EPN-V2

SKUT5911 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid på der studenten må vise innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for oppgavens tema og problemstilling.

;

På grunnlag av godkjent skisse for masteroppgaven, får hver student utnevnt veileder, eventuelt to veiledere. Veileder, eventuelt hovedveileder og biveileder, oppnevnes av faglig leder for studiet etter samråd med studenten. Det gis inntil 19 timer veiledning på masteroppgaven.

Required preliminary courses

For å kunne levere masteroppgave til avsluttende vurdering, må Lærerspesialistutdanning (60 studiepoeng) og emnet MGVM4100 Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng) være bestått.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for lærerarbeid i grunnskolen
  • har bred kunnskap om relevant vitenskapsteori og metoder som intervju, dokumentanalyse, observasjon og spørreundersøkelser innen skolerettet utdanningsvitenskap
  • har dypere og mer konsentrert kunnskap innenfor masteroppgavens kunnskapsgrunnlag
  • har oversikts- og dybdekunnskap til å kunne analysere forskningslitteratur og øvrige faglige problemstillinger innenfor skolerettet utdanningsvitenskap

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan gjøre forskningsmessige studier innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst
  • kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor skolerettet utdanningsvitenskap

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling på sitt fagfelt innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag

Content

Group work, written project report of 20 pages.

Each group should be between 3 - 4 students. Possibility of individual grading.

Students can appeal against the grade awarded for the report.

Teaching and learning methods

Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

;

  • Studenten skal tidlig i emnet arbeide med og levere en skisse på 1800 ord +/-10 % for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se temaer fra lærerspesialistutdanningen i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
  • Studenten må delta på minst to av prosjektseminarene som blir arrangert, og presentere og drøfte relevante sider ved arbeidet med masteroppgavene.

;

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å formidle egen og andres forskning på forsvarlig måte. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med noen arbeidskrav. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Fravær kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Assessment

Eksamensform

En individuell, skriftlig hjemmeeksamen i form av en masteroppgave på 30 000 ord +/- 10 %.

Merknader:

  • For studenter som skriver masteroppgave i begynneropplæring, må oppgaven være flerfaglig og inneholde fagstoff og perspektiver fra minst to av fagene matematikk, norsk eller pedagogikk.
  • For studenter som tar fagfordypning i engelsk og engelskdidaktikk, må masteroppgaven skrives på engelsk.

Ny/utsatt eksamen Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has:

  • knowledge of induction, deduction and abduction as scientific approaches
  • knowledge of the structure and content of scientific articles and dissertations
  • knowledge for assessing research ethical issues related to one’s own project
  • knowledge of the characteristics of situations that can be considered plagiarism and corruption

Skills

The student is capable of:

  • applying relevant methods for research or development work in one’s own work
  • using online search technology to find relevant information
  • applying relevant resources for clarifying and finding solutions to ethical issues
  • using relevant technological knowledge and scientific methods and principles when planning and conducting the research

General competence

The student is capable of:

  • conducting an independent, limited research or development project under supervision and in line with current research ethics norms
  • evaluating research ethical issues in connection with the planning and implementation of a master's thesis

Grading scale

The teaching will consist of participation in lectures and project work.

Examiners

The following work requirements must be approved in order to be qualified for the exam:

Individual written submission, scope, 500 words +/- 10%

Participating in 80 percent of the lectures.