Programplaner og emneplaner - Student
SOS1110 Introduction to social work Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til sosialt arbeid
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Recommended preliminary courses
See course plan.
Required preliminary courses
- 10 studiepoeng overlapp med ORTO1200 Biomekanikk og bevegelsesanalyse.
;
Learning outcomes
Bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i grunnskolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må i tillegg dokumentere PAPS 1+2 eller GLSM 60 studiepoeng. Søkere med kun GLSM 30 studiepoeng eller PAPS 1 må i tillegg dokumentere 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet. Studenter som får studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen i musikkfaget. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å fullføre lærerutdanningen sin.
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
Teaching and learning methods
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, e-forelesninger, seminar og ulike studentaktive læringsformer. Digitale læringsformer inngår i undervisningen.;
Course requirements
Tilbudet består av to emner à 15 studiepoeng fordelt på to semester. Det er organisert med tre fysiske samlinger i hvert semester à to dager. Samlingene vil hovedsakelig være viet undervisning i praktisk musikkarbeid, og kandidatene vil selv være aktive i dette. Den nettbaserte delen av studiet består av skriftlige arbeidskrav, videoforelesninger og nettmøter. I tillegg består studiet av egenøving på instrumenter, studentsamarbeid i grupper, samt utprøving av undervisningsopplegg og kunnskapsdeling på egen arbeidsplass.
Studentene vil gjennom studiet arbeide med digitale læringsressurser og prøve ut og reflektere over bruk av slike ressurser i musikkundervisning. Digital læringsplattform vil bli brukt til dialog og egenarbeid mellom samlinger.
Videreutdanning i musikk innebærer både musikalsk egenutvikling og fagdidaktisk opplæring, og skal gjøre studentene i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisning i tråd med gjeldende læreplan. Studiet skal gi grunnleggende innsikt og kompetanse i musikk som et utøvende, skapende og reflekterende fag. Gjennom faglig innsikt og kompetanse vil studentene arbeide med å se musikkfagets plass i skolen i lys av overordnet del av læreplanen, samt hvordan en gjennom estetiske arbeidsmåter fra faget kan være en bidragsyter i tverrfaglig arbeid på skolen. I tråd med skolens læreplan (LK20) vil praktiske aktiviteter og bruk av digitale verktøy vektlegges. Innholdet i studiet omfatter forskningsbasert kunnskap og praktiske erfaringer med fagets arbeidsformer. Studentenes undervisningserfaring og utviklingsarbeid på egen skole mellom samlingene vil også anses som en viktig ressurs i den enkeltes utvikling, men også i studentenes gjensidige utveksling av erfaring. Undervisningen og oppgavene vil bli tilpasset sammensetningen av studentenes arbeidssted, klassetrinn og andre behov, bl.a. gjennom deling i mindre grupper.
Musikkfagets rolle i en inkluderende og mangfoldig skole er en gjennomgående dimensjon ved både arbeidsformer og didaktisk refleksjon i faget. Det vektlegges at studentene blir faglig trygge nok til å legge til rette for at alle elever mestrer, utvikler seg, føler seg representert og opplever å utvide sin forståelse av seg selv og andre i arbeid med faget. Tilpasset opplæring innenfor rammen av fellesskapet vil vektlegges.
Digital kompetanse i musikkfaget vektlegges gjennom skapende aktiviteter, utøvende aktiviteter og programmering. Det gis innføring i noen spesifikke programvare/plattformer, men det legges også opp til digitalt arbeid der studentene kan ta i bruk den programvaren de har tilgjengelig på sin skole.
Gjennomgående for begge emner er arbeid med sang, spill på instrumenter, musikkskaping, musikkopplevelse, kulturforståelse, digital musikkskaping og musikkutøvelse, dans, lytting og refleksjon over musikkdidaktiske problemstillinger. Vi opererer i et bredt spekter av musikalske sjangre (herunder også samiske) og refleksjon rundt tradisjoner, fornyelse og musikkens funksjon i samfunnet og for den enkelte. Gjennomgående er også perspektivet på en inkluderende musikkundervisning der vi ser på ulike tilnærminger til tilpasset opplæring for å sikre alle elevers likeverdige deltakelse og utvikling i faget. Vurderingsarbeid i musikkfaget, herunder underveisvurdering, vil ses i sammenheng med læreplanens mål, tilpasset opplæring, relasjonsarbeid og musikalsk klasseledelse.
I emne 1 er grunnleggende musikkopplæring med vekt på musikalsk deltakelse og mangfold hovedområder for emnet. Sentrale emner er barn og ungdoms utvikling av musikalske ferdigheter, musikk i barne- og ungdomskultur og musikalsk klasseledelse. I tillegg lærer studentene om praktisk arbeid med musikk i skolen og får økt kompetanse til å vurdere elevarbeider. I undervisningen vil det bli lagt vekt på å utvikle kunnskap og ferdigheter som ruster studentene til å bruke kreative og utforskende arbeidsmåter i musikkfaget. Kunnskap om og praktisk bruk av digitale arbeidsmåter blir vektlagt, og studentene blir kjent med spill og musikkskaping på klasseromsinstrumenter. Sang- og stemmetrygghet, ensembleledelse, forståelse av fagbegreper og bruk av akkompagnementsinstrument vil være i fokus for studentenes musikalske egenutvikling.
I emne 2 videreutvikles studentens selvstendighet i ledelse av og veiledning i musikalske læringsprosesser bl.a. gjennom arbeid med arrangering av musikk, utarbeiding av egne undervisningsopplegg og opplæring i bandinstrumenter. Studentene vil få utforske ulike improvisasjons- og komposisjonsteknikker, både digitalt og med instrumenter, kropp og stemme. Studentene vil få innsikt i hvordan arbeid med musikk kan ha betydning for utvikling av gode fellesskap og den enkeltes identitetsutvikling, tråd med musikkfagets rolle i de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap.
For studentene på 1.-7.trinn vil begynneropplæring i musikkfaget, samt musikk i den helhetlige begynneropplæringen, være sentralt i emne 2. Studentene vil lære å ta i bruk lek, kroppslig læring, utforsking av musikkens grunnelementer og varierte uttrykk for musikkopplevelse. Barnesanger og barnekultur for de minste vil også inngå.
For studentene på 5.-10.trinn vil arbeid med band, elevaktiv øving og oppsetninger på ungdomstrinnet få større plass i emne 2. Som del av kritisk tenkning i musikkfaget vil studentene bli kjent med ulike arbeidsmåter for å ruste ungdomsskoleelever til både å utforske, drøfte og skape musikalske uttrykk som tar opp i seg utfordringer i samtiden og problemstillinger knyttet til musikalske ytringer og musikkulturer. Karaktersetting i ungdomsskolen, både knyttet til underveisvurdering og sluttvurdering vil også være noe 5-10-studentene får trening i i løpet av studiet.
Assessment
Individuell skriftlig;skoleeksamen;på 5 timer. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. ;
Permitted exam materials and equipment
Crash Course in Norwegian Language and Culture is a short introductory course in Norwegian language and culture. The objective of the course is to enable the candidates to understand and produce basic Norwegian in some common social contexts, as well as gaining a better understanding of Norwegian culture, traditions and society.
The course is ideal for international students who plan to stay one or two semesters in Norway and want to acquire basic and useful skills and knowledge about the local language and culture. The main focus of this course is oral language skills, vocabulary and cultural knowledge connected to common situations in student life in Norway.
Compared to the ordinary A1-level Norwegian course, this course has more focus on cultural knowledge and learning ‘survival Norwegian’, such as common words and phrases you are likely to meet and need during your stay in Norway. Note that passing this course does not qualify for the intermediate Norwegian course. The intermediate Norwegian course also has more focus on grammar, reading and writing than this course.
Grading scale
The target group of the course is international exchange students who are admitted to the study programmes at Oslo Metropolitan University for one or two semesters.
Examiners
Admission
International exchange students, who are admitted to the study programmes at Oslo Metropolitan University (OsloMet) for the current term, will be given priority over other applicants. Other categories of international students who currently follow study programmes at OsloMet, may be admitted to the course provided that there will be available places. Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet must be approved by the Section for Internationalisation and must meet the general admission requirements for Higher Education Entrance Qualification (GSK).
The flowing categories will not be able to apply for the course:
- Applicants with equivalent or higher language competence
- Other categories of applicants, who are not international students at OsloMet
- Students with ordinary admission to OsloMet
Ranking of qualified applicants
Qualified applicants will be ranked in the following order:
- Erasmus+ students and trainees.
- Exchange students from other exchange programmes.
- Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet and have been recommended by the Section for Internationalisation.
- Master’s degree programme students.
Applicants in each category will be ranked according to drawing of lots principle.
Course contact person
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap ;
Studentene: ;
- har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid.
- har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå.;;
- har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere.;
- har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere.;
- kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre.;
;
Ferdigheter ;
Studentene: ;
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner.;
- kan reflektere over betydningen av språk inkludert;bruk av tolk i møte med brukere.;
- kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet.;
- kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid. ;
- kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger.;
;
Generell kompetanse ;
Studentene: ;
- kan være empatisk og oppmerksomt;tilstede;i møte med egne og andres følelser og erfaringer.;
- kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen. ;
- har innsikt i utøvelse av faglig skjønn.;
- har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.;
- kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig. ;