EPN-V2

SOS2000 Structural Dimensions of Power and Powerlessness Course description

Course name in Norwegian
Strukturell makt og avmakt
Study programme
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Ferdigheter i å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner er sentrale i utøvelsen av sosialt arbeid. I dette emnet oppøver studentene sin personlige kompetanse knyttet til fagområdene sosialt arbeid, barnevern, og mangfold og marginalisering. Studentene vil også tilegne seg innsikt i maktforhold på et relasjonelt nivå.

Required preliminary courses

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Profesjonell samhandling bygger på obligatorisk kommunikasjonsseminar i 2. semester.

Learning outcomes

Kunnskap

Studentene har kunnskap om:

  • grunnleggende teorier, begreper og metoder av betydning for utøvelsen av sosialt arbeid
  • hvordan samfunnsmessige faktorer påvirker menneskers livssituasjon
  • samspillet mellom makt og avmakt på et relasjonelt nivå
  • hvordan funksjonsnivå, etnisitet, kjønn og klasse kan bidra til marginalisering av individer og grupper i samfunnet
  • hvordan konstruksjoner av «normalitet» påvirker sosialt arbeid

Ferdigheter

Studentene kan:

  • utrede og analysere sosiale problemer med ulike teoretiske perspektiver
  • samhandle og kommunisere profesjonelt med individer, barn, familier og grupper
  • bidra til myndiggjøring av brukere, skape muligheter for utvikling av brukeres ressurser, ekspertise og rett til selvbestemmelse
  • reflektere over anvendelsen av ulike kommunikasjonsferdigheter
  • delta i gruppeøvelser og gruppeprosesser
  • reflektere over egen posisjon og rolle herunder innsikt i egne verdier, holdninger og forståelse for andres perspektiver, livssyn og livsform
  • uttrykke seg faglig både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

  • utøve faglig skjønn

Content

Emnet består av ferdighetstrening samt et seminar om mangfold og marginalisering (Diversity). I seminaret trener studentene seg på å få forståelse for «den andres» perspektiv gjennom å gjøre et feltarbeid om marginalisering.

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og studentaktive læringsformer og presentasjon av feltarbeidet. Alle skal delta i feltarbeidet enten som aktør, eller observatør.

Feltarbeidet gjøres i profesjonelle samhandlings grupper, og gruppen velger selv hvilket tema de vil utforske. På bakgrunn av feltarbeidet skriver de et notat som de presenterer.

I ferdighetstreningen trener studentene i grupper med og uten øvingslærer. I gruppene vil det trenes på rollene som sosionom, klient og deltaker i reflekterende gruppe. Studentene vil bli bedt om å bruke egne historier når de skal øve seg i rollen som klient og det vil også bli brukt rollespill i arbeidet med samtaler med barn og familier. Treningen videofilmes for å visualisere samhandlingsprosessen og muliggjøre læring gjennom refleksjon og tilbakemeldinger. Integrering av teori utgjør en sentral del av refleksjonsarbeidet. .

Under seminaret vil det veksles mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.

Course requirements

Dersom følgende krav til nærvær på obligatorisk undervisning ikke er godkjent, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen i emnet Profesjonell samhandling :

  • Ferdighetstreningen og seminaret i mangfold og marginalisering (diversity) er obligatorisk og det kreves minst 80 % tilstedeværelse samlet. Ved fravær utover dette må det leveres alternativt arbeidskrav. Maks fravær fra ferdighetstreningen og seminaret er til sammen fire dager. Fravær utover 4 dager medfører tap av eksamensretten Eventuelt arbeidskrav vil være i form av skriftlig arbeid over egen læringsprosess.

Dersom følgende skriftlige arbeidskrav ikke er godkjent mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen i emnet:

  • Et skriftlig arbeid om endringsprosessen i sosialt arbeid og egen læringsprosess
  • Et skriftlig arbeidskrav om å samtale med barn

Se også programplanens avsnitt om arbeidskrav og obligatorisk undervisning.

Assessment

Emnet avsluttes med en muntlig eksamen i mindre grupper. Studentene skal vise kunnskaper og ferdigheter i profesjonell samhandling. Dette gjøres ved at gruppene møter en familie som de på forhånd vil ha noe informasjon om. Studentene vil gjennom rollespill vise hvordan de som sosialarbeidere ville møtt den aktuelle familien.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt

Grading scale

Bestått/Ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer og 1ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.