EPN-V2

SKUT4442 Specialisation in Educational Leadership 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i utdanningsledelse 2
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Avsluttende vurdering består av følgende eksamen: En praktisk eksamen i simultantolking, varighet ca. 10 minutter. Det tas opptak av studentens praktiske prøve som så sendes til intern og ekstern sensor for vurdering.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten har

  • spesialisert innsikt i skolen som sosialt system
  • inngående kunnskap om å avdekke og analysere mobbing og krenkelser
  • dybdeinnsikt i forebyggende tilnærminger til inkludering og skolemiljø
  • avansert kunnskap om forhold som påvirker skolens systematiske arbeid for et trygt og godt skolemiljø
  • inngående kunnskap om håndtering av mobbing og andre krenkelser i elevens læringsmiljø
  • spesialisert innsikt i juridiske og etiske forhold knyttet til mobbing og andre krenkelser, herunder elevens rettsstilling i skolesamfunnet
  • inngående kunnskap om hvordan skoleledere i samarbeid med skolens tilsatte kan utvikle organisasjonen som et profesjonelt læringsfellesskap
  • inngående kunnskap om konflikters natur og proaktiv konflikthåndtering
  • dybdeinnsikt i hvordan skoleledere kan øke skolens ledelseskapasitet gjennom distribuert ledelse

 

Ferdigheter 

Studenten kan

  • iverksette relevante tiltak for å sikre at aktivitetsplikten overholdes
  • lede skolens generelle forbedringsarbeid for et mer inkluderende miljø på en effektiv måte
  • bruke kartleggingsresultater og øvrige data i analyse sammen med tilsatte
  • utvikle skolens systemkapasitet på læringsmiljø og skolemiljø sammen med skoleeier
  • lede praktisk utprøving av tiltak i egen organisasjon og evaluering av disse sammen med tilsatte
  • lede skolens kompetanseutvikling i forebygging og inkluderende læringsmiljø i et profesjonelt læringsfellesskap
  • etablere og opprettholde tillitsrelasjoner til tilsatte, elever og foresatte gjennom egen lederatferd

 

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • identifisere og forstå utfordringer i skolemiljøet
  • ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i forebygging og håndtering av mobbing og andre krenkelser
  • se sammenhenger mellom lovverket og det systematiske arbeidet for et godt skolemiljø
  • kommunisere med allmennheten og skolens interessenter om forebyggende tilnærminger til skolemiljø, mobbing og krenkelser

Content

Emnet har fire temaer:

 

Tema 1: Avdekke og håndtere mobbing og krenkelser

Temaet består av følgende innholdskomponenter:

  • Mobbing og krenkelser som et sosialt fenomen
  • Ulike verktøy for å avdekke mobbing og krenkelser
  • Analyse av skoledata for å finne fram til hva som opprettholder mobbing og krenkelser
  • Bruk av forskningsbasert kunnskap for å utvikle tiltak som stopper mobbing
  • Implementering og evaluering av tiltak
  • Den utfordrende og den gode samtalen med personalet, foresatte og elever
  • Oppfølgende arbeid etter en mobbesak er avsluttet
  • Mobbing som et komplekst system
  • Systematikk og samarbeid med ulike aktører knyttet til avdekking og varsling

 

Tema 2: Forebyggende tilnærming til inkludering og skolemiljø

Temaet består av følgende innholdskomponenter:

  • Systematikk og kontinuitet i arbeidet med skolemiljøet
  • Skolebasert utviklingsarbeid for trygge og inkluderende skolemiljø
  • Arbeid med skolemiljøet i lys av overordnet del av læreplanen
  • Relasjonsbasert klasseledelse
  • Etablering og opprettholdelse av normer, regler og positive strategier
  • Elevers medvirkning i arbeidet med skolemiljøet
  • Holdninger, verdier og elevsyn hos de voksne i skoler
  • Samarbeid mellom hjem og skole og andre eksterne aktører for et inkluderende læringsmiljø
  • Utvikling av elevenes forståelse for hva som er krenkende

 

Tema 3: Håndtering av regelverket

Temaet består av følgende innholdskomponenter:

  • Elevens rettsstilling i skolesamfunnet
  • Regelverket som omhandler skolemiljø, krenkelser og mobbing
  • Saksbehandling i saker som omhandler skolemiljø og mobbing
  • Barns rett til medvirkning
  • Aktivitetsplikten og utfordringer knyttet til denne
  • Systematikk og samarbeid knyttet til avdekking og varsling
  • Organisasjonskommunikasjon internt og eksternt
  • Ledelsesintervensjoner i læringsmiljø og skolemiljø
  • Statsforvalteren som klageinstans

 

Tema 4: Balansere kontroll og gjensidig tillit i ledelse

Temaet består av følgende innholdskomponenter:

  • Utvikling av tillit som nettverk: Foresatte-lærere; ledelse-lærere; elever-lærere; foresatte -ledelse; elever-ledelse
  • Kjennetegn ved skoler som karakteriseres som profesjonelle læringsfellesskap
  • Læringsarenaer i skolens organisasjoner
  • Mestring som strategi: Individ; gruppe; kollegium
  • Konfliktforståelse og konfliktstrategier
  • Dialog med skoleeier
  • Ledelse som lagarbeid: Distribuert ledelse og utvikling av ledergrupper som læringsarena
  • Sosialisering av førstegangsledere

Teaching and learning methods

Det anvendes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Vurderingskriterier

Karakter A, Fremragende

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg gjennom svært god

gjengivelse med:

  • Alle nyanser intakt på begge språk, helhetlig fremstilling og gjennomgående sammenheng med kildetekstens innhold, terminologi og stilnivå
  • Naturlig flyt i stemmebruk og fremføring, både med hensyn til tempo og prosodi, uten «støy» fra tolken
  • Idiomatisk gjengivelse uten «interferens»

B, Meget god:

Meget god prestasjon med gjennomgående svært god gjengivelse, og

  • De aller fleste nyanser intakt på begge språk, helhetlig fremstilling, og ingen eller veldig små unøyaktigheter i forhold til kildetekstens innhold, terminologi og stilnivå
  • Overveiende grad av naturlig flyt i stemmebruk og fremføring, både med hensyn til tempo og prosodi, med lite «støy» fra tolken
  • Idiomatisk gjengivelse med lite «interferens»

C, God:

God prestasjon med generelt god gjengivelse på begge språk, men:

  • Enkelte unøyaktigheter eller ikke-språkavhengige endringer på ett eller begge språk når det gjelder innhold, terminologi, stilnivå eller helhetlig fremstilling
  • Noen unøyaktigheter i forhold til kildeteksten med hensyn til stemmebruk og fremføring, enten det gjelder tempo, prosodi og/eller «støy» som gjør at tolken tiltrekker seg litt oppmerksomhet
  • Jevnt over en idiomatisk gjengivelse, med noen mindre avvik som ikke forstyrrer kommunikasjonen, enten det gjlder «interferens» fra kildespråket eller formuleringer på målspråket

D, Nokså god:

En akseptabel prestasjon som har:

  • Enkelte avvik i gjengivelsen på ett eller begge språk når det gjelder innhold, terminologi og/eller stilnivå
  • Noen avvik i forhold til kildetekstens tempo, prosodi og/eller helhetlige fremstilling, og/eller «støy» som gjør at tolken fremstår som litt nølende/usikker eller overivrig/dominerende
  • Noen avvik fra kildetekstens idiomatiske form, enten det gjelder "interferens" fra kildespråket eller formuleringer på målspråket

E, Tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller de faglige minimumskravene, men gjengivelsen på ett eller begge språk preges av flere unøyaktigheter samt flere avvik i forhold til kildetekstens innhold, terminologi eller stilnivå, eller med hensyn til tempo, prosodi eller helhetlig og idiomatisk fremstilling. Kandidatens stemmebruk og kan være sjenerende og forstyrre kommunikasjonen noe.

F, Ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene og kandidaten behersker ikke språklige eller tolketekniske ferdigheter i en slik grad at han/hun mestrer situasjonen.

Course requirements

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av eksamensbesvarelsene sammen med en intern sensor. Intern sensor vurderer de øvrige besvarelsene. Vurderingene som intern og ekstern sensor gjør sammen skal være retningsgivende for den interne sensorens vurdering, slik at det kommer alle studentene til gode.

Assessment

TLK2100.

Permitted exam materials and equipment

Emnet inneholder følgende hovedtemaer:

  1. Tolketeknikker i simultantolking
  2. Oversettelsestrategier i simultantolking
  3. Tekst- og diskursanalyse
  4. Etikk
  5. Språkarbeid - videreutvikling av tospråklige ferdigheter innen spesifikk fagterminologi, nyere språkutvikling, språklige registre, eget vokabular og språkføring

Grading scale

Gradert karakterskala A-F.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.