emnet går parallelt med SOS2110;Sosialt arbeid med barn, ungdom, familier og grupper.;I emnene utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i fagets teoretiske grunnlag og sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag.;

  • Required preliminary courses

    Antall dager pedagogisk praksis:

    • 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet i grunnskolen

    Faglærer ved OsloMet - storbyuniversitetet og praksislærer på den enkelte skole skal i samarbeid vurdere studentenes måloppnåelse i praksisperioden.

    Dersom en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. For studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet avbrytes, jfr § 8-2 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap ;

    Studentene: ;

    • har bred kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samtaler med barn og familier.;;
    • har kunnskap om hvordan man samarbeider med ulike instanser i et lokalsamfunn.;
    • kjenner til hvordan man etablerer, koordinerer, organiserer og leder samarbeidsmøter.;
    • har bred kunnskap om gruppearbeid som metode i sosialt arbeid og sentrale momenter knyttet til organisering og ledelse av grupper. ;

    ;

    Ferdigheter ;

    Studentene: ;

    • kan gjennomføre samtaler og vurdere og prioritere eventuelle tiltak med brukere på ulike arenaer.;
    • kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, organisering og ledelse av samarbeidsmøter.;
    • kan anvende tolk i samhandling med brukere.;
    • kan anvende digitale plattformer for kommunikasjon. ;
    • kan etablere, organisere og lede grupper på ulike arenaer og med ulike sosiale problemstillinger. ;
    • kan reflektere rundt innovative løsninger for innbyggere i et lokalmiljø, basert på befolkningens deltagelse. ;

    ;

    Generell kompetanse ;

    Studentene: ;

    • kan kritisk reflektere over hva som påvirker profesjonell samhandling med individ og familier. ;
    • kan reflektere over egne verdier og holdninger, og hvordan disse påvirker yrkesutøvelsen. ;
    • kan anvende faglig skjønn.;
    • kan reflektere over betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.;;
  • Teaching and learning methods

    Se praksisguiden for praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag

  • Course requirements

    For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:

    1.Obligatorisk deltakelse i ferdighetstrening og seminardager;

    Det kreves 80 % tilstedeværelse, og dette vurderes samlet. Ved fravær utover 20%, og;som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.;

    Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen. ;;

  • Assessment

    Emnet avsluttes med muntlig eksamen i mindre grupper, hvor studentene skal vise kunnskaper og ferdigheter i profesjonell samhandling. Gruppene får utdelt et kasus til forberedelse 48 timer før første eksamensdag. Under eksaminering vil studentene i en konstruert situasjon med utgangspunkt i kasus møte personer (skuespillere) med ulike utfordringer.;

    Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. ;

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.  ;

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått.;

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.

  • Course contact person

    Helene Petersen-Sveen og Monica Elton.