EPN-V2

SMUA5100 Urban Analytics and Visualisation Course description

Course name in Norwegian
Urban Analytics and Visualisation
Study programme
Master's Degree Programme in Transport and Urban Planning
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

This course is designed to develop and deepen the understanding of GIS and to introduce spatial analytics to students. The course situates methods and theory in the urban analysis field and makes use of the student’s previous knowledge in GIS and spatial data handling to formulate and test theories and methods that are essential for studies of urban and regional functions. The urban landscape is multifaceted, and the complex interaction between land-use and mobility, space-time usage and cost are just a few examples of how the urban landscape both constitutes the platform for urban interaction but also being in a state of constant change. Methods taught will enable the student to describe the functionality and complexity of urban networks and space-time patterns, spatial clusters, the relationship between land-use and spatial and place-based factors and will thus provide the knowledge and the skills necessary for both being able to understand urban analytics as a subject and prepare the students for being able to use the tools of the profession.

Recommended preliminary courses

None.

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

Emnet omhandler barn og unges hverdagsliv og helse. Helse er knyttet til forståelse av og barn og unges rett til aktivitet og deltakelse. Barns rett til deltakelse og innflytelse, beskyttelse og tilgang til tjenester kan blant annet relateres til FNs barnekonvensjon. Kunnskap om barns utvikling er et sentralt tema.

Aktivitetsmuligheter og -begrensninger ses i et individ-, gruppe- og samfunnsperspektiv. Arenaer som kan fremme utvikling gjennom lek og læring, er hjem, barnehage, skole og fritid. Barn og unges helse påvirkes av mange forhold. Barnet kan ha en sykdom eller funksjonsnedsettelse. Andre forhold som kulturell bakgrunn, samfunnets mangel på tilrettelegging, oppvekst i et hjem med lite omsorg eller opplevelser fra et krigsherjet land, kan også påvirke aktivitet og deltakelse. Kunnskap om habiliterende arbeid hører til emnet og omhandler ergoterapeutens samarbeid med barnet/ungdommen, omsorgspersonene, det personlige og det profesjonelle nettverket.

Ergoterapeututdanningen er med i en større satsing ved OsloMet, «Interact», der målet er å møte samfunnets behov for bedre samordning av tjenester rettet mot barn og unge, bedre samhandling mellom profesjonsutøvere og bedre samarbeid mellom barn/unge og profesjonsutøverne. I dette emnet deltar studentene i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTER1100, «Den samme ungen - ulike arenarer», som gir en felles faglig plattform for alle involverte profesjonssstudenter. Deler av arbeidet gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper. For mer informasjon om Interact, se: https://interact.hioa.no/

Læringsutbyttebeskrivelser markert med* ivaretar INTER1100.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

  • Idé, teori og erfaringsgrunnlag: 2
  • Habiliterende arbeid: 4
  • Helsefremmende og forebyggende arbeid: 1
  • Sykdom og funksjonshemming: 2
  • Sosiologi og sosialantropologi: 1
  • Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid: 4
  • Etikk: 1

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for ergoterapeuters arbeidsoppgaver innen habilitering*
  • kan gjøre rede for Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E) og Canadian Practice Process Framework (CPPF)
  • kan gjøre rede for hva som særpreger arbeid med barn og deres pårørende*
  • kan beskrive hovedtrekkene i barn og unges psykososiale, kognitive og motoriske utvikling
  • kan beskrive utvikling i barns lek og læring og identifisere faktorer i de fysiske og sosiale omgivelsene som vil kunne fremme/hemme slik aktivitet
  • kan beskrive teori om nettverk, sosialisering og oppvekst i et globalt og lokalt perspektiv*
  • kan gjøre rede for diagnoser som spesielt opptrer hos barn og unge, og diskutere hvilken betydning det kan ha for aktivitet og deltakelse i hverdagen
  • kan gjøre rede for forskning og utviklingsarbeid innenfor fagområdet barns hverdagsliv og helse*

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende og gjøre rede for bruk av kartleggingsmetoder, systematisk observasjon og intervju av barn/unge*
  • planlegge og legge til rette for barns lek og læring*
  • kartlegge og vurdere tiltak rettet mot universell utforming av lekemiljø
  • anvende Model of Human Occupation (MOHO) og Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E) i arbeidet med barn og unge
  • velge relevant teori og aktivitetsanalyse for å kartlegge, vurdere, sette mål og planlegge tiltak rettet mot aktuelle barn/ungdom kasus
  • vurdere kompenserende tiltak i form av tekniske hjelpemidler og tilrettelegging av miljø
  • beskrive og prøve ut aktuelle tester knyttet til barns ADL-funksjon (aktiviteter i dagliglivet) og lek
  • tilrettelegge og anvende ekspressive aktiviteter individuelt og i gruppe

Generell kompetanse

Studenten kan

  • opprette kontakt, kommunisere og samarbeide med barn og unge*
  • identifisere yrkesetiske problemstillinger
  • undervise medstudenter fra eget aktivitetsprosjekt

Læringsutbyttebeskrivelser markert med * ivaretar INTER1100.

Course requirements

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet og temaer, ferdighetstrening, veiledning, gruppearbeid og andre studieaktiviteter. Visse forelesninger og seminarer vil inngå i obligatorisk tilstedeværelse. Dette vil fremgå i emnets time- og undervisningsplan.

I tillegg er det knyttet særskilte arbeidskrav til gjennomføring av INTER1100, se:

https://interact.hioa.no/files/2017/05/INTER1100.pdf

Assessment

Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Examiners

1) Two internal examiners.

External examiners are used regularly.

Course contact person

John Östh; Email: john.osth@oslomet.no