EPN-V2

SKUT5910 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid på der studenten må demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for oppgavens tema og problemstilling.

På grunnlag av godkjent skisse for masteroppgaven får hver student utnevnt veileder, eventuelt to veiledere. Veileder, eventuelt hovedveileder og biveileder, oppnevnes av faglig leder for studiet etter samråd med studenten. Det gis inntil 24 timer veiledning på masteroppgaven.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til barn og unges språk- og litterasitetsutvikling
  • har kunnskap om norsk språk i et typologisk og kontrastivt perspektiv, og kan se eget morsmål i lys av dette
  • har kunnskap om flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå og om spesielle språklige utfordringer andrespråkselever kan ha i norsk skole

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke varierte arbeidsmåter for å legge til rette for språk- og litterasitetsutvikling hos elevene
  • kan på en selvstendig måte og i samarbeid med andre integrere de grunnleggende ferdighetene muntlig, skriving og lesing i fagopplæringen
  • kan skrive ulike typer akademiske tekster om komplekse profesjonsrelaterte tema med en oversiktlig, leservennlig og hensiktsmessig oppbygging og uttrykksform og med utfyllende og nyansert argumentasjon og drøfting

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer
  • kan bruke språket muntlig og skriftlig til å videreformidle, bearbeide og sammenfatte informasjon på en hensiktsmessig måte
  • har kjennskap til språksituasjonen i Norge med to sidestilte skriftlige målformer og ikke-normert talemål og har strategier for å forholde seg til begge målformer og ulike talemålsvarianter i profesjonssammenheng
  • kan videreutvikle egen og andres språkforståelse ved å utforske nye språklige uttrykk, å gjøre komplekst og utfordrende innhold mer tilgjengelig for målgruppen og bruke sine flerspråklige og faglige ressurser og erfaringer i sin yrkesutøvelse som lærer

Learning outcomes

Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder, som for eksempel individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen. I løpet av semesteret skal det skrives en større skriftlig semesteroppgave.

Content

Masteroppgaven bør faglig og forskningsmessig som regel i det vesentlige høre inn under studentens fordypning, men kan i særlige tilfeller knyttes noe nærmere andre relevante emneområder eller kombinasjoner av slike all den stund arbeidet hovedsakelig vil høre hjemme innen studentens valgte fagfordypning. Innenfor denne rammen står studenten fritt til å velge tema, metode og vinkling, men vitenskapsteori, forskningsmetode, oppgave og oppgavelitteratur bør i vesentlig grad ses i sammenheng.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

 

Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av en didaktisk plan

Studentene skal utarbeide et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til grunnleggende ferdigheter som skal gjennomføres i praksis. En didaktisk plan for undervisningsopplegget skal presenteres for lærer og medstudenter. Det skal gis begrunnelser for valgene studenten har gjort. Lærerne og medstudenter skal gi innspill på presentasjonen. Omfang: ca. 15 minutter.

 

Arbeidskrav 2: Fagtekst med drøfting

Skriftlig oppgave: Drøfting knyttet til en problemstilling som er relevant for semesteroppgaven Omfang: 1200 ord +/- 10 %.

 

Arbeidskrav 3: Utkast til semesteroppgaven

Skriftlig oppgave: Studentene skal levere et utkast på oppgaven de senere skal levere til eksamen. Det gis obligatorisk veiledning på utkastet, og studentene skal med bakgrunn i veiledningen arbeide videre med semesteroppgaven frem mot eksamen. Omfang: 2000-3000 ord.

 

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Emnet har krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.

Course requirements

En individuell skriftlig semesteroppgave som bygger på erfaringer fra praksis. Omfang: 4500 ord +/- 10 %. Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.

 

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny og utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom semesteroppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.

Assessment

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Grading scale

  • lesing, skriving og muntlighet som grunnleggende ferdigheter
  • fagspråk, fagtekster og læremiddelanalyse
  • språk- og fagstimulerende arbeidsmåter i klasserommet
  • norsk språk i et kontrastivt perspektiv

 

Praksis

For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen plan for praksisopplæring.

Examiners

Det er en intern og en ekstern sensor. Veileder er sekretær for eksamenskommisjonen og deltar på sensurmøtet, men skal ikke være med på karaktersettingen.