Programplaner og emneplaner - Student
SOS1110 Introduction to social work Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til sosialt arbeid
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om sosialt arbeids fagtradisjon og kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid, samt få en forståelse av sosialt arbeids organisering, plass og mandat i samfunnet. Studenten vil få innføring i teorier, perspektiver og forskning i sosialt arbeid på individ, gruppe og samfunnsnivå. I dette første emnet vil hovedfokus være på individuelt sosialt arbeid.
Emnet går parallelt med emnet SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid.
Recommended preliminary courses
Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene:
- har kunnskap om sosialt arbeid som profesjon og akademisk disiplin.
- kjenner til sosialt arbeids fagtradisjon i møte med sosiale problemer.
- har kunnskap om sammenhengen mellom ulike kunnskapsformer, verdier og ferdigheter i sosialt arbeid.
- har kunnskap om samspillet mellom individ, gruppe og samfunn.
- har kunnskap om hvordan forskning, teori, praksis og politikk er en del av kunnskapsutviklingen i sosialt arbeid.
- kjenner til ulike vitenskapsteoretisk posisjoner og kunnskapssyn i sosialt arbeid.
Ferdigheter
Studentene:
- kan anvende grunnleggende fagterminologi og teoretiske tilnærminger i sosialt arbeid, både skriftlig og muntlig.
- kan gjenkjenne og analysere beskrivelser av sosiale problemer på individ- og samfunnsnivå.
- kan reflektere over hvordan sosiale kategorier samspiller og virker inn på interaksjoner mellom individer og deres omgivelser.
Generell kompetanse
Studentene:
- har innsikt i sammenhengen mellom samfunnsendringer og utviklingen av sosialt arbeid.
- har innsikt i hvordan verdier og holdninger påvirker yrkesutøvelsen.
- har innsikt i forholdet mellom profesjonelt engasjement og analytisk distanse i sosialt arbeids praksis.
- kan utveksle erfaringer knyttet til egen læringsprosess.
Teaching and learning methods
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, e-forelesninger, seminar og ulike studentaktive læringsformer. Digitale læringsformer inngår i undervisningen.
Course requirements
Ett skriftlig arbeidskrav i gruppe med omfang på 4 sider. Gruppen skal presentere sin besvarelse muntlig. Arbeidskrav og presentasjon av besvarelse må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Assessment
I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om hvordan arbeid, helse og uhelse og boligsituasjon har betydning for livskvalitet. Arbeid er en sentral arena for forebygging av sosiale problemer, inkludering og deltakelse i samfunnet. Lønnet arbeid bidrar til selvforsørgelse og det gir i neste omgang utvidete rettigheter og tilgang til sentrale ytelse fra velferdsstaten. Både egenskaper ved arbeidsmarkedet og utfordringer på individnivå slik som rus, psykisk og somatisk sykdom, funksjonsnedsettelse og språkbarrierer kan påvirke mulighetene på arbeidsmarkedet. Videre er manglende bolig og utdanning en risikofaktor. Dette inngår i sosionomens arbeidslivskunnskap hvor helhetlig oppfølging kan være nødvendig for både;å;komme i;og beholde en jobb. I emnet rettes fokus mot hvordan sosionomen kan arbeide målrettet med mennesker i utsatte livssituasjoner herunder også å bistå mennesker med inkludering i arbeid.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap ;
Studentene: ;
- har bred kunnskap om arbeidets betydning for helse og velferd.;
- har kunnskap om forhold som regulerer norsk arbeidsliv.;;
- har kunnskap om konsekvenser av helsemessige og sosiale utfordringer, inkludert levekår, rus og psykisk helse på individnivå.;
- har kunnskap om inkluderingsarbeid med marginaliserte grupper på arbeidsmarkedet og boligmarkedet.;
- kjenner til;ekskluderings- og inkluderingsmekanismer på arbeidsmarkedet og boligmarkedet.;
- kjenner til;ekskluderings- og inkluderingsmekanismer på arbeids- og boligmarkedet.;
;
Ferdigheter ;
Studentene: ;
- kan anvende faglig kunnskap og metoder i arbeid med inkludering på bolig- og arbeidsmarkedet. ;
- kan gjøre helhetlige vurderinger av den enkelte livssituasjon.;
- vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak i bolig- og arbeidsmarkedet.;
- kan samarbeide med jobbsøker om kartlegging av utfordringer og muligheter knyttet til jobb.;
;
Generell kompetanse ;
Studentene: ;
- har kunnskap om;arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid og fattigdomsbekjempelse.;
- har kunnskap om forutsetningene for tilgang til bolig- og arbeidsmarkedet.;
- kan reflektere kritisk over egen rolle i inkluderingsarbeidet.;
- kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten ;
Course contact person
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene vil jobbe med case, og trene metodisk i grupper.;;